Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikgxx
#1213404
När man läser manualen (2018 AT 1746) så ger den intrycket att dieslar har Adblue. Det står inget om att detta endast gäller för visa modeller etc etc. :?:
av Massabrassan
#1213413
hyde67 skrev:Nja är bilen Euro6 så är den väl det, vad jag vet så finns ingen delning inom klassningen, däremot har jag nånstans i bakhuvudet att införande av AdBlue har med nya WLTP och RDE körcyklerna att göra, för att vara säker att klara även dessa och kunna bibehålla miljöklassningen. Rätta mig ni som vet om jag har fel.
Euro 6c införs 1 sep 2018. Misstänker att förändringarna kan vara relaterade till det. Även nya körcyklerna spelar säkert in.

Ytterligare en faktor är prestandaförbättringar. Att sänka NOx med EGR i en diesel sänker effekten och ökar förbrukningen. Har man adblue kan man eventuellt ta bort EGR eller i alla fall nyttja den mindre.
av hyde67
#1213426
Massabrassan skrev:
hyde67 skrev:Nja är bilen Euro6 så är den väl det, vad jag vet så finns ingen delning inom klassningen, däremot har jag nånstans i bakhuvudet att införande av AdBlue har med nya WLTP och RDE körcyklerna att göra, för att vara säker att klara även dessa och kunna bibehålla miljöklassningen. Rätta mig ni som vet om jag har fel.
Euro 6c införs 1 sep 2018. Misstänker att förändringarna kan vara relaterade till det. Även nya körcyklerna spelar säkert in.

Ytterligare en faktor är prestandaförbättringar. Att sänka NOx med EGR i en diesel sänker effekten och ökar förbrukningen. Har man adblue kan man eventuellt ta bort EGR eller i alla fall nyttja den mindre.
Ja läste på nu om Euro 6c den gäller för alla nya bilmodeller från september 2017 och alla nytillverkade bilar från september 2018 så detta har nog med största sannolikhet ett finger med i spelet.
http://teknikensvarld.se/nu-borjar-nya- ... eu-527960/
av TomBoy007
#1213435
Hej!

Enligt min Volvohandlare införs adblue nu v 46 på XC90, medan det dröjer till april 2018 innan adblue införs på V90 & V90 CC.

Ngn som kan bekräfta detta?
Användarvisningsbild
av GustavB
#1213461
TomBoy007 skrev:Hej!

Enligt min Volvohandlare införs adblue nu v 46 på XC90, medan det dröjer till april 2018 innan adblue införs på V90 & V90 CC.

Ngn som kan bekräfta detta?
Går ju lite emot vad Volvo sagt innan i så fall. Alla modeller får från ovh med produktionsvecka 46.
av Anmg
#1213462
Som jag då förstått det lite på era svar är att det egentligen inte gör något mer än att det tar bort dom där 15ggr/tillåtet värde, själva värdet som vi skattas för påverkas inte direkt utan det är en ytterligare grej för att försäkra sig mot euro 6c och teknikesvärld och alla andra ställen som mäter bluffvärden?
av Vålvå
#1213472
Anmg skrev:Som jag då förstått det lite på era svar är att det egentligen inte gör något mer än att det tar bort dom där 15ggr/tillåtet värde, själva värdet som vi skattas för påverkas inte direkt utan det är en ytterligare grej för att försäkra sig mot euro 6c och teknikesvärld och alla andra ställen som mäter bluffvärden?
:-)-)
av hgronvold
#1213487
GustavB skrev:
TomBoy007 skrev:Hej!

Enligt min Volvohandlare införs adblue nu v 46 på XC90, medan det dröjer till april 2018 innan adblue införs på V90 & V90 CC.

Ngn som kan bekräfta detta?
Går ju lite emot vad Volvo sagt innan i så fall. Alla modeller får från ovh med produktionsvecka 46.
V90 har ju också fått uppdaterad bruksanvisning som tar upp AdBlue. Men inte på V90CC ännu vad jag sett.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1213498
Fick det bekräftat idag att AdBlue enbart blir på XC90 D5 från v.46. Övriga modeller och motorer kommer längre fram.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]