Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GoranP
#1214265
Ett tips, prenumerera på appen Readly. Där kan du bl.a. läsa många motortidningar från ett antal olika länder. Däribland den tyska AMS, men inte den svenska...
av Lövet
#1214795
Redan reggade bilar kommer sannolikt inte ändras
av Malmstroem
#1214804
Nuvarande besked från regeringen är att skatten inte ändras på bilar registrerade innnan 1/7 2018.

I framtiden tror jag att vi får höjningar. Jag tror att de först kommer på Euro 5 och tidigare.

Ännu något senare är det fullt möjligt att skatten går upp även på Euro 6.

När jag ändå spekulerar så tror jag inte att det blir gigantiska höjningar på äldre bilar i närtid. Det finns för många begagnade bilar, och väljare som kan bli upprörda. Däremot kommer troligen fler miljözoner, vilket gör det svårare att köra gammal bensin/diselbil.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1214844
Malmstroem skrev:Nuvarande besked från regeringen är att skatten inte ändras på bilar registrerade innnan 1/7 2018.

I framtiden tror jag att vi får höjningar. Jag tror att de först kommer på Euro 5 och tidigare.

Ännu något senare är det fullt möjligt att skatten går upp även på Euro 6.

När jag ändå spekulerar så tror jag inte att det blir gigantiska höjningar på äldre bilar i närtid. Det finns för många begagnade bilar, och väljare som kan bli upprörda. Däremot kommer troligen fler miljözoner, vilket gör det svårare att köra gammal bensin/diselbil.
Det som behöver ändras i nuvarande förmåns och miljöbeskattning är ju att man tittar på vad bilen de fakto släpper ut och inte bara på tillverkarnas siffror (de har samtliga bevisat de inte går att lita på).

Då Nox är så farligt för människor i tätbebygda områden kan man anta att de flesta diselbilar förr snarare än senare kommer att förbjudas. Och då pratar vi inte ens de strängare områdena utan i Sthlm stad kan vi antagligen se ett förbud gällande allt innanför tullarna.

Det här är något som diselägare inte ska lasta politiker för utan snarare fråga företaget de köpt sin bil från varför de sa en sak och levererade en annan. Det är bilindustrin och dess lobby som skapat detta problem. inga andra.
av least
#1214871
Och då nuvarande regering inte sitter kvar efter oktober 2018, så kommer inte befintliga bilar att påverkas alls.
av troubleshooter
#1214926
SebSE skrev:
Malmstroem skrev:Nuvarande besked från regeringen är att skatten inte ändras på bilar registrerade innnan 1/7 2018.

I framtiden tror jag att vi får höjningar. Jag tror att de först kommer på Euro 5 och tidigare.

Ännu något senare är det fullt möjligt att skatten går upp även på Euro 6.

När jag ändå spekulerar så tror jag inte att det blir gigantiska höjningar på äldre bilar i närtid. Det finns för många begagnade bilar, och väljare som kan bli upprörda. Däremot kommer troligen fler miljözoner, vilket gör det svårare att köra gammal bensin/diselbil.
Det som behöver ändras i nuvarande förmåns och miljöbeskattning är ju att man tittar på vad bilen de fakto släpper ut och inte bara på tillverkarnas siffror (de har samtliga bevisat de inte går att lita på).

Då Nox är så farligt för människor i tätbebygda områden kan man anta att de flesta diselbilar förr snarare än senare kommer att förbjudas. Och då pratar vi inte ens de strängare områdena utan i Sthlm stad kan vi antagligen se ett förbud gällande allt innanför tullarna.

Det här är något som diselägare inte ska lasta politiker för utan snarare fråga företaget de köpt sin bil från varför de sa en sak och levererade en annan. Det är bilindustrin och dess lobby som skapat detta problem. inga andra.
Nu är ju inte det här med höga NOX utsläpp inte något som enbart dieselbilar har, de flesta bensinbilarna lider av samma problem.....

Om man ska tittta utsläpp och fossila bränslen är det väl bensinbilen som är bland det första som borde ryka, Dieselbilar går att köra på
rena Biobränslen, etanolbilarna är givna biobränslen, elbilen är ren så länge svenska el leverantörer inte bestämmer sig för att importar
kolkraft, bensin bilen är väl den enda som idag inte gillar biobränslen i någon större omfattning.....

Nu vet jag att många kan ta illa upp, men ska jag vara ärlig finns inte parametern miljö ens med när jag tittar på ny bil, det är en icke fråga för mig!
av Shimbir
#1214931
SebSE skrev:
Malmstroem skrev:Nuvarande besked från regeringen är att skatten inte ändras på bilar registrerade innnan 1/7 2018.

I framtiden tror jag att vi får höjningar. Jag tror att de först kommer på Euro 5 och tidigare.

Ännu något senare är det fullt möjligt att skatten går upp även på Euro 6.

När jag ändå spekulerar så tror jag inte att det blir gigantiska höjningar på äldre bilar i närtid. Det finns för många begagnade bilar, och väljare som kan bli upprörda. Däremot kommer troligen fler miljözoner, vilket gör det svårare att köra gammal bensin/diselbil.
Det som behöver ändras i nuvarande förmåns och miljöbeskattning är ju att man tittar på vad bilen de fakto släpper ut och inte bara på tillverkarnas siffror (de har samtliga bevisat de inte går att lita på).

Då Nox är så farligt för människor i tätbebygda områden kan man anta att de flesta diselbilar förr snarare än senare kommer att förbjudas. Och då pratar vi inte ens de strängare områdena utan i Sthlm stad kan vi antagligen se ett förbud gällande allt innanför tullarna.

Det här är något som diselägare inte ska lasta politiker för utan snarare fråga företaget de köpt sin bil från varför de sa en sak och levererade en annan. Det är bilindustrin och dess lobby som skapat detta problem. inga andra.

Det här miljö zoner och dubbdäck förbud på vissa vägar gör mer skada än nytta.
Folk kommer att försöka köra runt dessa förbjudna zoner och följden blir: längre distans, längre restid, högre bränsle förbrukning, mera utsläpp... och mer pengar till stats kassan!
Användarvisningsbild
av Derank
#1214968
miljözoner i stockholms innestad är ju bara ett spel, det gör ju varken till el från i det stora hela
av perhall
#1214989
Derank skrev:miljözoner i stockholms innestad är ju bara ett spel, det gör ju varken till el från i det stora hela
Jo, av två skäl.
1. De värsta avgaserna släpps ut på andra ställen än i innerstaden, där dålig luft är farligast/drabbar flest.
2. Det motverkar bilism rent allmänt...
PH
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]