Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GustavB
#1201406
Hejsan.

Läste i Auto Motor Sport (bara i löptexten från Per Brandt) att Volvo inför AdBlue i höst. Är det konfirmerat? Och när kommer det i så fall?

Citat
"Det är en klen tröst att Volvo från och med i höst inför AdBlue-insprutning på sina dieselmodeller."
Senast redigerad av 1 GustavB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1201414
Svaret kom längre bak i tidningen. Från och med V46 kommer samtliga dieselmodeller från Volvo att utrustas med AdBluerening samt alla bensinmodeller får partikelfilter.
av Malmstroem
#1201715
Det är väldigt mycket som måste bytas för att lägga till Adblue i efterhand -- så i realiteten så är svaret "nej" även om det i teorin är tekniskt möjligt att eftermontera.
Användarvisningsbild
av GustavB
#1201732
Anledningen som jag ser det kan vara att man inte vill riskera att åka på en förhöjd skatt. Om de gör om skattemodellen samt sättet man mäter förbrukning och utsläpp vill jag hellre ha en bil MED AdBlue än utan. Det kanske resulterar i en inte fullt så hög skattehöjning i framtiden.
av AndS
#1201743
Min fråga var utifrån att bygga om en befintlig bil man äger, där kommer man inte lägga något krut på att ge skattelättnad vid eftermontage.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]