Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Simonek11
#1213523
Jag har också fått info från säljare att det är bara D5 som får AdBlue från v46, resten från v17.
Nu står det i specifikation (på Bygg din volvo) xc90 D5 : miljöklass Euro 6d-TEMP och på andra dieslar bara euro 6.
Har ni sett detta tidigare?
av dfa
#1213584
erikgxx skrev:Deal breaker tillsammans med nuvarande dieseldebatt :cry: ?
Ja genom att det blir dyrare skatt om man köper bilen efter 1 Juli 2018 kanske.
Hade kanske heller inte köpt en begagnad Euro 5 klassad diesel idag för dom ligger nog mer i farozonen
för eventuella framtida NOx skatter eller miljözoner.

Hade gärna haft AdBlue om det hade funnits, men som jämförelse erbjuder ju inte Volvo inte heller vettigt prissatta hybrider idag så alternativen är få (inga) till bensin eller diesel idag.
Så som jag ser det kommer Bonus/Malus reglera nybilsförsäljningen med fördel mot bensinmotorer (för Volvo) nästa sommar först, om
det inte kommer några billigare besinhybrider innan dess.
av beachman
#1213591
Simonek11 skrev:Jag har också fått info från säljare att det är bara D5 som får AdBlue från v46, resten från v17.
Nu står det i specifikation (på Bygg din volvo) xc90 D5 : miljöklass Euro 6d-TEMP och på andra dieslar bara euro 6.
Har ni sett detta tidigare?
FYI
Euro 6d-TEMP verkar gälla från 1 sep 2017 för nya fordonstyper!? Och från 1 sep 2019 för nya fordon.
Vet inte om xc90 D5 är en ny fordonstyp?, men det skadar väl inte att implementera det i förväg...

Källa:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
av Hisingspaddan
#1213614
Citat ur Auto, motor &sport, nr.20, 2017, sidan 63: 'Från vecka 46 kommer samtliga dieseldrivna Volvomodeller att utrustas med AdBluerening. Dessutom får bensinbilarna partikelfilter'.
Stämmer alltså inte? Varför ljuger Volvo isåfall om detta?
av Hisingspaddan
#1213638
AndS skrev:Är det Volvo eller tidningen som skrivit detta :wink:
Visst, det är tidningen som skriver men artikeln tycks vara baserad på en intervju med någon kommunikatör på Volvo (dock oklart vem).
Helt uppenbart dock att Volvo är störda av detta.
av uniformerad
#1213641
Från SvD näringslivbilaga:

Men visst får man den nya effektiva reningen om man köper en splitter ny diesel-Volvo i dag, för cirka 300 000–400 000 kronor?

Svaret är nej. Från vecka 46 införs visserligen den nya reningen på några modeller: XC60, XC40 och XC90 med starkaste dieselmotorn, D5.
Men alla övriga modeller inklusive storsäljaren V90:s samtliga dieselmodeller och Volvo S90 D4 AWD (den som på det oberoende testet släppte ut 15 gånger mer) får inte den effektivare reningen.
Inte förrän årsmodell 2019. Allt enligt Volvo Cars svenska presschef Annika Bjerstaf.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC90 eller V90CC

Funderar på att byta in min V90 till en nya[…]

Dra släp XC40

Jo då har jag dragit ett 1300kg kåpsl&[…]

Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]