Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1199084
En tråd om buggar. Beskriv kortfattat vad ni upptäckt, hur det yttrar sig, varför ni anser det vara en bugg och hur man reproducerar det.

Två kommer här:

Appen för Android gällande VoC:
Under räckvidd så står det att tanken rymmer 60 liter. På webben står det att tanken har kvar t.ex. 37 liter. Anser att samma borde vara i appen.

Android även detta, uppkoplad med blåtand och röststyrning för att ringa samtal:
"Ring Anna"
Det finns flera Anna så man får välja i listan:
1. Anna Gram
2. Anna R. Kism
3. Anna Nas
"3"
Bilen repeterar: "Anna R. Kism"
Sedan får man välja telefonnummer, som hem och mobil e.t.c. Och då är det Anna Nas telefonnummer (och även hennes namn) som anges.
Väljer man 2 så repeterar bilen "Anna Gram".
ALltså förefaller det vara den Över ditt val som bilen läser tillbaka, men den väljer sedan korrekt.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1199217
Bugg eller inte...

Idag startade plötsligt hela systemet (Sensus) om under körning utan förvarning och utan att jag vidtagit någon åtgärd. :shock:

Henry
Användarvisningsbild
av Derank
#1199219
hänt på både sensus i v70 och xc60 för mig. På xc60in har det hängt sig ett par gg ochså, norsk reset fixar biffen
av rale
#1199410
Har hittills inte lyckats få Head Up Display ligga kvar längst ner på rutan. Nästa gång är den högre upp igen. Varken spegelminnet eller spara på nyckel fungerar.
av ansjo
#1199412
Min VOC har loggat ut sig 5 ggr sedan början av augusti, och jag får meddelande att jag har försökt logga in för många gånger så mitt lösenord måste ändras. Kruxet är att jag legat och sovit, och verkligen inte försökt logga in...
Enligt min PS kan detta hända om man har VOC på en annan telefon eller surfplatta, men det har jag haft även på de två senaste bilarna utan detta fenomen.
av joddlaren
#1199432
...och när man har som störst behov av att aktivera parkeringsklimat så funkar det påfallande ofta inte.
Dålig serverkapacitet?
av rale
#1201235
Uppdatering av "Head Up Display"-buggen:

Upptäckte igår att "spegelminnet" kommer ihåg HUD-läget från den gång du sparat det i spegelminnet. (Som det även står i manualen).
Vore dock smartare om läget också kunde lagras på bilnyckeln så att "Head Up Display"-läget skulle ställa in sig automatiskt.
av Xanthopteryx
#1201649
Hittade något mer mysko i dag:

Gjorde en resa från A till B via tre rondeller. Starten backade jag ut från parkeringsruta och framme så backade jag in några meter på en ödetomt.
Resan tillbaka, från B till A var då bara rakt från parkeringen och sedan rakt in på parkeringen hemma.
Samma väg, fast på andra sidan då såklart... :-p
A till B var en rondell vänster, en rondell rakt, en rondell rakt, en rondell vänster.
B till A var därmed en rondell höger, en rondell rakt, en rondell rakt, en rondell höger.

Nu till det intressanta:
Resan A-B enligt VoC-appen: 3,2 km. 7 minuter.
Resan B-A enligt VoC-appen: 4,1 km. 6 minuter.

På webben är det 3,3 och 4,2 så något avrundningsfel verkar föreligga...

Jag kollade aldrig mätaren i bilen så vet inte vad den visade.

Visst känns det inte särskilt rimligt?
900 meters skillnad på den korta sträckan. I min värld finns det inte på kartan! (mina 37 km till jobbet kan diffa på max ett par hundra meter mellan dit och hem, om ens det...).

Felet inrapporterat.

Detta ger en hel del intressant information om bränsleförbrukningen:
Kallstart dit, cirka 12 grader ute. 0,88
Stått stilla 2h 50m och nu ca 13 grader. 0,48
Inte så konstigt om den nu räknar på sträckan.

Någon som sett samma?

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]