Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1199052
Snabb fråga så jag slipper mäta. Skall fixa något fälgkors eller motsvarande:
Ytterdimension på mutter? V90 standardfälg.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1199059
Volvo har väl 19 mm. Det ÄR det på min XC60, i alla fall. Jag rekomenderar ett sådant utdragbart handtag. Det får man loss bultarna mycket lättare med. Hylsan som följer med är vändbar, 17mm i ena ändan - 19 mm i andra. Finns under 100 kr på bl. a. Biltema.
av Xanthopteryx
#1199064
EbbevonVolvo skrev:Volvo har väl 19 mm. Det ÄR det på min XC60, i alla fall. Jag rekomenderar ett sådant utdragbart handtag. Det får man loss bultarna mycket lättare med. Hylsan som följer med är vändbar, 17mm i ena ändan - 19 mm i andra. Finns under 100 kr på bl. a. Biltema.
Tackar! Då passar det jag hade för vinterhjulen på förra bilen. Ett enkelt handtag med hylsa. Drar alltid med momentnyckel så inga problem att få loss även med korta verktyg.
Vill alltid ha något i bilen utifallatt när man inte är hemma.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1199066
Jag brukar alltid ha med en bit järnrör att förlänga med. Ibland drar verkstan eller däckverstan allt de kan med mutterknacken och då är man chanslös om man får punka...
av Xanthopteryx
#1199075
frasse4 skrev:Jag brukar alltid ha med en bit järnrör att förlänga med. Ibland drar verkstan eller däckverstan allt de kan med mutterknacken och då är man chanslös om man får punka...
Det är därför jag alltid byter själv, plus att jag sparar pengar och besväret med att boka tid och åka och lämna och ha mig. =)
Tänk om alla hjulnissar kunde vara seriösa och momentdra allt korrekt. Hur svårt kan det vara liksom?
av intruder1400
#1199138
Xanthopteryx skrev:
frasse4 skrev:Jag brukar alltid ha med en bit järnrör att förlänga med. Ibland drar verkstan eller däckverstan allt de kan med mutterknacken och då är man chanslös om man får punka...
Det är därför jag alltid byter själv, plus att jag sparar pengar och besväret med att boka tid och åka och lämna och ha mig. =)
Tänk om alla hjulnissar kunde vara seriösa och momentdra allt korrekt. Hur svårt kan det vara liksom?
Hm om man nu ska vara seriös ska bultar/muttrar efterdras
av Xanthopteryx
#1199182
Mike68 skrev:Kolla ok du har en passande domkraft bara...
Efterdrar alltid.
Och ja, det har jag. Såg till att det följde med original när jag beställde eftersom jag visste att det saknades i bilen (puckat nog).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]