Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197938
Hej!

Jag ska välja ny tjänstebil nu och har såklart sneglat mycket på V90. "Tyvärr" har mitt företag
rätt stränga regler kring utsläpp så jag får bara välja på antingen Diesel upp t.o.m. Co2 110gr eller
Bensin upp t.o.m. Co2 130gr. Därtill får bilen bara kosta max 390 000kr (efter företagsrabatten...).
Jag har tre småbarn, en hund och bor i villa. Har dock hemmakontor så kommer inte köra några kortare
sträckor i stan utan det blir mest långsträckor runtom i landet, men lämnar ungarna till skola såklart.
DÄRTILL har min sambo endast automatkörkort, vilket gör att jag gärna skulle vilja att min bil vore en automat.

Nu har jag då kollat in på V90 T5 Bi-fuel som jag fått igenom en Momentum i metalliclack och lite extra lullull som
backkameror, navigation, halvläder, tonade rutor, Klimatpaket, Teknikpaket osv. Dock tycker jag mig se runtom på
forum och bland annat här att den slurpar i sig rätt mycket soppa/gas? Jag tänker ju naivt och tror hyfsat bra på
0,68l/mil från hemsidan men förstår att så inte verkar vara fallet. Har ni som ägt en sådan här en längre tid nu
bättre erfarenhet än det stått tidigare om här på forumet?
Jag vill gärna köra på biogas för att värna om miljön,
men hur ser ekonomin ut när man tankar det? Nåt annat man bör tänka på? Jag vet att lastutrymmet
blir mindre och så, vilket jag räknat med.

Idag kör jag en V60 D4 R-design med all utrustning, dock manuell. Helt sjukt nöjd med den, förutom när man sitter
i bilköer i Stockholm hela tiden och får svinont i vänsterbenet av allt krypande på kopplingen...
Kan det istället vara läge att titta på en V60 Twin Engine? Då får jag gå ner mig ganska kraftigt i utrustning för att
klara pengagränsen, frågan är om det är värt det mot att kunna köra mycket billigare privat än i V90 T5 Bi-fuel?

Jag har inte kört Volvo sedan S70 kom på 90-talet så jag är "ny" på Volvo igen. Har spanat på Passat och Superb också
men tycker man åker skönast i Volvo!

Har ni andra förslag så är jag öppen för det!
#1197957
Min T5:a ligger på 0,98 i snitt efter 1500 mil.. Volvo verkar således ha vänt 9:an fel i instruktionsboken :P
#1197958
Djungelbrand skrev:Min T5:a ligger på 0,98 i snitt efter 1500 mil.. Volvo verkar således ha vänt 9:an fel i instruktionsboken :P
Uff, tycker det är rätt högt faktiskt. Inte jättekul att dra iväg på familjeresor med den förbrukningen. Tack för input!

Edit: Glömde fråga, kör du i vanligt mode då eller Eco-mode? Eller blandat kanske. Skulle du rekommendera bilen i övrigt till
en familj som vi? :)
#1197959
Lastutrymmet blir rejält mindre då golvet höjs 9-10cm och du tappar också utrymmet under det normala lastgolvet.
Så du bör nog ta en titt på bagageutrymmet innan du bestämmer dig eftersom du har 3 ungar & hund...

Jag kör nästan bara på gas och enligt mina beräkningar drar den 0,41 - 0,49 KG gas/mil. Beror helt och hållet på hur man kör osv. Räknar kallt med att den kommer dra mycket mer på vintern.
Stadskörning, köer på motorväg, då känns det att det drar iväg....

"Normalkörning", 80-100 på motorväg/landsväg, så känns det att Volvos officiella siffror stämmer väl.

Man kommer 30-40 mil på gas så jag får tanka oftare än med min V60 D4 som jag hade innan.

Kan inte kommentera på hur mycket bensin den drar då jag mest kör på gas som sagt.

Enligt färddatorn/VOC är medelförbrukningen 8,2l/100km, vet dock inte hur den räknar fram det.

Jag är dock nöjd med förbrukningen och med T5 motorn. Tycker det är värt det!
#1197985
Det finns väl inte så många andra gasbilar numera?
En uppstickare är nya Audi A4 g-tron, har dock inte kollat priset på den.
#1198054
fjohan82 skrev:Det finns väl inte så många andra gasbilar numera?
En uppstickare är nya Audi A4 g-tron, har dock inte kollat priset på den.
Ja, har faktiskt fått offert på den med. Den sticker iväg lite mer än V90 om man vill
ha samma utrustning och är ju en mycket mindre bil. Fortfarande intressant med tanke på
det dåliga lastutrymmet som blir i V90 förstås.

Hade ju bestämt mig för en V90 T5 Bi-fuel men börjar få kalla fötter nu... Kanske ska köra
vidare med min V60 D4 och vänta till den nya modellen kommer ut och hoppas på att den är
något större samt finns i motorer som släpper ut lägre med automatlåda.

Något som är konstigt är att Volvos bilar släpper ut mer vid automatlåda på pappret medan
VAG-koncernens bilar släpper ut mindre med automatlåda på pappret. Visst, Dieselgate osv,
men det där verkar ju vara rätt mycket skitsnack i dagens ljus.

Är andra tillverkare så mycket bättre att optimera sina automatlådor än Volvo?
#1198061
eightbits skrev:
fjohan82 skrev:Det finns väl inte så många andra gasbilar numera?
En uppstickare är nya Audi A4 g-tron, har dock inte kollat priset på den.
Ja, har faktiskt fått offert på den med. Den sticker iväg lite mer än V90 om man vill
ha samma utrustning och är ju en mycket mindre bil. Fortfarande intressant med tanke på
det dåliga lastutrymmet som blir i V90 förstås.

Hade ju bestämt mig för en V90 T5 Bi-fuel men börjar få kalla fötter nu... Kanske ska köra
vidare med min V60 D4 och vänta till den nya modellen kommer ut och hoppas på att den är
något större samt finns i motorer som släpper ut lägre med automatlåda.

Något som är konstigt är att Volvos bilar släpper ut mer vid automatlåda på pappret medan
VAG-koncernens bilar släpper ut mindre med automatlåda på pappret. Visst, Dieselgate osv,
men det där verkar ju vara rätt mycket skitsnack i dagens ljus.

Är andra tillverkare så mycket bättre att optimera sina automatlådor än Volvo?
Är det en annan automat kanske på VAG? Momentomvandlarlådor är ju trots allt lite mindre effektiva vid krypkörningar och liknande jämfört med t.ex. enkelkopplings- dubbelkopplingsautomatlådor.
Eller är det något som gör att de manuella är sämre anpassade?
Eller är det bara så att testerna gör att det blir skillnad (de anpassar ju bilarna efter testerna så att säga...).

Vår nya V90 D4 AWD har jag under normala förhållanden med blandat några mil motorväg och förortsvägar i varierande hastighet samt rödljus och rondeller där föraren körde bilen för allra första gången hamnat på 0,52 enligt mätaren i bilen (enligt många andra visar V90-mätaren mycket rätt i förhållande till verkligheten). Helt okej tycker i allafall jag, för en automatväxlad två ton tung kombi.
Synd att arbetsgivaren ligger på 110 gram - om du fick sex gram till så har ju volvo en variant på V90 som platsar in. Lär definitivt gå snålare än den T-modell som kikats på.
#1198144
För 380 kan du säkert bygga en bil för 440! Jag gjorde det precis, 387 efter rabatterna i byggabil kostade 449. Passa på nu medans det är kampanjer!

Jag tittade också på bi-Fuel alternativ. Jag har idag en xc60 o haft en v60 innan dess, o resonerade bagage utrymmet efter gastankarna var nog lika v60. Förde också tankarna det kunde var en kul förändring med en sportig bil. Jag hade kunnat handlat mer bil dessutom men valet föll på main stream V90e D3 auto momentum.

Lycka till med dividerandet!


Cheers
#1198332
Hej

Har kört 1600 mil med min V90 T5 Bi-fuel nu och har inte kört på gas sedan bilen passerade ca 800 mil. Bilen hoppar och rycker och har till och med stannat några gånger. Haft den inne på felsökning och uppdatering flera gånger utan att den blir bättre. Tråkigt då jag väldigt gärna hade velat köra på gasen för miljöns skull.
Skaffade en app direkt när jag köpte bilen och dokumenterade både gas och bensin och kom fram till att kostnaden blev ca. 12,50kr/mil för bränsle. Då kördes de flesta milen på gas men bensin blandas in på automatik av bilen vid tex. start och kick-down m.m. enligt min servicetekniker...det vill säga att bilen drar en del bensin även när du kör på gas.
Vid körning på enbart bensin som jag kör på nu drar bilen 0,93l/mil enligt färddatorn. inte mätt i verkligheten.
Låter som jag borde vara väldigt missnöjd med denna bil och angående gasen så är jag det, men resten av bilen är jag supernöjd med. Skön att köra, pigg, snygg och ny fräsh modell.
Rekommenderas trots allt och hoppas du inte har lika otur som jag med gasdriften bara.
#1540666
Vad jag har hört så är det att Volvo användare bensin som nedkylning. Och att gasen inte skulle ha tillräckligt hög prestanda Vad de menade var väl antagligen att den inte har tillräckligt hög prestanda för att du ska få den prestandan som förväntas i en T5 motor . Som ni kanske vet så blir det varmare i en motor den förbränner gas än när den förbränner bensin

Och då handlar det väl i första hand om kolvarna och ventilerna

Bensinen ska i första hand användas när du accelererar och gasar mycket Det pratas om 10 % bensin
Högoktanig bensin är nog bäst eftersom en gasmotor arbetar med högre kompression . Det ska tydligen vara 130 oktan i fordonsgas


Sedan är ju frågan om det blir skillnad beroende på om du fyller med biogas eller om du fylleri den med naturgas . Naturgas ska innehålla mer energi

Observera det finns ingen Annat märke som gör en gasbil som ens är i närheten av 256 hästar . En Audi är på 170. Och Gas passat var på 150.

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]