Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1206992
En kort updatering i depressionens tecken:
En tur in till stan i går (ja, vi var tvugna att ta bilen tyvärr).
Fattar inte - en onsdag vid tretiden - hur kan det vara infarkt redan då?!
Halva vägen motorväg, resten kräkväg (stadstrafik).
Oerhört glad över den adaptiva farthållaren! *pris ske gud*
43,6 km. På 1 timme och 13 minuter!!! Inte ens 36 km/h och då var som sagt halva vägen motorväg där det flöt riktigt bra!
Färddatorn säger 0,8 l/mil.
Definitivt inte en bil lämplig i stadstrafik (vilket vi ju visste redan innan, men vi åker som tur är mycket sällan i sådan trafik).
På hemvägen flöt det konstigt nog riktigt bra (cirkus halv sex-sex-tiden), men totalt igenkorkat IN mot stan!
Helskumt i mina ögon, men men... FÖrstår inte hur folk orkar med detta, varje dag? Jag kreverar ju vid En enda resa.

Lite positivt då:
Grymt skönt med adaptiv farthållare.
Likaså PilotAssist så jag slipper ratta så mycket. På kvällen bfick den dock märkbart svårare att dels hitta väg och att inte vingla så mycket, men fullt förståeligt då det regnade massor och jag själv hade svårt att se vägmarkeringarna ibland.
Älska start-stopp då det blir så lugnt och skönt vid allt stillastående.
Skön och bekväm att åka i.
Tyst (har akustikrutor).
#1207166
Mike68 skrev:Tycker att adaptiva farthållaren drar upp förbrukningen ganska mycket men bekvämt är det.
Kör du i ekoläge eller vanligt läge då?
Jag kör i ekologisk och då blir den mer sävlig och förlåtande. Går lite snabbare utför och lite långsammare uppför.
#1217417
Så var första långturen avklarad:
473,1 km
Tre stopp (varav två med avstängd motor - det tredje var för att väga bilen).
2180 kg vägde vi.
Dubbdäck.
Vägar med alla upptänkliga hastigheter från 120 km/h och nedåt i en salig blandning (10-120 km/h).
Starten cirkus 3 plusgrader och mot slutet cirkus 6 plusgrader. Enstaka mindre regnstänk, annars överlag torr eller lätt fukig asfalt.
Farthållare, adaptiv, nästan hela vägen. Likaså pilot assist.
Medelhastighet: 84 km/h
Total tid bilen var igång: 5:49 minuter.
Bränslevärmare inför starten samt en kort stund efter det längre matstoppet.
Blåste utav h-vete, mestadels motvind. Riktigt vidrigt väder ute faktiskt vilket även kändes i bilen, trots vår tyngd. Pilot assist var grymt skönt att ha då bilen ibland blev synnerligen orolig av vindbyarna. Som notering kan sägas att vid ankomsten hade vi drygt 20 m/s i medelvind och 25 i byarna.
Höll i stort sett hastigheterna enligt skyltar. Några omkörningar, varav en kraftigare (det är gött vrid i motorn när det väl behövs helt klart!). Enstaka bitar blev det högre hastighet för att följa med rytmen i vissa långomkörningar.
Enligt bilen deklarerad snittförbrukning: 0,57 l/mil.
Måste säga att jag är hyfsat nöjd, även om jag såklart hade velat komma lägre. Men har inte övat in mig på bilen helt än heller så tror jag kommer kunna pressa det ytterligare sedan. Inte ens uppe i 400 mil totalt.

Genrellt kan sägas att åka en fredag som vi gjorde var extremt skönt. Inte mycket bilar eller lastbilar ute så var väldigt avslappnande.
På ett ställe så saktade en bil mycket plötsligt in i en uppförsbacke och då fick bromsarna ett test - de nyper bra (höll ju avståndet så behövde inte tvärnita så det skrek om däcken). Som tur var fick även bakomvarande stopp innan de kom ikapp oss. Verkade nästan som att bilen fått motorstopp under färd? Ty sedan tändes bakljusen och bilen fick upp farten igen. Skitskumt...

Bilen har generellt väldigt bra koll på linjer och väg. Kunde använda pilot assist på några ställen där det inte fanns linje på högersidan men väl vänstersidan.
På de mindre vägarna mot slutet där man, trots alla år, alltid tvekar på att man kommer kunna komma förbi en buss eller lastbil utan att skrapa av backsegel och lack, gärna vill nästan ner lite i dikeskanten vid stormöte så tycker bilen (trots stundom mycket dåliga kantmarkeringar) att dit skall jag inte alls det och man får lite lätt kämpa emot och snällt förmedla att "Joho du, jag vill visst utanför vägkanten för den där lastbilen är väldigt bred och jag orkar inte ta bort alla repor på sidan".
#1218015
Så var det en längre tur igen.
Dubbdäck igen - de lär väl sitta på några månader till helt klart.
Först småväger - slingriga och opp och ned, ett par mil. Sedan motorväg nästan hela vägen. Ett långstopp för att käka och sedan blev det knölig stadstrafik där jag körde fel ett antal gånger (oklart hur många betalstationer jag passerade samt hur många trafikregler jag bröt mot - jag tappade räkningen... Hur faen är Göteborg funtat egentligen?!). Sedan omvänt fast utan stopp på hemvägen.
Farthållare, adaptiv, mestadels.

260,6 km
5,4 l/100km
79 km/h i medel
Brummande i 3h:26m

Jag kan överleva med det tror jag faktiskt. Det är dryga två dl mindre än vår Mazda 6 drog i liknande situation.
#1218787
Än en gång, samma vända till Göteborg.
Från ett par minus till någon plusgrad.
Denna gång ett stopp på 3 timmar där och på hemvägen, efter att ha kört en kvart, så var det 1.5 timme stopp.
Undvek att snurra runt i de centrala delarna denna gång. Mer trafik var det dock både dit och hem.

260,8 km
5,2 l/100 km
82 km/h snitt
3h16m brummade motorn.
#1235165
I dag var det vinter, på riktigt.
20 bilar i seriekrock på E4 Häggvik.
E18... där gick det inte fort. En resa som normalt avklaras på cirkus 30 minuter tog 70 minuter i dag!
Snöade som faen ibland, och stora flingor, och små flingor och ett redigt elände helt enkelt.

0 radarvarningar eller fel
0 kameravarning eller fel
0 dödavinkelvarningar eller felvarning
Någon enstaka parkeringssensorvarning.
Ett antal varningar från connected safety, och jag producerade själv ett antal. Fungerar med andra ord riktigt bra! Borde vara lagkrav på alla bilar, och så borde det vara krav på att alla tillverkare delar data.

Långa istappar som definitivt försämrade sikten på backkameran (såg ut som man satt i en fängelsecell).

Testade även fyrhjulsdriften på olika sätt, däribland en underbart brant backe. Och när jag säger brant menar jag brant!
Den som säger att Haldex 5 är dålig, den vet inte vad den pratar om helt enkelt.

Förbrukningen på dagens resor blev... ja den glömmer vi helst. =)
#1235189
PaNi skrev:
Xanthopteryx skrev: Ett antal varningar från connected safety, och jag producerade själv ett antal.
Hur producerar jag varningar i connected safety?
När du bromsar och bilen anser att det är halt (observera att det innebär att om du bromsar Hårt för att få det att halka, så är det inte halt anser bilen, men bromsar du mjukt och det halkar så är det halt, så tvärnit på våt asfalt är alltså inte halt trots att ABS går in). Likaså när du gasar och det släpper. Rivstartar du på våt asfalt så är det inte halt men gasar du på vid ett polerat rödljus så det släpper så är det halt.
Då kommer triangeln på skärmen och är du uppkopplad skickas det vidare till andra Vovlosar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen