Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197901
Hämtade i tisdags ut bilen.
Valde helt klart bästa färgen - Electric silver. Kan varmt rekommenderas!
Akusatikrutor och standardfälgar.
Tyst och skönt. Adaptiv farthållare är underbart och pilot assist funkar riktigt bra.
HUD ångrar jag inte det minsta trots att det fortfarande är lite ovant
360-kameran och sensorer runt om är en dröm.
Gillar de stora backspeglarna då det känns som jag har bättre koll.
BLIS stör inte alls och jag har ännu inte 'haft användning' av den men det lär komma, vimsig som man är när man aldrig får sova ordentligt. =)
Förbrukningen är jul som den är på en ny bil. Folk skall provtitta, provlyssna, provköra, vill se autoparkering etc. Men exempelresa är med lite vanliga förortsgator några kilometer. Sedan några mil motorväg som sedermera blev 100 och 80 där trafiken också tjocknade till något. Därefter fler förortsgator i varierad hastighet. Alltså några stopp och start i korsningar och rondeller totalt.
32,2 km på 28 minuter enligt On Call.
Frugan körde, och det var första gången (så inte alls van vid hur gas, broms, rull etc fungerar).
Anpassat ekoläge (individuell inställning med eko valt och klimat ändrat till vanligt läge, resten standard).
Enligt On Call 0,52 l/mil
Helt okej enlig mig så långt!
Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*

Frågor?
Annars kommer här fler uppdateringar framöver med förbrukning och så vidare.
#1198051
Grattis till bilen :-)-)

D4 awd passar V90/V90 CC väldigt bra :D Går otroligt mjukt och fint och är väldigt snål. Prestandan duger definitivt också.

Har kört 15 mil med några korta stopp (typ köpa glass) på 0,48 med en V90 CC D4 awd (19”). Första stoppet var efter 3,5 mil och då stod det 0,45 i körjournalen på VOC.
#1198130
Jag kan bara hålla med, jag har kört min drygt 600 mil nu sedan den 22/6 (nyhetens behag och semester). Jag har inte HuD, tycker den stör då rutan är liten och jag är lång. På de bilar jag testat som haft den har jag inte ens kunnat se den från min position. I övrigt går bilen mjukt och lugnt och 190 hk motorn är precis prefekt för denna bil. Hade en V70 D5 (2013) innan, den är 2 dl snålare än den och ca 1 dl snålare än min Passat 4Motion 190 hk (2015).

Jag har de berömda SPA vibrationerna, dock vet jag inte längre om det är något fel. Ingen annan än jag upplever dem som störande. Jag kanske inbillar mig efter läst för mkt på detta forum.
#1198161
Elektrikern84 skrev:Jag kan bara hålla med, jag har kört min drygt 600 mil nu sedan den 22/6 (nyhetens behag och semester). Jag har inte HuD, tycker den stör då rutan är liten och jag är lång. På de bilar jag testat som haft den har jag inte ens kunnat se den från min position. I övrigt går bilen mjukt och lugnt och 190 hk motorn är precis prefekt för denna bil. Hade en V70 D5 (2013) innan, den är 2 dl snålare än den och ca 1 dl snålare än min Passat 4Motion 190 hk (2015).

Jag har de berömda SPA vibrationerna, dock vet jag inte längre om det är något fel. Ingen annan än jag upplever dem som störande. Jag kanske inbillar mig efter läst för mkt på detta forum.
Märkligt med HUD. Även om jag sätter mig när frugan har stolen injusterad, vilket innebär att jag hamnar i taket nästan, så syns det bra. Förutsatt att man justerar den såklart!
#1198244
Xanthopteryx skrev: Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*
Dette skulle jeg gjerne hatt på min XC90 T8 også. Har laget en individuell mode der rekkevidde på el blir prioritert, men klima går på fullt. Liker også bilen best i "power" mode på luftfjädringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1201430
Liten uppdatering:
Har ännu inte tankat. Vi har klarat oss ifrån allt för mycket bilkörande.
Många kortsträckor (till och från svampskogen - det rör sig om oftast drygt 5 km bara enkel väg men vi har haft med en gammal hund som inte längre kan gå så långt på grund av dålig rygg så därför har vi lyxat med bil i stället för att gå). Har laborerat med värmaren flera gånger då det faktiskt varit lite ruggigt och kyligt så den har jag startat manuellt 5-15 minuter innan flertalet gånger.
Värme förresten: Upplever klimaetet som väldigt bra och att värmen kommer fort även om värmaren inte varit i gång.

Enligt Volvo on Call (VoC) har vi kört 560 km sedan vi hämtade bilen, då den även fulltankades. Snittfart på 50,0 km/h och 0,65 l/mil.
Blir mycket spännande att se framöver när vi använder bilen mer normalt: D.v.s. när alla släktingar har tafsat klart och man lärt sig använda alla funktioner som man ibland testar bara för att just få lära sig (automatisk parkering, sensorer, e.t.c.).
Datorn säger 270 km kvar till tomt tank.

Automatisk parkering har jag använt skarpt (alltså ej i testsyfte) en gång i sidoficka. Den var vääääldigt kort så skulle nog inte försökt mig på själv, och definitivt inte med den stresspitt som hade sjukligt bråttom att komma förbi (så till den grad att människan tutade). Men jag sade parkera på höger sida och körde förbi fickan. Den ansåg att vi skulle få plats så i med backen och den rattade in så idioten kunde knö sig förbi. Ett par justeringar och den stod riktigt snyggt trots att bilen framför inte hade många rätt i sin placering. Hjälpte mig även ut.

Mycket tyst och skön och det är lätt att glida upp i hastighet, lite väl lätt. Hoppsan, över 80 på 60?! Det kändes inte! Har hänt mer än en gång. Adaptiva farthållaren är underbar och likaså pilot assist (där den styr själv). Känner mig såååå mycket mer utvilad när jag kört bil och och upplever att jag har bättre koll på min omgivning (att köra bil är mycket uttröttande för mig). Bilen håller koll på hastighet och avstånd och placering i filen och jag övervakar och håller koll på trafiken och var jag ska. Likaså är HUD helt fantastisk - mycket mer avslappnad körning när man slipper glo ner på instrumentpanelen för hastighet, aktuell hastighetsbegränsning (minnet är oerhört bra, men fruktansvärt kort, så glömmer ofta vilken hastighet som gäller) samt navigeringshjälp när det behövs.
Har nyttjat att låsa och låsa upp bilen via telefonen ett par gånger varav senast i går som var riktigt smidigt: Vi plockade svamp och mina föräldrar var på hemresa från sommarstugan och hade både saker och katt som skulle till oss. De stannade till dr vi parkerat varpå jag låste upp så de kunde börja packa över i väntan på att vi skulle gå mot bilen. Likaså har jag använt det då gånger då jag inte orkat packa upp nyckeln ur sin temporära faradays bur (som skydd mot stöld via radiosniffing).

Det kommer bli en längre tripp nu inom ett par veckor. Spännande att se vad förbrukningen hamnar på då.

På återseende.
#1201547
Xanthopteryx skrev:Hämtade i tisdags ut bilen.
Valde helt klart bästa färgen - Electric silver. Kan varmt rekommenderas!
Akusatikrutor och standardfälgar.
Tyst och skönt. Adaptiv farthållare är underbart och pilot assist funkar riktigt bra.
HUD ångrar jag inte det minsta trots att det fortfarande är lite ovant
360-kameran och sensorer runt om är en dröm.
Gillar de stora backspeglarna då det känns som jag har bättre koll.
BLIS stör inte alls och jag har ännu inte 'haft användning' av den men det lär komma, vimsig som man är när man aldrig får sova ordentligt. =)
Förbrukningen är jul som den är på en ny bil. Folk skall provtitta, provlyssna, provköra, vill se autoparkering etc. Men exempelresa är med lite vanliga förortsgator några kilometer. Sedan några mil motorväg som sedermera blev 100 och 80 där trafiken också tjocknade till något. Därefter fler förortsgator i varierad hastighet. Alltså några stopp och start i korsningar och rondeller totalt.
32,2 km på 28 minuter enligt On Call.
Frugan körde, och det var första gången (så inte alls van vid hur gas, broms, rull etc fungerar).
Anpassat ekoläge (individuell inställning med eko valt och klimat ändrat till vanligt läge, resten standard).
Enligt On Call 0,52 l/mil
Helt okej enlig mig så långt!
Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*

Frågor?
Annars kommer här fler uppdateringar framöver med förbrukning och så vidare.

Gärna lite bilder på bilen :)
#1201582
CaptainOats skrev:
Xanthopteryx skrev:Hämtade i tisdags ut bilen.
Valde helt klart bästa färgen - Electric silver. Kan varmt rekommenderas!
Akusatikrutor och standardfälgar.
Tyst och skönt. Adaptiv farthållare är underbart och pilot assist funkar riktigt bra.
HUD ångrar jag inte det minsta trots att det fortfarande är lite ovant
360-kameran och sensorer runt om är en dröm.
Gillar de stora backspeglarna då det känns som jag har bättre koll.
BLIS stör inte alls och jag har ännu inte 'haft användning' av den men det lär komma, vimsig som man är när man aldrig får sova ordentligt. =)
Förbrukningen är jul som den är på en ny bil. Folk skall provtitta, provlyssna, provköra, vill se autoparkering etc. Men exempelresa är med lite vanliga förortsgator några kilometer. Sedan några mil motorväg som sedermera blev 100 och 80 där trafiken också tjocknade till något. Därefter fler förortsgator i varierad hastighet. Alltså några stopp och start i korsningar och rondeller totalt.
32,2 km på 28 minuter enligt On Call.
Frugan körde, och det var första gången (så inte alls van vid hur gas, broms, rull etc fungerar).
Anpassat ekoläge (individuell inställning med eko valt och klimat ändrat till vanligt läge, resten standard).
Enligt On Call 0,52 l/mil
Helt okej enlig mig så långt!
Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*

Frågor?
Annars kommer här fler uppdateringar framöver med förbrukning och så vidare.

Gärna lite bilder på bilen :)
Haha, jaa just det. Glömmer alltid bort. :-p
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya f[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]