Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
#1197631
Parkeringsklimat startar endast dieselvärmaren på vintertid och fläktarna sommartid.
Fjärrstart drar igång hela motorn vilket gör att även AC kan användas för att kyla bilen.
av 14700
#1197996
jcartel skrev:Parkeringsklimat startar endast dieselvärmaren på vintertid och fläktarna sommartid.
Fjärrstart drar igång hela motorn vilket gör att även AC kan användas för att kyla bilen.
Jag har ju laddhybrid så när jag använder fjärrstart så drar den bara igång el så länge det finns kräm kvar i batteriet. Dessutom så har jag för mig att den även kyler kupen med AC när jag använder parkeringsklimat, men det kanske någon annan med T8 kan bekräfta?
Nu har det inte varit så varmt/kallt under tiden jag har haft bilen så jag har behövt använda funktionerna så mycket, men det jag märkt de gånger jag använt parkeringsklimat/fjärrstart är att den låter likadant och den har lyckats fått ner temeraturen lika mycket, det vill säga ingen tydlig skillnad mellan funktionerna.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1426490
Använder uteslutande fjärrstart då jag har inget val :-) super nöjd. Bilen blir uppvärmd på 3 minuter, stolar och allt - fullblås på värmen som jag aldrig upplevde med parkeringsvärmare på mina tidigare bilar.
av Xanthopteryx
#1426492
Parkeringsvärmare vintertid. Är det riktigt ruggigt (typ 20 minus eller kallare) kan fjärrstarta någon minut innan jag sätter mig så säte och ratt börjat få värme.
Ibland parkeringsklimat sommartid. Om dottern skall med så fjärrstart några minuter innan då hon panikar om det är för varmt.

Parkeringsvärmare är bättre för motor och miljö än fjärrstart. Mer ekonomiskt också.
av Primus
#1426684
morfarginko skrev: lör 30 jan 2021, 12:01 hur är skillnaden vad avser:

effektivitet
bränsleåtgång
miljöpåverkan
annat?

när använder ni vad?
Jag använder fjärrstart nu på vintern när jag glömt parkeringsvärmaren eller mer spontant ska iväg och inte hinner få värme via parkeringsvärmaren. Parkeringsvärmare upplever jag dessutom som mycket svagare på min XC60 än på någon annan bil som haft det och detta är min fjärde bil i rad som har värmare.

PÅ sommaren antar jag att jag kommer använda fjärrstart för att aktivera AC.
av Robbo
#1426783
Vet inte hur det är med miljöpåverkan egentligen, bränslevärmaren kör väl avgaserna direkt ut?
Sen om man har tillsattsvärmare aktiverat så att den automatiskt hjälper till att få värme snabbare borde väl rimligtvis den startas även vid fjärrstart likväl som att den startar vid en normal kallstart. Alla dieslar har ju tillsattsvärmare för att dom inte klarar att hålla värmen när det är kallt. Så att fjärrstarta en diesel då det är kallt och man upplever att det är bra värme efter en kortare tid så lär det vara pga tillsattsvärmaren. Kör man för lite (eller inte laddar 12v-batteriet regelbundet) så pallar inte batteriet att köra parkeringsklimat men fjärrstart funkar. Bonus med det är ju som alla skrivit - varma stolar och ratt. Är det så att tillsattsvärmaren går när man kör fjärrstart kommer det ju dra mer bränsle än att bara köra parkeringsklimat.
av Xanthopteryx
#1426786
En kall motor släpper ut hiskeliga mängder otrevligheter.
En bränslevärmare är EXTREMT effektiv!
Vi pratar säkerligen en bit över 90%. Skulle tippa på närmare 95 faktiskt.
Det vill säga, nästan allt i bränslet blir värme och den arbetar med hög effektiv förbränning.

När du fjärrstartar en kall motor så ökar slitaget på motorn och dessutom blir förbräninningen extremt dålig och ojämn med mycket sotbildning och oförbrända ämnen som följer med ut. En del av dessa fastar i sin tur dessutom i partikelfilter vilket sätts igen snabbare vilket kräver än mer bränsle för att brännas rent.

Det är med andra ord en STOR fördel att bara köra parkeringsvärmaren så motorn får en rimlig temperatur.
Observera även att när du väljer avgångstid så bränner värmaren egentligen onödigt länge eftersom att den vill ge ett bra klimat inne i bilen.
Men kör du direktstart så kan du själv anassa efter väder. Är det exempelvis -5 grader så kan det räcka med 10-15 minuter som mest.

Och batteri: Kör minst lika längre som värmaren gått. Har den alltså snurrat en kvart så kör du minst en kvart. Enstaka avvikelser är skitsamma såklart men i det stora hela. Dessutom är det bra att stödladda då och då vintertid då batteriet aldrig blir helt fulladdat även om du kör längre stunder och ej använder värmaren.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]