Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196818
TommyP86 skrev:Riktigt? Det är jättelätt att standardisera. Den ska aldrig släppa ut mer än xx. Oavsett förhållanden.
Visst är det lätt. Men så ser inte lagstiftningen ut. Och biltillverkarna kan prova mer (och gör det) men dom kommer ändå inte undan lagstiftningen och hur skatteuttaget läggs på.
/M
#1199248
Det blir av naturliga skäl stor skillnad på hur mycket som går åt, och släpps ut, om belastningen är olika. Ska du verkligen mena "alla förhållanden" får du antingen sätta upp gränserna rejält, eller så får du acceptera bilar som knappt någon av oss skulle vilja köra omkring med idag. Då blir det som det var på 50-talet, 0-100 km/h på 40 sekunder och toppfart 120 km/h, eller något åt det hållet. Eller så får du köra elektriskt och släppa ut skiten på annan plats.

När Volvo lät S70 T5 ersätta 854 Turbo försökte man sig på något i den vägen. Även om du gav järnet i bilen kämpade styrsystemet för att hålla lambdavärdet i schack. Det gjorde att motorn inte gav den effekt som den var specificerad till. Eftersom accelerationstiden 0-100 var uträknad med specificerad effekt klagade kunderna (och Teknikens Värld) på att bilen inte gick enligt specifikationen. Detta påverkade dock bara accelerationen, inte toppfarten, eftersom motorn för att nå toppfart fick jobba så länge att den fick problem med värmeutvecklingen. Då kompenserade styrsystemet för det och full effekt kunde tas ut.

Volvo löste bekymret med ändrad toppvarvsspärr och lite andra parametrar i insprutningssystemets mjukvara.

För 20 år sedan fick man alltså skäll om man försökte hålla utsläppsnivåerna. Nu är det något annat som gäller... :???:
#1199313
Vet någon vad effekten blir på Volvos NOx utsläpp efter att man infört AdBlue, som ju verkar ligga i planen?

Vad gäller AMS test så undrar jag vilken körcykel som dom testat enligt.
"BMW 520d har mycket renare avgaser än vad WLTP normen kräver" - jämfört på vilket sätt då?

Det känns inte så svårt att hitta en egen körcykel där bilarna släpper ut mer än vad de certifieras för - i en annan körcykel.
Frågan är väl vad man vill visa med det?
#1199421
Visst kan man själv hitta en egen körcyckel som drar 20 % mera bränsle. Men knappast en cyckel som drar 2315% mera bränsle (om man nu inte står still i garaget och gör tokburnout konstant).

Det är väl därför det är lite speciellt när utsläppen drar iväg 2315 % på Renaulten
#1199423
VolvoB20 skrev:Visst kan man själv hitta en egen körcyckel som drar 20 % mera bränsle. Men knappast en cyckel som drar 2315% mera bränsle (om man nu inte står still i garaget och gör tokburnout konstant).

Det är väl därför det är lite speciellt när utsläppen drar iväg 2315 % på Renaulten
Exakt så. Skulle ha skrivit "körcykel".
#1200069
Det är problemen med downsizing. För EU testerna fungerar det men så fort du kör normalt så går det inte att hålla den låga förbrukningen. För 10 år sedan skulle man skratta åt en XC90 med tvålitersmotor.

Tekniken går framåt men trots detta har ingen av de downsizade bilarna jag kört kunnat gå att köra på deklarerad förbrukning ens vid normal körning. Vid normal körning innebär det att turbon jobbar konstant....,
#1200093
Racetwin2 skrev:Det är problemen med downsizing. För EU testerna fungerar det men så fort du kör normalt så går det inte att hålla den låga förbrukningen. För 10 år sedan skulle man skratta åt en XC90 med tvålitersmotor.

Tekniken går framåt men trots detta har ingen av de downsizade bilarna jag kört kunnat gå att köra på deklarerad förbrukning ens vid normal körning. Vid normal körning innebär det att turbon jobbar konstant....,
Nästan ny V90. D4 AWD.
Från köpcentrum med smågator och korsningar och rondell. Ut till motorväg 80, 100, 110.
Småvägar med korsningar och rondeller.
23,6 km. 21 minuter.
0,52 l/mil.

Helt okej tycker jag.
#1200095
mmm, men då tillhör du garanterat inte normen, kollegans ligger närmare 0,8 på långkörning, manuel, fwd, d4, jag lånade den en helg här hemma och hamna lätt över litern.

Så någe halvlitern över tid är nog utopi, mät förbrukningen vid tank, över tid.

Jag har nu avverkat 3000mii i XC60in, d4 awd, auto och snittar 1,05, på vinternligger jag närmare 1,2
#1200120
Derank skrev:mmm, men då tillhör du garanterat inte normen, kollegans ligger närmare 0,8 på långkörning, manuel, fwd, d4, jag lånade den en helg här hemma och hamna lätt över litern.

Så någe halvlitern över tid är nog utopi, mät förbrukningen vid tank, över tid.

Jag har nu avverkat 3000mii i XC60in, d4 awd, auto och snittar 1,05, på vinternligger jag närmare 1,2
Det gör jag alltid. För bok och ha alltid gjort på alla bilarna. Återkommer framöver vid vare tankning. Hittills har jag inte behövt tanka på drygt 50 mil och har knappt halv tank kvar.

Bultarna som håller toppen mot blocket byts […]

OM RYSSEN KOMMER

Om du fick den summan i handen, hur skulle du an[…]

Löjliga priser XC70

250k för en 15 med 22000mil finns det s&arin[…]

Bränsletrycksproblem? B230

Om du kopplar loss LMM och motorn går bä[…]