Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196790
Utsläpp "på riktigt" ??
Vadå "på riktigt". AMS har hittat på en annan körcykel än EU gjort... vad säger att den är mer riktig ? Tycker den typen av "riktiga" tester är rätt löjliga.
Gjorde AMS en massa såna tester innan det visade sig att de tyska företagen fuskade? Eller försöker tyskarna nu gemensamt visa att "alla andra är minsann lika dumma" ?
EU-körcykeln säger inget om förbrukning /utsläpp enskilda fall utan är framtagen som en jämförelse mellan bilar. Sen att myndigheterna nappat på detta för skatteuttag - det resulterade ju bara i att tillverkarna naturligvis anpassade sig.
/M
#1196792
mattiasv60 skrev:EU-körcykeln säger inget om förbrukning /utsläpp enskilda fall utan är framtagen som en jämförelse mellan bilar.
Det tycker jag den visst gör vad gäller förbrukning. Om jag är lite gasgladare så kanske jag hamnar 30-40% över de certifierade värden, inget konstigt med det och det känns helt rimligt, men att utsläppen hamnar 2400% över tycker är lite anmärkningsvärt.

Om uppgiven förbrukning och verklig förbrukning hade diffat 2400% så jag bara kommer 4 mil på en full tank i stället för 80 mil hade jag i alla fall reagerat. Men vi är ju alla olika.
#1196800
Ja, Volvo ligger mycket över med XC90 men de flesta andra ligger också bra mycket över vad de angivit/certfierats för,vilket gör att jag mer ifrågasätter mer testmetoden, både under certifiering och AMS tester, men som sagt en ickefråga för mig.
#1196818
TommyP86 skrev:Riktigt? Det är jättelätt att standardisera. Den ska aldrig släppa ut mer än xx. Oavsett förhållanden.
Visst är det lätt. Men så ser inte lagstiftningen ut. Och biltillverkarna kan prova mer (och gör det) men dom kommer ändå inte undan lagstiftningen och hur skatteuttaget läggs på.
/M
#1199248
Det blir av naturliga skäl stor skillnad på hur mycket som går åt, och släpps ut, om belastningen är olika. Ska du verkligen mena "alla förhållanden" får du antingen sätta upp gränserna rejält, eller så får du acceptera bilar som knappt någon av oss skulle vilja köra omkring med idag. Då blir det som det var på 50-talet, 0-100 km/h på 40 sekunder och toppfart 120 km/h, eller något åt det hållet. Eller så får du köra elektriskt och släppa ut skiten på annan plats.

När Volvo lät S70 T5 ersätta 854 Turbo försökte man sig på något i den vägen. Även om du gav järnet i bilen kämpade styrsystemet för att hålla lambdavärdet i schack. Det gjorde att motorn inte gav den effekt som den var specificerad till. Eftersom accelerationstiden 0-100 var uträknad med specificerad effekt klagade kunderna (och Teknikens Värld) på att bilen inte gick enligt specifikationen. Detta påverkade dock bara accelerationen, inte toppfarten, eftersom motorn för att nå toppfart fick jobba så länge att den fick problem med värmeutvecklingen. Då kompenserade styrsystemet för det och full effekt kunde tas ut.

Volvo löste bekymret med ändrad toppvarvsspärr och lite andra parametrar i insprutningssystemets mjukvara.

För 20 år sedan fick man alltså skäll om man försökte hålla utsläppsnivåerna. Nu är det något annat som gäller... :???:
#1199313
Vet någon vad effekten blir på Volvos NOx utsläpp efter att man infört AdBlue, som ju verkar ligga i planen?

Vad gäller AMS test så undrar jag vilken körcykel som dom testat enligt.
"BMW 520d har mycket renare avgaser än vad WLTP normen kräver" - jämfört på vilket sätt då?

Det känns inte så svårt att hitta en egen körcykel där bilarna släpper ut mer än vad de certifieras för - i en annan körcykel.
Frågan är väl vad man vill visa med det?
#1199421
Visst kan man själv hitta en egen körcyckel som drar 20 % mera bränsle. Men knappast en cyckel som drar 2315% mera bränsle (om man nu inte står still i garaget och gör tokburnout konstant).

Det är väl därför det är lite speciellt när utsläppen drar iväg 2315 % på Renaulten

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]