Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196550
Enligt Svenska Auto Motorsport släpper en V90 D4 AWD ut lika mycket som 22 stycken BMW 520 D gör tillsammans

BMW 520 d: 28 mg/km
Volvo S90 D4 AWD: 623 mg/km

Volvo verkar vara på väg att uppgradera motorn med grispink i tanken också, trodde man skulle klara sig utan SCR och NOX fällan skulle vara nog.
#1196562
Dock spännande att det BARA är BMW 520D som löser de siffrorna, 420D (skall vara samma motor mig veterligen?) släpper ut mer än 800% mer än deklarerat. Samma sak med fler modeller, de landar längre ner.

Men visst är det katastrofsiffror! Inget snack om den saken.

Fler bilar i testet:
nox-utslapp-1.png
nox-utslapp-1.png (454.3 KiB) Visad 1118 gånger
Källa: http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... ommentera/
#1196566
skyrazer skrev:Dock spännande att det BARA är BMW 520D som löser de siffrorna, 420D (skall vara samma motor mig veterligen?) släpper ut mer än 800% mer än deklarerat. Samma sak med fler modeller, de landar längre ner.

Men visst är det katastrofsiffror! Inget snack om den saken.
Det är lite irriterande att det inte framgår vilken årsmodell/generation bilen är av, det kanske gör så i tidningen? Tex 520d/420d... jag gissar att 520'in är av senaste generationen 5-serie som kom ut i år?

.
#1196567
Jag har läst flera test av utsläpp i verklig körning ända sen dieselgate skandalen och Volvo misslyckas i varenda en. Vet att en förklaring i ett test var att det var fel på EGR ventilen eller liknande men det kan inte vara fel varje gång...

Men jag har inte läst att Volvo undersöks för brott på samma sätt som VW, Mercedes, Renault, Nissan med flera. Antingen fuskar de inte med programvaran eller så är de så små att turen inte har kommit till Volvo än.

Känns ändå bra att inte köra diesel längre, hoppas utsläppssiffrorna för min Bi-Fuel stämmer bättre med verkligheten.
#1196603
Inte bra, men själv så är jag inte så upprörd över det, denna siffra är väl som alla andra
siffror framtagna under specifika förhållande precis som CO2 värden och bränsleförbrukning.
Det här är sånt som händer med standardiserade tester, tillverkarna bygger motorer för att
klara dessa tester, vad som händer i den verkliga världen är en helt annan sak. Om Volvo
inte har programmerat ett system för att under testerna ge lägre världen så som VW gjorde
så kan jag inte upprörd. Men jag ska vara ärlig och säga att miljövärdena var inte en viktig
punkt till att jag valde Volvon. Jag kör diesel och är rädd för att jag kanske svär i kyrkan också.
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]