Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JS64
#1239103
Testade idag hur långt jag kom på el enbart, exakt 40km blev det, -1 grader ute, blandad körning mellan 50 upp till 110km/h under en längre del av sträckan. Kör med 18tums friktionsdäck, normalt däcktryck 2,5kg. Jag har det nya stora batteriet dvs 10,4kwh. Snittade 0,66l/10km vid sista tankningen.
Användarvisningsbild
av ragge1
#1239104
hur vet man att man har den nya stora batteriet ( 10,4 kwt ) ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1239105
JS64 skrev:Testade idag hur långt jag kom på el enbart, exakt 40km blev det, -1 grader ute, blandad körning mellan 50 upp till 110km/h under en längre del av sträckan. Kör med 18tums friktionsdäck, normalt däcktryck 2,5kg. Jag har det nya stora batteriet dvs 10,4kwh. Snittade 0,66l/10km vid sista tankningen.
Om du kollar körjournalen i VOC. Hur mycket el står det att du har förbrukat på den resan?

Det är samma batteri med olika mjukvaror vad jag förstår det som.
av JS64
#1239351
Hej, 9,8kwh förbrukat, batteriet är på 10,4kwh .vs den tidigare generationen som är på 9,2kwh.
av volvojesus
#1240184
ragge1 skrev:hur vet man att man har den nya stora batteriet ( 10,4 kwt ) ?
Årsmodell 2018. Man kommer ca 3-4 km längre på detta batteri vilket inte märks så mycket.
av volvojesus
#1240187
rale skrev:Vad gör man när en T8 är helt död!?
Min V90 T8 hade stått skyddad för väder och vind utomhus under 33 dagar. Under denna tid har det varit bra kallt. Jag vill helst inte använda bilen, i dessa tider, då de numera verkar blivit extra måna om att förstöra körglädjen med en av de mest korrosiva kloriderna; CaCl2 – som de vräker ut.
Det var inte om salt jag tänkte berätta om utan följande:
Då jag kände att det är dags att prova bilen, efter det långa stilleståndet, så var den helt död. Var tvungen att använda den mekaniska nyckeln. (Dock knappt att man kommer åt att vrida med den bakom dörrhandtaget). Sen kommer man inte längre. Alla de fyra återstående dörrarna förblir låsta. Även bakluckan där batteriet står. Kontaktar Bilia som föreslår Volvo Assistans. Har använt dem tidigare för en V70 och de sliter upp bilen, med vajer säkert en sträcka på 20m, upp på ett flak. Kändes inte kul att utsätta en ny 2.1ton tung bil för den behandlingen.
Gjorde i stället följande: Tog ett gammalt batteri och anslöt det med tändkablar på laddpolerna i motorrummet. Kunde då öppna resten av dörrarna elektriskt. Plockade ut batteriet i bakluckan. (Inte helt lätt numera). Tog in det nu 1.6V batteriet i in huset för laddning (-15C ute). Det gick inte så bra med en gammal laddare. Gick och köpte en ny med laddcykel. Då började det hända saker och efter ca två dygn var batteriet till slut laddat. Efter inkoppling fungerar nu allt som det ska. Har kopplat den nya laddaren som underhållsladdare. Det är uppenbart att laddningen som ska ske samtidigt som laddningen av det stora batteriet inte är tillräckligt om man inte kör tillräckligt samtidigt som det är kallt ute.

Om ni vet med er att ni kommer att ställa bilen en längre tid, t.ex på flygplats några veckor, så aktivera funktionen "SAVE" under tiden ni kör till flygplatsen. Då laddas batteriet upp till en lagom nivå så att batteriet håller sig levande under tiden bilen är parkerad. Parkera helst inte en bil med tomt batteri, då kan det bli startproblem när ni ska köra hem igen... Jag har även hört från en vän som känner en Teslaägare, han hade parkerat sin Tesla med nästan tomt batteri och varit bortrest några månader, när han kom tillbaka var batteriet helt slut och pga detta även blivit defekt, det fick bytas till en kostnad på 300.000 kr, ingen garanti gäller för detta.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1240191
volvojesus skrev:
rale skrev:Vad gör man när en T8 är helt död!?
Min V90 T8 hade stått skyddad för väder och vind utomhus under 33 dagar. Under denna tid har det varit bra kallt. Jag vill helst inte använda bilen, i dessa tider, då de numera verkar blivit extra måna om att förstöra körglädjen med en av de mest korrosiva kloriderna; CaCl2 – som de vräker ut.
Det var inte om salt jag tänkte berätta om utan följande:
Då jag kände att det är dags att prova bilen, efter det långa stilleståndet, så var den helt död. Var tvungen att använda den mekaniska nyckeln. (Dock knappt att man kommer åt att vrida med den bakom dörrhandtaget). Sen kommer man inte längre. Alla de fyra återstående dörrarna förblir låsta. Även bakluckan där batteriet står. Kontaktar Bilia som föreslår Volvo Assistans. Har använt dem tidigare för en V70 och de sliter upp bilen, med vajer säkert en sträcka på 20m, upp på ett flak. Kändes inte kul att utsätta en ny 2.1ton tung bil för den behandlingen.
Gjorde i stället följande: Tog ett gammalt batteri och anslöt det med tändkablar på laddpolerna i motorrummet. Kunde då öppna resten av dörrarna elektriskt. Plockade ut batteriet i bakluckan. (Inte helt lätt numera). Tog in det nu 1.6V batteriet i in huset för laddning (-15C ute). Det gick inte så bra med en gammal laddare. Gick och köpte en ny med laddcykel. Då började det hända saker och efter ca två dygn var batteriet till slut laddat. Efter inkoppling fungerar nu allt som det ska. Har kopplat den nya laddaren som underhållsladdare. Det är uppenbart att laddningen som ska ske samtidigt som laddningen av det stora batteriet inte är tillräckligt om man inte kör tillräckligt samtidigt som det är kallt ute.

Om ni vet med er att ni kommer att ställa bilen en längre tid, t.ex på flygplats några veckor, så aktivera funktionen "SAVE" under tiden ni kör till flygplatsen. Då laddas batteriet upp till en lagom nivå så att batteriet håller sig levande under tiden bilen är parkerad. Parkera helst inte en bil med tomt batteri, då kan det bli startproblem när ni ska köra hem igen... Jag har även hört från en vän som känner en Teslaägare, han hade parkerat sin Tesla med nästan tomt batteri och varit bortrest några månader, när han kom tillbaka var batteriet helt slut och pga detta även blivit defekt, det fick bytas till en kostnad på 300.000 kr, ingen garanti gäller för detta.
Ja, teslorna drar ganska mycket batteri, kommer inte riktigt ihåg men har för mig att det var 20 km körning/dag stilla i cirka 5 minusgrader.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1240302
Riktigt så mycket är det inte som tappas. Här har han förlorat 99km på 27 dagar, alltså 3-4km per dag. Parkerad vintertid i ej uppvärmt garage:

  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]