- sön 10 sep 2017, 10:33
#1197007
Det finns alltid lite kräm kvar i batteriet för fyrhjulsdrift. Normalt i hybrid och power-läget så är det ju precis som på andra Volvos att fyrhjulsdriften kopplas in när den behövs. Då det släpper lite på något hjul.
Sen finns det AWD-läge, där man har drivning på alla fyra hjul hela tiden. Om det då börjar bli dålig kräm i batteriet kommer bilen dra mer soppa och se till att ladda batteriet under färd från förbränningsmotorn så att man fortsatt kan köra med drivning på alla fyra hela tiden. Jag har aldrig haft användning av det mer än korta sträckor, t.ex när man ska loss från nån slirig parkering, eller med släp från en blöt gräsmatta i uppförsbacke. Skulle ju i och för sig funkat även om man inte slagit på AWD, eftersom den går in på millisekunder om det börjar slra på framhjulen... Fast om man kör i el-läge tar det nån halvsekund-sekund då motorn måste starta... och det är ju rätt länge i ett sånt läge. Då är det bra att se till att den redan är startad i allafall. Vilket den är i bl.a AWD-läger, men också i power och save/keep charge -läget.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13