Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1196990
Hur fungerar en bil med två drivkällor, T8, vintertid vid längre körning när man vill ha funktionen fyrhjulsdrift. Eller finns det risk att man tappar den pga att eldriften kopplas med urladdat batteri?
Användarvisningsbild
av joel80
#1197007
Det finns alltid lite kräm kvar i batteriet för fyrhjulsdrift. Normalt i hybrid och power-läget så är det ju precis som på andra Volvos att fyrhjulsdriften kopplas in när den behövs. Då det släpper lite på något hjul.

Sen finns det AWD-läge, där man har drivning på alla fyra hjul hela tiden. Om det då börjar bli dålig kräm i batteriet kommer bilen dra mer soppa och se till att ladda batteriet under färd från förbränningsmotorn så att man fortsatt kan köra med drivning på alla fyra hela tiden. Jag har aldrig haft användning av det mer än korta sträckor, t.ex när man ska loss från nån slirig parkering, eller med släp från en blöt gräsmatta i uppförsbacke. Skulle ju i och för sig funkat även om man inte slagit på AWD, eftersom den går in på millisekunder om det börjar slra på framhjulen... Fast om man kör i el-läge tar det nån halvsekund-sekund då motorn måste starta... och det är ju rätt länge i ett sånt läge. Då är det bra att se till att den redan är startad i allafall. Vilket den är i bl.a AWD-läger, men också i power och save/keep charge -läget.
av phantomblot
#1197009
Jacobsson skrev:Det finns en sak till jag saknar.
Jag kan välja charge och hold men skulle vilja ha ett grundläge som är charge över 90kmh.
Jeg ønsker meg "Hold" over 70-80 km/t. Det er jo hastigheter hvor bensinmotoren er på sitt mest effektive, og jeg ønsker å bruke strøm når bensinmotoren er på sitt minst effektive; i by/stadskjøring. Det hadde virket aller best om "Hold"/"Charge" kunne bli valgt automatisk ut fra planlagt rute og trafikkinformasjon, men det er vel ikke noe som gjøres i Volvoene idag?
av slackie
#1199527
Det blev en T8 men leveransen dröjer fortsatt till i mars tyvärr. Denim blue sådan. Såg en liknande fast med t5 häromdagen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
av Gorban
#1207055
Oj, jobbet har ändrat reglerna för förmånsbilar så att jag kan plocka ut en V90 T8 Inscription. Synd bara att jag sitter fast med en D5 Inscription personalleasing just nu. Är supernöjd med D5:an men T8 lockar ju. Följer den här tråden.
av kenjoh4
#1207109
Har även jag beställt en S90 T8 och lade beställningen 2 okt och lev ska vara i april. Så, slackie vi får se vem som blir först. :D Har inte fått någon leveransvecka men har sett i detta forum att det kan dröja innan får det beskedet. Intressant att läsa om de olika erfarenheterna runt laddning mm angående T8:an
av MarekS90T8
#1207790
Hej!
Hämtade min S90 T8 fredags och körde typ 50 mil med den i helgen. Allt funkar bra och snitt på lång resa blev ca 1l / mil
Det jag blev besviken på var mittkonsolen och ingen Klimatautomatik (4-zon) (inkluderar även kylt handskfack, fram) . Hur läger man till bilder här ?
av wolv
#1207972
MarekS90T8 skrev:Hej!
Hämtade min S90 T8 fredags och körde typ 50 mil med den i helgen. Allt funkar bra och snitt på lång resa blev ca 1l / mil
Det jag blev besviken på var mittkonsolen och ingen Klimatautomatik (4-zon) (inkluderar även kylt handskfack, fram) . Hur läger man till bilder här ?
Då måste du använt den tunga högerfoten? :shock:
Jag körde 60 mil (mestadels motorväg och 2+1 i 120-130km/h) med vår XC90 T8 i helgen, 4 personer + hund och packning och bilen drog ca 0.85. Batteriet var fullt när resan påbörjades och en full laddning gjordes under resan.
av barcusmrandt
#1207983
MarekS90T8 skrev:Hej!
Hämtade min S90 T8 fredags och körde typ 50 mil med den i helgen. Allt funkar bra och snitt på lång resa blev ca 1l / mil
Det jag blev besviken på var mittkonsolen och ingen Klimatautomatik (4-zon) (inkluderar även kylt handskfack, fram) . Hur läger man till bilder här ?
Var också lite besviken på att jag inte kunde få 4 zon först. Men jag har barn och efter att ha haft bilen en stund är jag ganska glad att de inte har fler saker att pilla på där bak :) Det räcker med knapparna för uppvärmda säten! Men - konsollen är snyggare med 4 zon dock. Nu har man ju bara nån lång pianoplastig sak som ser lite konstig ut. På S90 T8 Excellence (lång hjulbas) får du det bästa från alla världar!
av Magnusme
#1215999
Så dåligt av Volvo att det är bara vi i Europa som får den korta versionen av S90.. enda saken jag stör på också :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]