Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ragge1
#1231236
ragge1 skrev:
GoranP skrev:Jag beställde en V90 T8 och bokade Polestar, no problem. Men ett par veckor före levererans kontaktade ÅF mig och sa att dom hade fått besked att Polestar inte längre gick att göra på T8'an, pga supermiljöbilsavdraget, precis som slackie skrev.
Synd ...
er detta bara i Sverige , se ut som i Norge man kan får Polester
https://engineered.polestar.com/no/upgr ... &market=no
Användarvisningsbild
av ragge1
#1231237
undra en ting , när man ladar hybrid batteri blir start batteri ochså ladat ??
Senast redigerad av 1 ragge1, redigerad totalt 0 gånger.
av GoranP
#1231238
ragge1 skrev:
ragge1 skrev:
GoranP skrev:Jag beställde en V90 T8 och bokade Polestar, no problem. Men ett par veckor före levererans kontaktade ÅF mig och sa att dom hade fått besked att Polestar inte längre gick att göra på T8'an, pga supermiljöbilsavdraget, precis som slackie skrev.
Synd ...
er detta bara i Sverige , se ut som i Norge man kan får Polester
https://engineered.polestar.com/no/upgr ... &market=no
Tittar man på motsvarande lista för Sverige, då är inte T8'an med, (tyvärr)... :cry:
https://engineered.polestar.com/se/upgr ... &market=se
Användarvisningsbild
av ragge1
#1231390
ragge1 skrev:undra en ting , när man ladar hybrid batteri blir start batteri ochså ladat ??
hitta i manual ;)
Så länge laddning av hybridbatteriet pågår laddas
även bilens startbatteri.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1233471
Testade räckvidd på enbart el i helgen. Temperatur runt nollan.

Kom 33,6 km utan att förbruka en enda droppe bensin. :) XC90 T8 med 21” friktionsdäck. Mest stadskörning. Elförbrukning 7,1kWh. 0,7kWh regenerering.

Är nyligen uppdaterad. Upplever att det gick att köra lite längre än innan, med tanke på att det var kallt nu också.
av CuteLunatic
#1235031
XC90_Executive skrev:Testade räckvidd på enbart el i helgen. Temperatur runt nollan.

Kom 33,6 km utan att förbruka en enda droppe bensin. :) XC90 T8 med 21” friktionsdäck. Mest stadskörning. Elförbrukning 7,1kWh. 0,7kWh regenerering.

Är nyligen uppdaterad. Upplever att det gick att köra lite längre än innan, med tanke på att det var kallt nu också.
Det lät imponerande långt måste jag säga. Tung och stor bil, ganska kallt, feta fälgar och stadskörning och ändå kommer du 33 km hmm.. nice. Ska testa min V90 när jag får den och se. spännande :)
av Ellahills
#1235184
Körde min XC90 T8 2018 från Stockholm till Sälen och med 4 personer i bilen, takbox, 21" vinterhjul låg jag på 0,90 i snitt. 48 mil och runt -10 grader. Startade fullladdat.
Körde skyltad hastighet och lät adaptiva farthållaren sköta avstånden. 50 liters tanken är för liten tycker jag då du inte kommer längre än 55-60 mil. Blir intressant att jämföra snittförbrukning i sommar.
av volvojesus
#1235349
Har precis hämtat ut min S90 T8. Har haft den över helgen bara.
Än så länge: Det är en fantastisk bil och drivlina!

Men bensindriften är i törstigaste laget, de första dagarna utan någon elladdning till hands så stannade förbrukningen på 1.2 liter/milen med lätt fot vid stadskörning under kyla, men hoppas att detta går ner när motorn har körts in och när våren kommer. Ska strax få laddare till mitt arbete så att jag kan förhoppningsvis kapa större delen av bensinkostnaderna.
Jag har lyckat ladda den en gång, och vid Eldrift klarade den ca 35 km i bister vinterkyla, jag tror den kan nå 45 km till våren när man inte behöver värmare/halvljus. Notera att M/Å18 bilarna har fått ca 10% större batterikapacitet jämfört med tidigare M/Å 16-17.
av CuteLunatic
#1235364
volvojesus skrev:Har precis hämtat ut min S90 T8. Har haft den över helgen bara.
Än så länge: Det är en fantastisk bil och drivlina!

Men bensindriften är i törstigaste laget, de första dagarna utan någon elladdning till hands så stannade förbrukningen på 1.2 liter/milen med lätt fot vid stadskörning under kyla, men hoppas att detta går ner när motorn har körts in och när våren kommer. Ska strax få laddare till mitt arbete så att jag kan förhoppningsvis kapa större delen av bensinkostnaderna.
Jag har lyckat ladda den en gång, och vid Eldrift klarade den ca 35 km i bister vinterkyla, jag tror den kan nå 45 km till våren när man inte behöver värmare/halvljus. Notera att M/Å18 bilarna har fått ca 10% större batterikapacitet jämfört med tidigare M/Å 16-17.
Har du lust att lägga upp någon bild? nyfiken! Även interiört :-)-)
av rale
#1236697
Vad gör man när en T8 är helt död!?
Min V90 T8 hade stått skyddad för väder och vind utomhus under 33 dagar. Under denna tid har det varit bra kallt. Jag vill helst inte använda bilen, i dessa tider, då de numera verkar blivit extra måna om att förstöra körglädjen med en av de mest korrosiva kloriderna; CaCl2 – som de vräker ut.
Det var inte om salt jag tänkte berätta om utan följande:
Då jag kände att det är dags att prova bilen, efter det långa stilleståndet, så var den helt död. Var tvungen att använda den mekaniska nyckeln. (Dock knappt att man kommer åt att vrida med den bakom dörrhandtaget). Sen kommer man inte längre. Alla de fyra återstående dörrarna förblir låsta. Även bakluckan där batteriet står. Kontaktar Bilia som föreslår Volvo Assistans. Har använt dem tidigare för en V70 och de sliter upp bilen, med vajer säkert en sträcka på 20m, upp på ett flak. Kändes inte kul att utsätta en ny 2.1ton tung bil för den behandlingen.
Gjorde i stället följande: Tog ett gammalt batteri och anslöt det med tändkablar på laddpolerna i motorrummet. Kunde då öppna resten av dörrarna elektriskt. Plockade ut batteriet i bakluckan. (Inte helt lätt numera). Tog in det nu 1.6V batteriet i in huset för laddning (-15C ute). Det gick inte så bra med en gammal laddare. Gick och köpte en ny med laddcykel. Då började det hända saker och efter ca två dygn var batteriet till slut laddat. Efter inkoppling fungerar nu allt som det ska. Har kopplat den nya laddaren som underhållsladdare. Det är uppenbart att laddningen som ska ske samtidigt som laddningen av det stora batteriet inte är tillräckligt om man inte kör tillräckligt samtidigt som det är kallt ute.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]