Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1217271
jgbptl skrev:Har haft en V90 T8 i någon månad nu och är än så länge väldigt nöjd.

Jag kommer ungefär 40 km på enbart el i Pure-läget. Då kör jag inte särskilt ekonomiskt annat än att jag inte gasar på så mycket att bensinmotorn går in och hjälper till. Power-läget är förstås väldigt roligt... Elförbrukningen när jag kör på enbart el, med min körstil och det väder som varit senaste månaden är runt 2 kWh per mil.

Det bästa är förstås att ladda hemma eftersom man då får en elkostnad på ca 2 kr/mil (givetvis beroende på vilket elavtal man har). Om man laddar via några av de olika kommersiella laddstolpar som finns kommer det att bli minst dubbelt så dyrt (även om "dyrt" inte är riktigt rätt ord i sammanhanget). Man måste dock köpa en typ 2 till typ 2-kabel för att kunna använda 90 % av dem. Den kostar ca 2.500 kr och jag tycker det är rätt svagt av Volvo att inte skicka med en sådan till en bil i den här prisklassen. Den medföljande kabeln passar däremot i ett vanligt jordat uttag och kan ladda med max 13 A. Man ställer in max laddström på en burk på kabeln, så om ens uttag är säkrat 10 A bör man inte ställa in högre än så. Jag kör själv vanligtvis 8 A när bilen står över natten eftersom den ändå hinner ladda fullt med god marginal. Bilen i sig klarar att ladda med 16 A men då med en annan kabel.

För att jämföra olika laddoperatörers priser kan jag tipsa om följande webbplats: http://laddpriser.se/ För en T8 anger man 0 för "Max snabbladdeffekt (kW)" och 3,7 för "Max normalladdeffekt (kW)", och ja, detta är lite smygreklam eftersom det är min site.
Tack för den sammanfattningen! :)

Nu har jag äntligen fått koll på vad som menas med olika typer av sladdar och ampere hit och ampere dit.. :)
av Chroma
#1222207
Är det någon här som testat AWD lite mer nu i vinter, det kom ju en hel del snö nu i Jul-Nyår i Fjällen :)
Tar den sig fram bra?
Känns den stabil på vintervägar?
Märker man skillnad på dom olika lägena?
Användarvisningsbild
av titanium
#1222674
Känns bra i alla lägen förrutom när man kör i Pure- eller Hybridläget och det krävs fyrhjulsdrift. Då tar det alldeles för lång tid innan systemen fattat att det behövs en omkoppling till drift på alla fyra.
Så när jag kör och det antingen är mycket snö eller glashalt kopplar jag manuellt över till AWD. Då tuggar den sig fram utan problem och känns mycket stabil.
Mycket bra kontroll på isiga vägar. Man känner direkt när gränsen är nådd. Med Hybriddriften sladdar den faktiskt ut med baken en del om man gasar på i en kurva.
Användarvisningsbild
av joel80
#1222683
Eller så väljer man pure och kopplar ur ESC! :D Bakhjulsdrift och möjlighet att slänga ut bakändan lite! Man blir som 20 år igen! :D

Sladdar ut med baken utan ESC kan jag knappt göra ens om jag försöker med ESC på.
av menbj0
#1222920
Är det någon som vet varför T8-modellerna på de nordiska marknaderna värms av bränsledriven värmare och inte av både bränsledriven och elektrisk värmare som på V60 TE? Man säkrar ju upp komforten men samtidigt ges inte möjligt att förvärma bilen utan bränsle när den står hemma och laddar :-(
Senast redigerad av 1 menbj0, redigerad totalt 0 gånger.
av menbj0
#1222951
Från manualen:
"För att bilen ska fungera optimalt gäller det att
hybridbatteriet med tillhörande elektriska drivsystem
samt bensinmotorn och dess drivsystem har
korrekt arbetstemperatur. Batterikapaciteten kan
reduceras väsentligt om batteriet är för kallt eller
för varmt. Genom förkonditionering förbereds
bilens drivsystem och kupén innan avfärd, så att
både slitage och energibehov under färd minskas.
Räckvidden för hybridbatteriet ökar."

Hur fungerar detta i praktiken? Är det själva laddningen som värmer batteriet eller finns det en elektrisk eller en bränsledrive värmare som värmer batteriet? Om det värms av själva laddningen så bör man ju ladda batteriet precis innan man ska använda bilen. Kan man i så fall tidsinställa laddningen i bilen? Någon som vet?
av slackie
#1228793
Kul att läsa att fler fått sina T8:or. Någon själ som också var fräck nog och bockade i Polestar trim utöver T8?

Skulle gärna vilja höra mer om ren bensindrift och förbrukning. Planerar en resa till kontinenten i sommar. :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1228851
Yes, har Polestar i T8. Från samma dag som det släpptes :wink: Går finfint! :D

Brukar ligga på ca 0,8-0,9 vid motorvägskörning (utan att kunna ladda). Gäller XC90 T8.
av slackie
#1228890
XC90_Executive skrev:Yes, har Polestar i T8. Från samma dag som det släpptes :wink: Går finfint! :D

Brukar ligga på ca 0,8-0,9 vid motorvägskörning (utan att kunna ladda). Gäller XC90 T8.
Själv fick jag min polestar indragen pga supermiljöbilsavdraget. Någon mer som råkat ut för det?
Användarvisningsbild
av joel80
#1228898
menbj0 skrev:Från manualen:
"För att bilen ska fungera optimalt gäller det att
hybridbatteriet med tillhörande elektriska drivsystem
samt bensinmotorn och dess drivsystem har
korrekt arbetstemperatur. Batterikapaciteten kan
reduceras väsentligt om batteriet är för kallt eller
för varmt. Genom förkonditionering förbereds
bilens drivsystem och kupén innan avfärd, så att
både slitage och energibehov under färd minskas.
Räckvidden för hybridbatteriet ökar."

Hur fungerar detta i praktiken? Är det själva laddningen som värmer batteriet eller finns det en elektrisk eller en bränsledrive värmare som värmer batteriet? Om det värms av själva laddningen så bör man ju ladda batteriet precis innan man ska använda bilen. Kan man i så fall tidsinställa laddningen i bilen? Någon som vet?
Det är vid förvärming som batteriet också förvärms. Har alltså ingen betydelse om man laddat klart många timmar innan.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]