- fre 08 dec 2017, 13:05
#1217271
Nu har jag äntligen fått koll på vad som menas med olika typer av sladdar och ampere hit och ampere dit.. :)
jgbptl skrev:Har haft en V90 T8 i någon månad nu och är än så länge väldigt nöjd.Tack för den sammanfattningen! :)
Jag kommer ungefär 40 km på enbart el i Pure-läget. Då kör jag inte särskilt ekonomiskt annat än att jag inte gasar på så mycket att bensinmotorn går in och hjälper till. Power-läget är förstås väldigt roligt... Elförbrukningen när jag kör på enbart el, med min körstil och det väder som varit senaste månaden är runt 2 kWh per mil.
Det bästa är förstås att ladda hemma eftersom man då får en elkostnad på ca 2 kr/mil (givetvis beroende på vilket elavtal man har). Om man laddar via några av de olika kommersiella laddstolpar som finns kommer det att bli minst dubbelt så dyrt (även om "dyrt" inte är riktigt rätt ord i sammanhanget). Man måste dock köpa en typ 2 till typ 2-kabel för att kunna använda 90 % av dem. Den kostar ca 2.500 kr och jag tycker det är rätt svagt av Volvo att inte skicka med en sådan till en bil i den här prisklassen. Den medföljande kabeln passar däremot i ett vanligt jordat uttag och kan ladda med max 13 A. Man ställer in max laddström på en burk på kabeln, så om ens uttag är säkrat 10 A bör man inte ställa in högre än så. Jag kör själv vanligtvis 8 A när bilen står över natten eftersom den ändå hinner ladda fullt med god marginal. Bilen i sig klarar att ladda med 16 A men då med en annan kabel.
För att jämföra olika laddoperatörers priser kan jag tipsa om följande webbplats: http://laddpriser.se/ För en T8 anger man 0 för "Max snabbladdeffekt (kW)" och 3,7 för "Max normalladdeffekt (kW)", och ja, detta är lite smygreklam eftersom det är min site.
Nu har jag äntligen fått koll på vad som menas med olika typer av sladdar och ampere hit och ampere dit.. :)