Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1240303
joel80 skrev:Riktigt så mycket är det inte som tappas. Här har han förlorat 99km på 27 dagar, alltså 3-4km per dag. Parkerad vintertid i ej uppvärmt garage:

Så var det, men drog den inte mer på flygplatsen? Optimus prime jag tänkte på. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
#1240309
Ah.. Kanske den här du tänker på?
Här använde han inte power save-mode. Då drog den 15km per dag första två dagarna och sen 5km per dag efter det.

Användarvisningsbild
av svergie2
#1240328
joel80 skrev:Ah.. Kanske den här du tänker på?
Här använde han inte power save-mode. Då drog den 15km per dag första två dagarna och sen 5km per dag efter det.



Denna jag tänkte på, där drog den 15 km/dag I sex dagar. :)

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av CuteLunatic
#1240762
Halloj!

Hämtade igår ut min V90 T8 och är hur jävla nöjd som helst. Riktigt kul, men jag behöver lite tips!

Jag vill verkligen köra så miljövänligt det går. Under korta sträckor kör jag såklart i "pure", men när man kör lite längre sträckor, är det då bäst att köra i "hybrid"? Jag försöker ligga i 90-100 på motorvägen för att dra så lite som möjligt också. Fler tips och tricks tar jag GÄRNA emot :roll:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1240800
Pure är bäst oavsett längd på sträckan. Men ska du köra stadskörning + motorväg + stadskörning så kan du trycka på ”hold” när du är ute på motorvägen så den sparar batteriet till stadskörningen.

Du lär dig efterhand vad som är mest ekonomiskt. :) Grattis till bilen :-)-)
av GoranP
#1240802
Ett sätt att se vad och hur bränsle/energi förbrukas, är via "körjornal" i appen. Ok, funktionen är lite "nördig", men kul. I denna kan du gå in på varje enskild körning och se förbrukning av vad samt regenerering energi. I och med återkopplingen fysiskt mot position, kan du se var du tjänar eller förlorar...
Lärorik och intressant..
av perhall
#1240813
Det är ju sjukt konstigt att Teslan eller vilken annan el/hybrid som helst inte har en spärr som kopplar bort all energiförbrukning om batteriet riskerar bli så tomt att det skadas. Kan ju inte finnas något som är så värdefullt att försörja med el att det motiverar ett batteribyte för 300 000.

I ARN hade nog en konsument vunnit, ställa bilen på ARN en vecka skulle ses som normal användning, trots instruktionerna.

Dålig konstruktion, vill jag mena.
Användarvisningsbild
av joel80
#1240862
Ställer man in bilen rätt (inte på "alltid uppkopplad") verkar man kunna få den att dra ur betydligt mindre över tid. Men den borde som du skriver gå över i set lägen automatiskt vid en viss energigräns... Och då också kanske varna ägaren via appen för att inte låta den stå så många dagar längre.

Men det är inga problem att ställa en Tesla nån månad eller två, bara man inte parkerar med låg batterinivå från start.

På samma sätt ska man inte ställa en bensinbil i månader med lite soppa i tanken, då är det lättare hänt att man får kondens och vatten i bensinen eller/och bakterietillväxt.
av perhall
#1240974
joel80 skrev:Ställer man in bilen rätt (inte på "alltid uppkopplad") verkar man kunna få den att dra ur betydligt mindre över tid. Men den borde som du skriver gå över i set lägen automatiskt vid en viss energigräns... Och då också kanske varna ägaren via appen för att inte låta den stå så många dagar längre.

Men det är inga problem att ställa en Tesla nån månad eller två, bara man inte parkerar med låg batterinivå från start.

På samma sätt ska man inte ställa en bensinbil i månader med lite soppa i tanken, då är det lättare hänt att man får kondens och vatten i bensinen eller/och bakterietillväxt.
Enig. Men inga 300 000 för att få igång den igen. Räcker ju till en ny bil!
Användarvisningsbild
av joel80
#1240983
Nej det är sant.. det blir bra mycket dyrare (även om det i en "vanlig" elbil snarare handlar om runt 50k för ett batteri) att missköta sitt batteri i en elbil på det viset än om man gör detsamma med soppan i tanken. Fast lite skada kan det kanske bli om man försöker starta och köra med bensin som inte mår så bra? Alltså om man börjar få in skiten i motorn kan det börja kosta pengar.

Själva grejen är väl att folk ska veta vad man håller på med och att om man ska ställa en bil en månad eller flera bör man kolla upp lite hur man bäst gör det, oavsett vad man har för drivmedel.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
D24 bränslepump problem

Är inte "hemma" på denna mo[…]

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]