Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slackie
#1196533
Hej

Jag har just bokat ny tjänstebil och valde då en s90 T8. Leverans är först v10 och vi kommer då ha flyttat till nytt hus med möjlighet till laddning. Läser man på så ser man att motorn i övrigt är törstig och att milen på el är aningen överdriven. Detta har fått mig att tveka til att byta till en d4 awd (samma månadskostnad exklusive bränsle). Skulle gärna vilja höra mer från er som idag har en T8. Är ni nöjda? Ångrar ni? Hur långt kommer ni på en laddning och vad kostar det er i elkostnad? Hur mkt drar den oladdad etc.

Sträcka till jobbet 3 mil.

Tack på förhand!
av Jacobsson
#1196536
Var nöjd med ditt val.
Jag har aldrig haft en bättre bil/motor än T8.
Extremt harmonisk och otroligt trevlig att köra.
Kan även rekommendera polestar som får motorn att lira så där extra bra.
Den modell du får har väl 20% längre räckvidd än min har jag för mig.
Man kommer med min 3mil med lätt fot och medvind. Men även utan el drar den inte mycket då hybridsystemet underhåller sig självt rätt bra.
Hade jag fått rita om bilen hade jag ritat in en 100l tank annars är allt riktigt bra med modellen!
Användarvisningsbild
av joel80
#1196540
Har du möjlighet att ladda lite på jobbet kan du ju köra helt på el.
Finns det inget motorvärmaruttag eller liknande? Det skulle räcka för att få dom där extra milen. :)

Jag håller sen med Jacobsson. Volvos hybrid-drivlinor är fantastiska att köra! :)
av slackie
#1196712
Hur HR ni gjort med laddning hemma? Jag håller på att bygga hus. Kommer förbereda med rör osv för elektriker att kunna koppla fram ström. Ngt särskilt att tänka på?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
av Xanthopteryx
#1196726
slackie skrev:Hur HR ni gjort med laddning hemma? Jag håller på att bygga hus. Kommer förbereda med rör osv för elektriker att kunna koppla fram ström. Ngt särskilt att tänka på?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Ska du bo där länge?
Jag skulle få dra ordentligt för framtiden. Det kanske blir en elbil sedan och du vill ha kräm att ladda ordentligt. Du behöver ju inte säkra för det ännu men ha rätt kablar och så vidare iallafall.
Användarvisningsbild
av joel80
#1196756
Dra fram ett trefasuttag. Då har du bra förberett med kablage för att sen ev koppla in en "riktig" laddare.

Du kan sätta typ ett sånt här uttag så har du även shucko:
Bild
av rale
#1196772
Laddar alltid med 230V förlängningssladd hemma utan problem - fast man inte ska. Fast är man Bergsingenjör har man lärt sig undvika onödiga regler. (Antar att de är rädda att det blir för varmt om man har förlängningssladden i en rulle - vilket jag inte har). Vanlig bondsäkring (10A) är fullt tillräcklig. 6A laddström laddar bilen på bara några timmar vilket funkar i bra praktiken för 99% av användningsfallen (jag har ju ingen taxiverksamhet). För de återstående 1% finns soppa i tanken.
Användarvisningsbild
av Hanzon
#1196786
Håller med tidigare inlägg. T8 är enligt min bedömning en fantastisk drivlina, 3-3,5mil har jag som räckvidd med lätt högerfot.
Låg på 0,75 i blandad förbrukning över sommaren, körde då nästan uteslutande på bensin.
Som Jacobsson skriver, hade gärna sett att tanken skulle varit större än 50liter.
av Jacobsson
#1196945
Det finns en sak till jag saknar.
Jag kan välja charge och hold men skulle vilja ha ett grundläge som är charge över 90kmh.
Nu gör jag det manuellt om jag åker motorväg mer än 30min så jag ska kunna glida på el när jag närmar mig målet.
Elen tar annars tvärslut ganska snabbt när man kör snabbt...
Användarvisningsbild
av joel80
#1196947
Jag håller mig ifrån save-lägt (som är samma som charge and hold i XC90) då det drar bra mycket mer soppa än man får tillbaka i form av räckvidd.

Vill jag inte att elens ska gå när jag kör på el och har mindre än 20km kvar (vilket är gränsen för att den ska ladda i save-läget) för jag växelspaken i manuellt läge. Då går den alltid på förbränningsmotorn och man kan svara på elen tills man närmar sig en stad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]