Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1502827
Jontelito skrev: tis 21 jun 2022, 15:24 Tack för svar.

En annan fråga, Polestar optimering eller inte? Är det värt det?
Polestar-optimering på en V90 T8 Recharge?
Vete katten om det finns till MY23, men till MY22 och äldre verkar det finnas.
Frågan är hur mycket det märks när man redan har sån "skjuts" med alla bensinhästar och elhästar.
Tycker min V90 T6 Recharge MY22 räcker mer än väl vad gäller prestanda. Skadar väl inte att lägga på en Polestaroptimering (vet inte vad de kostar numera men det har väl legat förr runt ca. 10 tkr och ibland kampanjer runt 6-7 tkr har jag för mig jag sett erbjudanden om på min förra Volvo som kom i brev).
Skall du satsa på en V90 T8 Recharge så skulle jag personligen välja en MY22 late (eller MY23 om du är ute efter sprillans nytt) för då får du dels 18,8 kWh (tidigare 11,6 kWh) hybridbatteri (som ger bra räckvidd på el) dels 145 hk elmotor (tidigare 87 hk) som ger bra prestanda på ren elkörning. Är nog vettigare lägga pengar där än en Polestar-optimering, men det är min personliga uppfattning.
Annars är en V90 Recharge en underbar bil att köra på landsväg osv (jag har Inscription utrustningsnivå på min och rätt mycket ibockat från paket och optionslistan i övrigt, luftfjädring och Bowers&Wilkins ljudanläggning samt lyxsäten med vent+massage skippa jag dock). Lite klumpig vid fickparkeringar i stan och så men man vänjer sig nog med tiden. Jag har kört min i 10 månader nu och rullat totalt 870 bekväma mil hittills.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1502840
Nu har ja en V60 T8 med stora batteriet och jag tänker inte lägga pengar på en Polestar optimering. Normalt kör vi bara på el för att det är så bekvämt. Först nu i helgen som var blev det nästan 40mil utan laddmöjlighet så bensinmotorn fick gå lite. Det blev några omkörningar mellan Karlstad och Örebro och det går väääälidigt snabbt! Vi var 4 pers och nästan fullt i bagaget. Tyckte att min gamla V60 D5 -16 med 233/500 hade tillräckligt med ork men 455/709 är nästan onödigt mycket.
Hade jag varit 20år då hade jag kanske optimerat men nu är ja nästan 40 😲
av Jontelito
#1502920
Nej någon ny v90 finns inte här :) jag hämtar en 2020 T8 till helgen. Är väl mycket vill ha mer. Kampanj nu för typ 7-8k, avvaktar fler svar innan man slår till :)
av SundanceKid
#1502926
Jontelito skrev: ons 22 jun 2022, 19:16 Nej någon ny v90 finns inte här :) jag hämtar en 2020 T8 till helgen. Är väl mycket vill ha mer. Kampanj nu för typ 7-8k, avvaktar fler svar innan man slår till :)
Om man säger så här, inget blir sämre med polestar-optimering.
Så det är bara att slå till. Jag kommer att göra det på min XC90 T8 med 455hk.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]