Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1198243
Kan ju vara så att en gång per år behöver människan ladda ute i skogen... Att då göra av med ett 10-tal liter diesel kan kanske inte riktigt jämföras med att göra av med ett par tusen liter i en XC90?

Tror inte man använder ett dieselagg som huvudsaklig laddning för en elbil.. Blir inte speciellt smidigt eller ekonomiskt! Men att ha det som lösning för nån enstaka resa till av lösen plats i ödemarken kan väl kanske funka?
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1198246
Tycker det ser ut som den "nya" Tesla Twinengine.
Användarvisningsbild
av Momentum
#1198292
troubleshooter skrev:Häng på denna så kan du dessutom snabbladda vid behov..... :roll:
thumb.php.png
Det går visst inte ha dragfäste på en sådan bil, jag kan ha fel?
Användarvisningsbild
av joel80
#1198301
Mja.. du kan... det finns trtedjeparts. Men du får inte sätta på nått tyngre än ett cykelställ. :D

På Model X får du dock ha krok.. och dra upp till 2200kg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1198383
troubleshooter skrev:
Spoiler »
Vågar jag ens fråga var miljötänket finns i den bilden, har man de behoven känns T8 som ett naturligt val, och
dessutom mer miljövänligt alternativ, de där aggregaten brukar inte vara av den mest miljövänliga sorten
Enligt gällade regelverk räknas det där som zero-emisson med noll-utsläpp efter som utsläpp som bilas vid produktinonen av elenergin inte räknas med i kalkylerna. Du kan åka runt med ett mullrande dieselkraftverk på släp efter hela dagarna i stockholm och räknas som zero-emission och plocka ut full mijöpremie avsett hur svart det bolmar..
av troubleshooter
#1198391
Det under förutsättning då att jag lägger ner över 1 miljon som Model X kostar för att få till en dragkrok 8) ,känns fortfarande som T8 än så länge är den mest prisvärda.....men en dag..... :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
#1198394
Jag hoppas innerligt på att det finns ett vettigt elbilsval med dragkrok när jag har byte om 1.5 år. :)
Annars får det räcka med dragkrok på andrabilen.. Men det vore riktigt fint om det gick att få krok på min kommande bil. :) Jag har dock lite mer tid än dig att vänta. ;)
av perhall
#1198399
Finns ju några studier som gjorts och som visat att det tar ett antal år tills miljöbelastningen från produktionen av elbilar kompenserats av lägre utsläpp. Men det är ju så med allt som är nytt. En del här stänger av s/s. Det gör nog ingen som är född 1997. Källsortering funkar si och så när det är nytt men efter ett tag bättre...
Användarvisningsbild
av joel80
#1198401
Miljöbelastningen beror till störst del på hur stor del av elprodutionen som är fossil i landet där batterierna tillverkas.
Man sa 3000-8000 mil innan det är ikappåkt (beroende på batteristorlek och storlek på bil) om det är med 70% fossil el.
(Fortfarande är livslängden på bilarna minst 16k mil.. På de större elbilarna som finns verkar det vara minst det dubbla. Många Tesla taxi har kommit över 20 000 mil och det finns de som kört både 30 och 40000 mil nu, med mindre degradering än 10% av batteriet. :)

När det gäller Tesla så kör dom på väldigt mycket egen solkraft så dom har satt upp eget för att få renare förbrukning än USA-mixen. (Dock precis börjat tillverka batterierna i sin egen fabrik, tidigare importerat från LG-Chem som har fabriker lite varstans. Där har säkert elmixen varit med stor del fossil.)

Den stora batteriefabrik som nu planeras i Sverige (I Västerås eller Skellefteå) räknar med att komma igång till 2020. Med ett batteri från den fabriken handlar det om utsläpp (om vi räknar på svenka elmixen) som bara motsvarar ett par hundra mil med fossilt drivmedel.

Källsortering funkar väl extremt bra i Sverige? Vi får ju enormt liten del på tippen av vårat avfall? I många andra länder funkar det sämre... :(
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]