Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av titanium
#1198775
För att återgå till TS fundering.T8 eller Tesla
I nya AMS testas Volvo, BMW, Mercedes mot Tesla. Gissa vilken som vann :D
Och beskrivs med orden: bästa helhetslösningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1198777
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Hah.. inte då.. Det är rätt många som ser sen nästa bil som en elbil. Men du kan vara lugn.. ;)

Det finns redan idag bilar som typ funkar för mig, fast utan krok då.
Det jag har funderat på om det är på gång med en elbil med alla dom saker jag vill ha kring den tiden jag ska byta är att förlänga leasingavtalet ett år på bilen jag har nu. Alltså för att vänta in t.ex en bra Volvo under 2019. :)
Ops.. så du menar att det är bättre att rulla vidare med dieselbilen att tag till för elbilarna är inte mogna/konkurrenskraftiga/ekonomiska ännu. :P
Om det är på gång en bil som kan göra att jag slipper köra med fossilbil på t.ex sommarsemestern med husvagn ser jag det som helt klart värt att köra vidare med hybriden I ett halvår eller år till.
Men sen det ut att vara längre bort kan jag tänka mig att ha en av de elbilar son finns idag och går 25-35 mil fast utan möjlighet till krok. Jag klarar typ 99% av min körning med en sån.
Eftersom vi i familjen ändå behöver 2 bilar för att klara oss (pinsamt dålig kollektivtrafik där vi bor) kan andrabilen ha krok så länge..
Användarvisningsbild
av Derank
#1198968
VolvoB20 skrev:Varför kostar en Model X P100D 1,5 millar när batteriet till bilen kostar under 100.000 kronor enligt tesla ($124/kWh = 83.700 kr) ?

Det skulle ju vara världens enklaste konstruktion med bara 4 rörliga delar utan servicebehov till skillnad från en vanlig bil med 2000 rörliga delar.
De kommer gå sönder som vilken bil dom helst. Tro inget annat. Ingen vill tillverka en underhållsfri bil.
Användarvisningsbild
av joel80
#1198981
Det finns betydligt färre saker som rör sig på en elbil. Elmotorn är en rätt enkel konstruktion. Växellådor behövs inte på samma sätt.

Däremot har vi fortfarande en jävla massa elektronik, AC, bromsar, stötdämpning, hjulupphängningar och säkerhetssystem.

Men just motorproblemen och kostnaderna runt det kommer gå ner.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]