Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Betrieb
#1192800
Ja, jag funderar på sådan. Är det någon som har någon erfarenhet på området? Kanske någon som känner till någon produkt som kan stå emot i alla fall några av alla de projektiler som oundvikligen kommer att börja slungas mot fronten om ett par månader? Jag har testat Ditecs Clear Shield på den A6 Allroad jag tidigare körde (den var lagd över halva huven, stötfångare och a stolpar). Den var nästintill osynlig, men tyvärr slog de värsta skotten igenom (blott två stycken under hela vintern i och för sig) så kanske är den aningen tunn. Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av joel80
#1192840
Jag har det på fronten. Inte fått ett stenskott som gått igenom på snart 5000mil. Ångrade att jag inte tog det över hela motorhuven, men det kostande lite väl mkt då.
Tror det jag har heter PremiumShield skyddsfolie.
av rale
#1192853
Detta kan ju vara bra att veta:
95%(?) av alla stenskott kommer av den egna hastigheten och körstil. För hög fart vid grusiga förhållanden och "AUDI distance" leder ofelbart till flera stenskott!
av Jacobsson
#1192855
Jag har hört att 3m har en som ska vara bra.
Skillnaden verkar dock vara att man köper 3m på löpmeter medans Ditect skärs ut efter bilmodellen vilket låter som snyggare i alla fall.
av Betrieb
#1192897
rale skrev:Detta kan ju vara bra att veta:
95%(?) av alla stenskott kommer av den egna hastigheten och körstil. För hög fart vid grusiga förhållanden och "AUDI distance" leder ofelbart till flera stenskott!
Jacobsson skrev:Jag har hört att 3m har en som ska vara bra.
Skillnaden verkar dock vara att man köper 3m på löpmeter medans Ditect skärs ut efter bilmodellen vilket låter som snyggare i alla fall.
joel80 skrev:Jag har det på fronten. Inte fått ett stenskott som gått igenom på snart 5000mil. Ångrade att jag inte tog det över hela motorhuven, men det kostande lite väl mkt då.
Tror det jag har heter PremiumShield skyddsfolie.

Joel80: Tack för tipset! Ska kolla upp den. Låter bättre än den jag hade (körde bara 1000 mil med Audin och hade som sagt ändå ett par som gick igenom)

rale: Jo, så är det nog. Men jag håller aldrig Audi-distance och upplever att de värsta bumlingarna är de som lobbas upp i luften av mötande trafik. Ligger man på en 100-väg då har man inte så mycket val – man träffar den i hundra knyck. Man kan ju inte gärna nita eller väja för en liten sten.

Jacobsson: Bra tips! Kanske kan man be herrarna på rekondfirman att skära till den istället för ”husets”. Lär bli helt ok i alla fall. Hellre lite ojämn kant än hål i lacken liksom.
Användarvisningsbild
av joel80
#1192961
rale skrev:Detta kan ju vara bra att veta:
95%(?) av alla stenskott kommer av den egna hastigheten och körstil. För hög fart vid grusiga förhållanden och "AUDI distance" leder ofelbart till flera stenskott!
De flesta smällar jag får i plåten eller rutan är från alla nötter som tycker en billängd är lagom avstånd att gå in framför efter en omkörning på motorväg. Ofta har syndaren inte någon bil bakom sig, utan skär in tätt framför en utan någon som helst anledning. Blir så less på folk som inte tänker när dom kör! :/

Vänta åtminstone några sekunder innan ni går in framför, och kör ni en sakta omkörning så får det väntas ännu längre. i 120km/h är en sekund 33 meter, det är det minsta man kan begära!
Användarvisningsbild
av Momentum
#1192968
joel80 skrev: De flesta smällar jag får i plåten eller rutan är från alla nötter som tycker en billängd är lagom avstånd att gå in framför efter en omkörning på motorväg. Ofta har syndaren inte någon bil bakom sig, utan skär in tätt framför en utan någon som helst anledning. Blir så less på folk som inte tänker när dom kör! :/
Du har helt rätt, extremt tröttsamt, helt galet, enda lösningen verkar vara att köra snabbare än dessa människor
av AndS
#1192972
Hur många av er har stänkskydd bak för att minska risken att skicka stenar på bilen bakom?
Om alla hade det skulle antal stenskott minska, inte försvinna men bli färre för de är lite för små de som monteras som original. Jo, vet frågan varit uppe tidigare.
Sedan är ju bilen ett transportmedel så lite märken får man räkna med, det är ju inget skådebröd :wink:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]