Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flajjan
#1192201
Som gnällspiken på detta forum tänkte jag ta tillfället i akt att skriva några reflektioner.

Min V90cc Pro har sportstolar och ett hårt skinn - på rekommendation av säljaren på Bilia i Nacka - eftersom dom stolarna borde vara bra för min rygg. Han rekommenderade mig att provköra/provsitta en XC90 R-design - det är samma. Det var absolut omöjligt att avboka bilen som beställdes två veckor tidigare - 6 månader till leverans, men jag kunde speca om den.

Sagt och gjort, provsatte en XC90 R-design. Satt ok, om än lite för hårt för min smak.

Fick min bil levererad, märkte direkt att stolarna var ännu hårdare och väldigt märklig form - stelhet och ryggproblem som följd och precis det som jag var tydlig med säljaren INNAN att jag inte ville ha och var rädd för.

Bilia i Nacka ska man INTE göra affärer med, det har flera andra också upptäckt, tål att noteras igen, så inte fler råkar ut för dessa oseriösa nasare.

Hur som så har jag nu kontakt med en annan ÅF och fått låna en V90 inscription som jag har kört med. Standard Inscription stolarna ÄR väldigt annorlunda, bättre. Vi får se om det händer något här, annars har jag en offert på en BMW 520 som känns intressant, ska även ta in en offert på en Passat, det svider dock att saka 100,000 på 5 månader, dock är det kanske bättre än att konstant ha ont i ryggen.

Tillbaka till mina reflektioner - stolen.
- Stolen går inte lika djupt ner, bakåtlutad men rakare sittyta.
- Stolen är rakare i ryggen, även här en stor skillnad.
- Skinner är mjukare.

Dessa saker gör stor skillnad i sittkomfort.

R-Design har liknande eller samma modell av sportstol, men med mjukare klädsel, vilket gör sitt till att man förmodligen sitter bättre i dessa än i vanlig V90 modellmed sportstol och stenhårt skinn.

Det KAN ju vara så att det är något produktionsfel i stolen jag har, men det lär ju ingen undersöka vidare.

Jag förstår nu andras reaktioner i tidigare trådar - har ni standard/inscription stolar så sitter ni betydligt bättre än vad ni hade gjort i en Sportstol med samma utrustningspaket.
av Jacobsson
#1192207
Det verkar jäkligt jobbigt att få ont av stolarna i bilen.
Jag har en XC90 insc. Med std stolarna och tycker mig sitta riktigt skönt och bra i dessa. Nu har jag i grunden inga ryggproblem och skulle nog sitta rätt skönt på en tegelsten men frun är betydligt mer känslig och även hon sitter skönt i vår bil.
Jag kan förstå uppgivenheten till din första ÅF och tycker därför det är bra att du byter. Det gäller att hitta en säljare som är bra och förtroendeingivande. En annan viktig lärdom är att få allt i skrift som att det är samma stolar i de två modellerna du satt och beställde. Det är alltid lättare att få igenom sina krav i ett senare skede.
Skulle det inte gå att byta stolarna? Eller är det ett hästjobb? Borde finnas nån med standard som vill ha sport kan man tycka?!
I annat fall, lycka till med BMW har haft en del sådana och samma sak gäller där, få så mycket du kan i skrift.
//H
Användarvisningsbild
av Fisch
#1192230
De vanliga Inscription stolarna är mycket bekvämare än sportstolarna, åtminstone till mig storlek och form.
av SundanceKid
#1192248
Jag har aldrig suttit så bra i en bil som jag gör i min v90 r-design.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1192284
Jag sitter jättebra i Inscriptionstol med dynförlängning. R-design är också skön, speciellt med nubuck i mitten.

Men, lårstödet på R-design/sport är för smalt och jag vill sitta brett med benen. Min favorit är därför Inscription med dynförlängning.


Den bästa stolen för dig Flajjan borde vara Inscription ventilerat med massage.
av Flajjan
#1192295
Vi får se hur det löser sig, en sak är säker och det är att jag lägger inte 5 kr mer på en Volvo än det som ligger, skall det läggas till pengar så köper jag en annan bil istället.
av Gorban
#1192395
Jag är supernöjd med mina Inscription-stolar med dynförlängning och nappa. Körde till Frankrike och tillbaka i somras. En resa på 480 mil och ingen träsmak. Hittills har det blivit 3500 mil i stolarna.
av Turbodanne
#1192416
Flajjan skrev:Som gnällspiken på detta forum tänkte jag ta tillfället i akt att skriva några reflektioner.

Min V90cc Pro har sportstolar och ett hårt skinn - på rekommendation av säljaren på Bilia i Nacka - eftersom dom stolarna borde vara bra för min rygg. Han rekommenderade mig att provköra/provsitta en XC90 R-design - det är samma. Det var absolut omöjligt att avboka bilen som beställdes två veckor tidigare - 6 månader till leverans, men jag kunde speca om den.

Sagt och gjort, provsatte en XC90 R-design. Satt ok, om än lite för hårt för min smak.

Fick min bil levererad, märkte direkt att stolarna var ännu hårdare och väldigt märklig form - stelhet och ryggproblem som följd och precis det som jag var tydlig med säljaren INNAN att jag inte ville ha och var rädd för.

Bilia i Nacka ska man INTE göra affärer med, det har flera andra också upptäckt, tål att noteras igen, så inte fler råkar ut för dessa oseriösa nasare.

Hur som så har jag nu kontakt med en annan ÅF och fått låna en V90 inscription som jag har kört med. Standard Inscription stolarna ÄR väldigt annorlunda, bättre. Vi får se om det händer något här, annars har jag en offert på en BMW 520 som känns intressant, ska även ta in en offert på en Passat, det svider dock att saka 100,000 på 5 månader, dock är det kanske bättre än att konstant ha ont i ryggen.

Tillbaka till mina reflektioner - stolen.
- Stolen går inte lika djupt ner, bakåtlutad men rakare sittyta.
- Stolen är rakare i ryggen, även här en stor skillnad.
- Skinner är mjukare.

Dessa saker gör stor skillnad i sittkomfort.

R-Design har liknande eller samma modell av sportstol, men med mjukare klädsel, vilket gör sitt till att man förmodligen sitter bättre i dessa än i vanlig V90 modellmed sportstol och stenhårt skinn.

Det KAN ju vara så att det är något produktionsfel i stolen jag har, men det lär ju ingen undersöka vidare.

Jag förstår nu andras reaktioner i tidigare trådar - har ni standard/inscription stolar så sitter ni betydligt bättre än vad ni hade gjort i en Sportstol med samma utrustningspaket.

Håller med dig i det mesta , dock är inscriptionstolarna sköna , hade ventilerat nappaläder i min , dom satt man bra i.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1192429
Flajjan skrev:Det var absolut omöjligt att avboka bilen som beställdes två veckor tidigare - 6 månader till leverans, men jag kunde speca om den.
Beställde du en bil utan att överhuvudtaget provkört bilen? Gick du bara på vad säljaren sa? Om jag skulle ta sådana problem min rygg så skulle jag verkligen ut och provköra MÅNGA mil innan en beställning. Jag hoppas jag missförstått hur köpet gick till, för annars känns det som du får skylla dig själv. :wink:

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)