Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1192884
Nyfiken. Hur länge sitter ni i era stolar?

Jag körde non-stop till Paris nyss med min XC70 med standard läderstolar, 14,5 timmar i stolen med 15 minuter paus för en burgare och kissa.

Sen på hotellet tyckta jag sängen var rätt obekväm, funderade på att gå ned och sätta mig i bilen och sova i förarsätet för man sitter ju så himla bra.

Ska man köra banracing däremot så är det ju motsatsen, där är stolarna värdelösa, det behövs hårdare stolar som "håller i mera"

Känns som Volvos nya stolar har gått mot att bli en mera balanserad kompromiss mellan sport och komfort, mina gamla är ju bara komfort.
Användarvisningsbild
av Funk
#1192902
Jag har nu tillbringat ganska många timmar I de flesta varianter av nya *90 serien (och XC60) och tycker nog att stolarna är väldigt bra, men det tog ett tag att hitta rätt inställning på framförallt svankstödet. 4-5 timmar med bara någon enstaka bensträckare tycker jag fungerar ganska bra vid långresor. Men jag upplevde nog att stolarna var väl hårda I början, även om det aldrig varit något problem...jag är annars ganska känslig då ryggen numera väl inte är den bästa..

/Thomas
av Flajjan
#1208092
Efter 1800 mil i min V90 CC uppenbarade sig en bra lösning på bilproblemet.
Nu sitter jag i en ny Volvo - jag som inte skulle köpa en annan Volvo.

Det blev en XC90. Iom att jag hade dom problemen jag hade var det för min del inte talan om att beställa en bil med 6 månaders leveranstid så det fick bli det som fanns hos handlaren.

Numer sitter jag i en XC90 D4 business edition . En ganska tunt utrustad bil i jämförelse med vad jag varit van vid dom senaste 10 åren.

Bilen som sådan är något bredare än V90, man sitter högre. Jag har varit lite anti SUV - jag har tyckt att det hör hemma på landet. Nu närjag suttit högre i 210 mil förstår jag alla som kör SUV - det ÄR trevligt att komma upp och se! Bagageutrymmet är helt enormt! Inga problem att kasta in saker.

När jag skulle hitta en ny bil fanns det fullbombade bilar med stora motorer och pris därefter eller denna. Utrustningsmässigt är det "standard" som business är utrustade + VOC och rattvärme. Jag la till krok och nav. Saknade skinn till en början, nu känner jag att det är skönt med tygstolar, stycker fortfarande att det visuellt är snyggare med skinn.. Fördelen är att det inte är lika kallt på morgonen och inte komemr bli lika varmt och svettigt på sommaren.

Nu har jag kört 210 mil och kan konstatera att:

- Ryggen mår prima, även efter dagens tripp om 41 mil. Jag sitter rakt - som min rygg vill sitta.
- Håller jag mig under 130 så är förbrukningen helt ok 0,75l/mil Över vill den ha 0,93 men är framförallt SEG. I högre hastigheter märks det att det är en STOR bil.
- Man kör inte lika snabbt runt kurvor - men det hade jag inte förväntat mig heller.
- Bilen känns solidare än min gamla, kan vara inbillning.
- Ska bli intressant att testa 3:e stolsraden!
- Instegen är av "gamla" modellen - dvs gjorda för att stå på!

Vad saknar jag som jag hade i gamla kärran?
- BLIS
- Subwoofer - utan känns originalstereon lite tunn.
- Tonade rutor (kan eftermontera)
- Lite mer pulver (Polestar kanske)
- Kurvljus/adaptiva Ledljus, idag är det led ljus, utan kurvljus.
- Isolerglasrutor
- Smartphone integrering (kan eftermindtera)
- XC90 är dånigare på motorväg än vad V90 är, det går inte att komma ifrån, nu kör jag på 18" vinterdäck, odubbade, blir spännande att se hur den blir med 19" sommarhjul.

Är jag nöjd?
Ja, såhär långt är jag riktigt nöjd! Sitter BRA och bilen känns mer bruksig än V90, även om den sticker ut lite mer än V90.
Jag har fått endel kommentarer från kollegor och kunder (Hollywoodfru bil) osv, mest med glimten i ögat - bilen är STOR.

Glad att det var sittställningen i V90 som gjorde att det inte fungerade och att stolarna även om dom fortfarande ÄR hårda är bättre i "rätt" sittställning.
av uniformerad
#1208104
Flajjan skrev:Efter 1800 mil i min V90 CC uppenbarade sig en bra lösning på bilproblemet.
Nu sitter jag i en ny Volvo - jag som inte skulle köpa en annan Volvo.

Det blev en XC90. Iom att jag hade dom problemen jag hade var det för min del inte talan om att beställa en bil med 6 månaders leveranstid så det fick bli det som fanns hos handlaren.

Numer sitter jag i en XC90 D4 business edition . En ganska tunt utrustad bil i jämförelse med vad jag varit van vid dom senaste 10 åren.

Bilen som sådan är något bredare än V90, man sitter högre. Jag har varit lite anti SUV - jag har tyckt att det hör hemma på landet. Nu närjag suttit högre i 210 mil förstår jag alla som kör SUV - det ÄR trevligt att komma upp och se! Bagageutrymmet är helt enormt! Inga problem att kasta in saker.

När jag skulle hitta en ny bil fanns det fullbombade bilar med stora motorer och pris därefter eller denna. Utrustningsmässigt är det "standard" som business är utrustade + VOC och rattvärme. Jag la till krok och nav. Saknade skinn till en början, nu känner jag att det är skönt med tygstolar, stycker fortfarande att det visuellt är snyggare med skinn.. Fördelen är att det inte är lika kallt på morgonen och inte komemr bli lika varmt och svettigt på sommaren.

Nu har jag kört 210 mil och kan konstatera att:

- Ryggen mår prima, även efter dagens tripp om 41 mil. Jag sitter rakt - som min rygg vill sitta.
- Håller jag mig under 130 så är förbrukningen helt ok 0,75l/mil Över vill den ha 0,93 men är framförallt SEG. I högre hastigheter märks det att det är en STOR bil.
- Man kör inte lika snabbt runt kurvor - men det hade jag inte förväntat mig heller.
- Bilen känns solidare än min gamla, kan vara inbillning.
- Ska bli intressant att testa 3:e stolsraden!
- Instegen är av "gamla" modellen - dvs gjorda för att stå på!

Vad saknar jag som jag hade i gamla kärran?
- BLIS
- Subwoofer - utan känns originalstereon lite tunn.
- Tonade rutor (kan eftermontera)
- Lite mer pulver (Polestar kanske)
- Kurvljus/adaptiva Ledljus, idag är det led ljus, utan kurvljus.
- Isolerglasrutor
- Smartphone integrering (kan eftermindtera)
- XC90 är dånigare på motorväg än vad V90 är, det går inte att komma ifrån, nu kör jag på 18" vinterdäck, odubbade, blir spännande att se hur den blir med 19" sommarhjul.

Är jag nöjd?
Ja, såhär långt är jag riktigt nöjd! Sitter BRA och bilen känns mer bruksig än V90, även om den sticker ut lite mer än V90.
Jag har fått endel kommentarer från kollegor och kunder (Hollywoodfru bil) osv, mest med glimten i ögat - bilen är STOR.

Glad att det var sittställningen i V90 som gjorde att det inte fungerade och att stolarna även om dom fortfarande ÄR hårda är bättre i "rätt" sittställning.
Skönt att höra att det löste sig för dig till slut. Kan bara hålla med dig, XC90 är riktigt trevlig. Har iofs inte allt för många mil i V90 och V90 CC, men XC90 känns bättre på alla sätt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1208130
Jag har hittat en fin V90CC, undra om man ska slå till :wink:
Skönt att du har hittat en bil som du kan köra och trivas i!
av uniformerad
#1208134
barcusmrandt skrev:Grattis Flajjan!!! :D Vi borde träffas alla här på forumet och skåla! :wink:
:-)-)

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]

Bruten fjäder framvagn

Ladda på utav helvete på nån far[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]