Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V60D5AWDPolestar
#1192431
Någonting har hänt med Volvos stolar....

Har alltid prisat Volvos stolar(så som många andra). Men fick en smärre chock när jag fick träsmak
efter 20mil i min nya 90CC. Tog upp detta med min säljare och fick känslan av att jag inte var ensam
om denna upplevelse. Var tydligen något om att stolarna var hårdare för at inte bli nedsuttna...

Skall köra en 45-milatur idag som jag aldrig fått träsmak under med mina tidigare Volvos, skall bli intressant
hur detta går.

För er som undrar har jag standardstol med delläder.
av Jonathan81
#1192441
Jag fick också träsmak i början, var van vid tidigare mjuka volvostolar. Men efter ca 4 månader nu verkar det som mitt arsle har vant sig och jag känner inte träsmak längre.. Hoppas det håller i sig....

Föredrar dock fortfarande mjukare sittdyna..

V90 R design
av AndS
#1192443
Svankstödet i de nya stolarna är lite anorlunda än i tidigare stolar, är ju modellberoende, och kräver lite mera injustering. Så slarvar eller bryr man sig inte om hur det fungerar kan det bli helt fel, speciellt funktionen där man ställer höjden på stödet. Upptäckte efter en viss tid att jag hade det för långt ned och med det trycktes jag framåt i stolen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1192444
V60D5AWDPolestar skrev:Någonting har hänt med Volvos stolar....
Har alltid prisat Volvos stolar(så som många andra). Men fick en smärre chock när jag fick träsmak
efter 20mil i min nya 90CC. Tog upp detta med min säljare och fick känslan av att jag inte var ensam
om denna upplevelse. Var tydligen något om att stolarna var hårdare för at inte bli nedsuttna...
Volvo har ju alltid haft supersköna stolar som är som att sitta i mjuka puff-påsar. Men BMW, Mercedes och Audi har haft hårda stolar i alla tider.

Nu när volvo blitt premium har man ju fått anpassa sig till detta och göra stolarna lika hårda, på samma sätt som man tvingats luta bakrutan i 26,5 grader som tyskarna har på sina premiumbilar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1192455
Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mej.
V70N stolarna i sportvariant var ok, de vanliga var HEMSKA, som att sitta på en pilatesboll ungefär. Använda all energi till att sitta still.
De i 08-16 tycker jag rätt bra om, i skinnvariant är de dock väldigt hala så man sitter nästan och spänner sej för att sitta kvar. Den skinn/alcantara sport i -60 serien är tveklöst bäst för mej eftersom den har sidostöd och man sitter still i alcantaran.
Nya bilarna tycker jag är ännu bättre nästan, har dock kört 30 mil i sträck i r-design med alcantara, endast provsuttit andra varianter.
av Flajjan
#1192461
EbbevonVolvo skrev:
Flajjan skrev:Det var absolut omöjligt att avboka bilen som beställdes två veckor tidigare - 6 månader till leverans, men jag kunde speca om den.
Beställde du en bil utan att överhuvudtaget provkört bilen? Gick du bara på vad säljaren sa? Om jag skulle ta sådana problem min rygg så skulle jag verkligen ut och provköra MÅNGA mil innan en beställning. Jag hoppas jag missförstått hur köpet gick till, för annars känns det som du får skylla dig själv. :wink:
Jag provkörde några gånger, beställde, provsatt igen och ville avvakta med min beställning tills jag kunnat provköra Cc under en lite längre tid, det gick absolut inte. Då påtalade säljaren att jag skulle provsitta en xc90 r desiga, det var samma stol (helt annna sittställning). Dessutom körde spånet, vi har ju känt varandra sedan vi var små, jag sertill att detta blir bra. Den personen är raderad ur bekantakapskretsen och föera av våra gemensamma bekanta skall köp ny volvo, men kommer att åka till andra sidan stan för att handla av någon seriös.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1192489
Flajjan skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Flajjan skrev:Det var absolut omöjligt att avboka bilen som beställdes två veckor tidigare - 6 månader till leverans, men jag kunde speca om den.
Beställde du en bil utan att överhuvudtaget provkört bilen? Gick du bara på vad säljaren sa? Om jag skulle ta sådana problem min rygg så skulle jag verkligen ut och provköra MÅNGA mil innan en beställning. Jag hoppas jag missförstått hur köpet gick till, för annars känns det som du får skylla dig själv. :wink:
Jag provkörde några gånger, beställde, provsatt igen och ville avvakta med min beställning tills jag kunnat provköra Cc under en lite längre tid, det gick absolut inte. Då påtalade säljaren att jag skulle provsitta en xc90 r desiga, det var samma stol (helt annna sittställning). Dessutom körde spånet, vi har ju känt varandra sedan vi var små, jag sertill att detta blir bra. Den personen är raderad ur bekantakapskretsen och föera av våra gemensamma bekanta skall köp ny volvo, men kommer att åka till andra sidan stan för att handla av någon seriös.
Okay, då hänger jag med. Verkligen trist när det blir såhär. Därför handlar jag ALDRIG något av någon jag känner, förutom småsaker.
av V60D5AWDPolestar
#1192531
VolvoB20 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Någonting har hänt med Volvos stolar....
Har alltid prisat Volvos stolar(så som många andra). Men fick en smärre chock när jag fick träsmak
efter 20mil i min nya 90CC. Tog upp detta med min säljare och fick känslan av att jag inte var ensam
om denna upplevelse. Var tydligen något om att stolarna var hårdare för at inte bli nedsuttna...
Volvo har ju alltid haft supersköna stolar som är som att sitta i mjuka puff-påsar. Men BMW, Mercedes och Audi har haft hårda stolar i alla tider.

Nu när volvo blitt premium har man ju fått anpassa sig till detta och göra stolarna lika hårda, på samma sätt som man tvingats luta bakrutan i 26,5 grader som tyskarna har på sina premiumbilar.
Dessvärre är det nog så :| Efter dagens 45mil non-stopkörning så kan jag konstatera att stolarna inte är så bekväma som jag förväntat mej av en Volvo, mycket tråkigt när bilen i övrigt nog är det komfortablaste jag har kört. Vi får väl se om skinkorna vänjer sig, vilket nog är bäst med tanke på att jag lägger mellan 5- och 6000 mil i bil varje år....
Användarvisningsbild
av Robbi
#1192559
Jag hade en XC70 sport edition. De stolarna fick jag ont av. När det var dags för bilbyte så hade jag lärt mig läxan, aldrig annat än standardstolar. De är skitsköna och aldrig gett mig några problem. Europaresan på 380 mil var fröjd denna gång.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]