Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
#1204724
Nuttte skrev:Hämtade vår nya V90 CC igår. Pro utrustad mm, mer saker än jag nog valt om jag plockat ihop den själv. Det som skaver är dock att jag inte satte mig ner och läste på det här med smart phone integration innan. Nu ångrar jag mig. Det är förvisso rätt integrerat som det är, men detta är ju en extra nivå och jag tänker att framtida mjukvara kommer göra det än bättre. Ni som har det, handen på hjärtat, är det värt lämna in och få det installerat? Frun säger nej, jag säger ja. Ni som har, vilka argument skulle du använda för att övertala din andra hälft?
Jag tycker det är sjukt värt. Enbart funktionen att få meddelanden upplästa av Siri och kunna svara på dem direkt med rösten utan att en enda gång behöva ta ögonen från vägen är guld värd.
Men jag använder det även för navigation och såklart för musik och poddar. Kör man Apple Music istället för Spotify så kan man även där använda Siri för att sätta igång spellistor etc, återigen utan att ta ögonen från vägen över huvud taget.
Säkert och bekvämt. Jag säger kör!
Användarvisningsbild
av Derank
#1204728
Nuttte skrev:Hämtade vår nya V90 CC igår. Pro utrustad mm, mer saker än jag nog valt om jag plockat ihop den själv. Det som skaver är dock att jag inte satte mig ner och läste på det här med smart phone integration innan. Nu ångrar jag mig. Det är förvisso rätt integrerat som det är, men detta är ju en extra nivå och jag tänker att framtida mjukvara kommer göra det än bättre. Ni som har det, handen på hjärtat, är det värt lämna in och få det installerat? Frun säger nej, jag säger ja. Ni som har, vilka argument skulle du använda för att övertala din andra hälft?
Det beror väl på behovet. Bor du i bilen och fpr 20 sms under en 6 timmars tripp kan det väl vara skönt att kunna få dem upplästa. Själv pratar jag knappt i tele när jag kör bil långt. Jag brukar återkoppla när jag är famme
av salmonsalar
#1204968
Nu råkar jag _veta_ att det kommer ett eftermarknadskit för eftermontering av detta som inkluderar usb-hubb och det extra uttaget.
Det skall kommit till xc90 före semestern och till övriga 90 bilar börjar det skeppas ut i närtid.
När det kommer skall jag in och få det monterat direkt!

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
av Fatsug
#1204993
jcartel skrev:
Jag tycker det är sjukt värt. Enbart funktionen att få meddelanden upplästa av Siri och kunna svara på dem direkt med rösten utan att en enda gång behöva ta ögonen från vägen är guld värd.
Fast det gör ju volvo systemet utan carplay :wink:
Användarvisningsbild
av jcartel
#1205138
Fatsug skrev:
jcartel skrev:
Jag tycker det är sjukt värt. Enbart funktionen att få meddelanden upplästa av Siri och kunna svara på dem direkt med rösten utan att en enda gång behöva ta ögonen från vägen är guld värd.
Fast det gör ju volvo systemet utan carplay :wink:
Det visste jag faktiskt inte.
Fungerar det bra då? Även att med rösten diktera svar?
av Fatsug
#1205208
Jag tycker det fungerar bra och smidigt.
Det finns två sätt att diktera :
Antingen med kommando : skriv sms till ....

Eller genom svara : då måste du först be om att den läser upp meddelandet och sen kommer den fråga om du vill svara

Obs : du ska ha data sim kort i bilen
av PelleTh
#1205763
Jag har ju efter mycket om och men eftermonterat Apple CarPlay (TACK till alla på forumet som visar var skåpet ska stå och NEJ TACK till Upplands Motor begåvningsreserv och raketforskare)

Det sitter långt inne men i nuvarande version har det inte tillfört så mycket mervärde som jag hade hoppats, kompatibla appar är inte många men gillar SR:s ny tillskott. Skulle gärna se att Stockholmsstad P-app skulle finnas och fungera. Det som stör mig mig mest är Kartor som inte går att få upp i hela displayen. Dock är ju ljudet så mycket bättre än om du kör med blåtand.

Det kostar att ligga på topp !
av Nuttte
#1206099
Det går att köra ljudet via usb och "iPod" applikationen och telefonen kopplad via Blue tooth. Det blir någonstans i gränslandet mellan original och apple car play

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]

Däck tryck

Hej jag har funderat lite på detta kan det h[…]

Hej alla, Är det någon som vet vilka a[…]

På en "äkta" EPA med en sp&au[…]