Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1191221
Min V90 CC ger ifrån sig ett kraftigt missljud när den fjädrar ut eller ihop. Det låter som två metallstag slår ihop. Kan det vara en kvarglömd transportsäkring? Någon som hört talas om något liknande på dessa bilar? Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av Robbi
#1191420
farmerswalk skrev:Min V90 CC ger ifrån sig ett kraftigt missljud när den fjädrar ut eller ihop. Det låter som två metallstag slår ihop. Kan det vara en kvarglömd transportsäkring? Någon som hört talas om något liknande på dessa bilar? Mvh Tomas
Nej, men åka raka vägen tillbaks till ÅF och få det åtgärdat!
av PeterHappy
#1191646
Robbi skrev:
farmerswalk skrev:Min V90 CC ger ifrån sig ett kraftigt missljud när den fjädrar ut eller ihop. Det låter som två metallstag slår ihop. Kan det vara en kvarglömd transportsäkring? Någon som hört talas om något liknande på dessa bilar? Mvh Tomas
Nej, men åka raka vägen tillbaks till ÅF och få det åtgärdat!
Jag har också ett ljud från vänster fram då och då. Det låter som om verkstaden glömt ett spärrskaft i hjulhuset oftast, men även från vänster tröskellåda ibland. Verkstaden tittade på det men kunde givetvis inte se något fel.
Det är också vanligt att det kommer in småstenar mellan bromsskiva och plåten, men det är ett annat ljud.
av Vålvå
#1191669
Om det smäller när det fjädrar ut, kan det vara fjädern som rör sig i fjädersätet och sprättar tillbaka till sitt ursprungsläge.
På vissa modeller sitter en gummiduk mellan fjäder och sätet för att eliminera detta, händer när man tex. gjort stort rattutslag vid backning ut från parkering/infart och sedan kör iväg( då låter det i första större gupp).
Värt att kolla.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1192296
Var inne igår och kollade upp bilen. Vi åkte en sväng, körde över ett farthinder och KLONK... In med bilen, hissade upp, de hittar ingenting. ETT motorfäste gick att dra fast liiite till. Sen blåste de med tryckluft runt i framvagnen. Stack ut igen (denna gången skippade meken skyddet på sätet :evil: ), inget ljud?? Jaja får köra ett tag, kanske är det ok nu.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1195927
Varit inne igen och de hör klonk flera gånger men hittar inget. På fredag ska vänster fjäderben tas ner.... :shock: och jag som är livrädd för att de ska repa bilen när de hänger över den....
av northstar
#1197129
Haft dessa problem och varit inne på verkstad 4 gånger utan att de hittar något. Låter ibland som bilen ska "explodera", riktigt obehagligt skrikande ljud. Varierande höger o vänster fram, samt ibland under bilen!
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]