Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1190914
En fundering....
Köpte bilen utan VOC... har jag bilmodem då?
Med andra ord kan jag koppla upp min bil med simkort? Vart finns simkortsplats isf?
av Mathiasffs
#1190970
Jag löste det med en mini router med usb stick avläsning och en usb sticka för SIM kort och satt hela i cigarettuttaget i skuffen. Voilá och det fanns internet i bilen så jag slapp dela från telefonen varenda gång jag sätter mig :D
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1190988
Mathiasffs skrev:Jag löste det med en mini router med usb stick avläsning och en usb sticka för SIM kort och satt hela i cigarettuttaget i skuffen. Voilá och det fanns internet i bilen så jag slapp dela från telefonen varenda gång jag sätter mig :D
Skicka gärna en bild, vill inspireras :)
av Mathiasffs
#1191097
Bild

Bättre än såhär blev det inte då jag inte ville göra åverkan på inredningen. Startar upp efter ca 1-2 minuter. Har inte märkt att jag tappat täckning någonstans änsålänge, dock har Telenor ganska schysst täckning nere i Skåneland :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1191282
Mathiasffs skrev:Bild

Bättre än såhär blev det inte då jag inte ville göra åverkan på inredningen. Startar upp efter ca 1-2 minuter. Har inte märkt att jag tappat täckning någonstans änsålänge, dock har Telenor ganska schysst täckning nere i Skåneland :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snyggt ändå... fyller sin funktion :)

Googlat en massa timmar på detta och en stor nackdel hittade jag med en mini router...det är att man måste manuellt starta/stänga av det, det finns en variant från ZTE som heter ZTE carfi, utgående produkt svårt att hitta den i Sverige, den installeras i cigarettuttaget men behöver fortfarande tryckas på ON-knappen.
Efter några timmar googlande och testreviews hittade jag en produkt från Telia (Sense) som installeras i OBD-porten, kollade lite snabbt och det fanns en som har tröttnat och vill sälja den, köpte den billigt, kan jag säga, imorgon ska jag beställa ett abonnemang (99kr/mån) och få 200GB/mån. Med Sense får jag en del andra funktioner, ska testa de, tycker att det finns potential i produkten.
av GoranP
#1191304
På bilden ser det ut som en TP-link modem. Jag hade förut en sådant i min Passat tidigare. Det startar automatiskt efter den har fått spänning ansluten. Men som du skriver, det tar en liten stund innan den är igång, (om man nu har bråttom)....

I mitt fall har jag senare bytt ut denna lösning mot en Netgear Aircard 785S. Den har blivit.a. inbyggt batteri, uttag för externa antenner och är en enda liten låda. Denna är ansluten till 12V-uttaget i bagageutrymmet. När spänningen kommer, startar den automatiskt och är uppe och ger wifi ca 7-15 sekunder efter start. Batteriet klara några timmar. Den är också så inställd att då den går på batteri och inga apparater är inloggade mot den stängs den av efter en liten stund. Förenklat uttryckt, om bilen stängs av och någon sitter i bilen med ex vis telefonen uppkopplad, då är nätet kvar...

Om ett par månader får jag en annan lösning, då kommer min V90 T8, med inbyggda grejer... :D
av Mathiasffs
#1191305
GoranP skrev:På bilden ser det ut som en TP-link modem. Jag hade förut en sådant i min Passat tidigare. Det startar automatiskt efter den har fått spänning ansluten. Men som du skriver, det tar en liten stund innan den är igång, (om man nu har bråttom)....
Precis, inga manuella återstarter här inte. Då hade den fått bo i mittkonsolen. Men detta var ett krav då jag vill ha platsen kvar där fram


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]