Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoppe
#1191821
Jag valde mellan CC och All-Terrain. MB ÄR dyrare, men det var inte huvudorsaken att All-Terrainen föll bort utan det var följande 4 skäl:

1. För låg markfrigång
2. Trivs inte alls med inredningen och instrumenteringen
3. Den är så ful att klockorna stannar. Personlig åsikt
4. Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen. :lol:

All-Terrain har dock betydligt större bagageutrymme och kommer med en rak dieselsexa. :D

Mvh

Hans Olof
Användarvisningsbild
av GustavB
#1192199
Hoppe skrev:Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen.
Tror det är 75år faktiskt!

Nog med OT

Jag har precis beställt en V90cc och då jag kommer från XC90 var jag tvungen att provlasta V90;n ordentligt innan jag bestämde mig. Visst, det är mycket mindre än XC90, men jag tror det kommer räcka. Stod och valde mellan nya 5-serie och V90CC och det som fällde avgörandet för min del var:

1) V90 är större i baksätet
2) V90 ger mer utrustning för pengarna (speciellt all körhjälp)
3) BMW har fortfarande ganska tråkig och gammalmodig inredning

Till fördel för BMW fanns:
1) Lägre förbrukning
2) Trevligare drivlina
Användarvisningsbild
av Fisch
#1192229
Nu har jag haft en V90 D5 AWD Inspriction för provkörning i 24h. Anledningen till att det inte blev en provkörning av CC var att ÅF inte hade en CC med Inspriction stolarna, endast sportstolar vilket jag inte vill ha. Kan även konstatera att Crystal White gör sig väldigt bra på en V90 Inscription, bättre än osmium grey på en CC faktiskt. Grymt fin färg!

Jag hade goda möjligheter att testa hur mycket plats det är i en V90. Kan konstatera att det inte borde vara problem med 3st barnstolar, det var mer plats över i baksätet än i våran XC70. Däremot var bakluckan, som befarat, en besvikelse för mig. Det går inte att ha hundbur och barnvagn (med liggdel) i samtidigt, vilket fungerat utmärkt i V70N, V70 -15 och XC70 -13. Barnvagnen går däremot in på bredden, men då blir det väldigt trångt för hunden. Lösningen, vilket är en kompromiss, är att dela vagnen. Först måste insynsskyddet kastas ur. Chassiet får ställas på högkant mot baksätets rygg och liggdelen får ställas diagonalt på högkant. Då finns det hyfsat med plats för hunden, men som sagt då får han sitta utan bur. Allt detta pga rutans lutning, dåligt Volvo! Marknadsförningen som familje- och friluftsbil är enligt mig vilseledande. En Passat Alltrack får plats med både och...

Nu har man ju inte liggdelen under jättelång tid, kanske går det bättre med sittdelen senare.

I övrigt är jag mycket nöjd med provkörningen. Har också kommit underfund med att HUD inte är något för mig, jag stängde av denna under provkörningen till och med. Det svarta innertaket var heller ingen höjdare, smaken är som baken.
av Xanthopteryx
#1192258
Fisch skrev:Nu har jag haft en V90 D5 AWD Inspriction för provkörning i 24h. Anledningen till att det inte blev en provkörning av CC var att ÅF inte hade en CC med Inspriction stolarna, endast sportstolar vilket jag inte vill ha. Kan även konstatera att Crystal White gör sig väldigt bra på en V90 Inscription, bättre än osmium grey på en CC faktiskt. Grymt fin färg!

Jag hade goda möjligheter att testa hur mycket plats det är i en V90. Kan konstatera att det inte borde vara problem med 3st barnstolar, det var mer plats över i baksätet än i våran XC70. Däremot var bakluckan, som befarat, en besvikelse för mig. Det går inte att ha hundbur och barnvagn (med liggdel) i samtidigt, vilket fungerat utmärkt i V70N, V70 -15 och XC70 -13. Barnvagnen går däremot in på bredden, men då blir det väldigt trångt för hunden. Lösningen, vilket är en kompromiss, är att dela vagnen. Först måste insynsskyddet kastas ur. Chassiet får ställas på högkant mot baksätets rygg och liggdelen får ställas diagonalt på högkant. Då finns det hyfsat med plats för hunden, men som sagt då får han sitta utan bur. Allt detta pga rutans lutning, dåligt Volvo! Marknadsförningen som familje- och friluftsbil är enligt mig vilseledande. En Passat Alltrack får plats med både och...

Nu har man ju inte liggdelen under jättelång tid, kanske går det bättre med sittdelen senare.

I övrigt är jag mycket nöjd med provkörningen. Har också kommit underfund med att HUD inte är något för mig, jag stängde av denna under provkörningen till och med. Det svarta innertaket var heller ingen höjdare, smaken är som baken.
Litet tips med alla er som krånglar med barnvagn: Bärsjal, en fantastisk uppfinning som alldeles för få känner till.
Vi har aldrig använt vagn, enbart bärsjal. Den tar plats som en mindre handväska, beroende modell så passar alla personer oavsett längd, kan bära barnen så länge man självbara orkar (tror maxlasten på våran stora är 135 kg...), kan ha på ryggen eller magen eller höft, kan bära tvillingar, kan användas som hängmatta, bra sittunderlag på skogspromenad, funkar fint som extrafilt, o.s.v.
Och allt detta ryms i en liten tygpåse med remmar att bära runt axeln, som ryggsäck e.t.c.

Edit: Icke att förglömma den höga markfrigången på en sjal. Går lätt igenom skog och mark, snö och slask, grus och sten.
av Mwi
#1192382
Hoppe skrev:Jag valde mellan CC och All-Terrain. MB ÄR dyrare, men det var inte huvudorsaken att All-Terrainen föll bort utan det var följande 4 skäl:

1. För låg markfrigång
2. Trivs inte alls med inredningen och instrumenteringen
3. Den är så ful att klockorna stannar. Personlig åsikt
4. Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen. :lol:

All-Terrain har dock betydligt större bagageutrymme och kommer med en rak dieselsexa. :D

Mvh

Hans Olof
För info :wink: det var många år sedan Mercedes slutade med raka sexor, de har V6:or nu eller som i All-Terrain en rak fyra (i vissa länder finns 350d V6) och givetvis finns V8 och V12 motorerna kvar hos Mercedes om man vill köra det. Tycker All-Terrain är helt klart intressant alternativ till V90 CC, man får luftfjädring, niostegs automatlåda och ett baksäte som är fällbart 40/20/40 samt konstant fyrhjulsdrift som standard, det Volvo kan erbjuda av det är luftfjädring som tillbehör.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1192735
Då var den beställd av ÅF. Leveranstid preliminärt 4-5 månader.

Vad faller er bäst i smaken?

- Side scuff plate - vara eller icke vara?
- Osmium grey vs Onyx black?

Jag vill inte ha färganpassade hjulhus.
av ansjo
#1192834
XC90_Executive skrev:Definitivt stylingpaketet.
Japp, och speciellt på lite mörkare färger på bilen :-)-) .
Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]