Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1190869
Är i färd med att beställa ny förmånsbil. Denna gång utan begränsningar av basbelopp. Jag har dock inga behov att vräka mig fram med en maxutrustad bil, men vill samtidigt av angelägna skäl inte vara "dumsnål".

Jag har skjutit in mig på V90 CC D5 AWD PRO, såhär ser specen ut just nu:

D5 AWD (235 hk)
8-stegad Automat
714 Osmium Grey Metallic

Dim- /Kurv-ljus LED, Förardisplay med 12,3-
tums färgskärm, Elmanövrerad förarstol med
minne, Regnsensor, Strålkastare, LED med
automatisk avbländning (på/av), Elmanövrerad
baklucka, Intellisafe Assist, Elinfällbara
backspeglar, Eluttag 12 volt, Drive Mode
Settings, Interiört belysningspaket, Sensus, High
Performance, Dynförlängning förar- och
passagerarstol, manuella

Klimatpaket, volvo on call

Loungepaket

Teknikpaket

Bälteskuddar, ytterplatser bak
Bagagerumsmatta, plast (T)
Stänkskydd fram / bak (T)
Stänkskydd bak (T)
Side scuff plate (T)
Luftfjädring (endast nivåreglering)
Sportratt
Smartphone Integration
Tonade rutor
Indragbart drag, semi elektrisk
20" 10-ekrad Svart Diamond Cut
Dekorinlägg, Metal Mesh
Charcoal, Charcoal Int. (RA00)

Som ni ser är ju det mesta med ändå. Men är det tex värt att plocka på parkeringskamera 360 eller aktivt chassi? Anledningen till att jag vill ha luftfjädring bak är helt och hållet av visuella skäl, anser att V90 ser förskräcklig ut med last bak i. Samtidigt vill jag minnas att Teknikens Värld rapporterade om att luftfjädringen var satt lite väl hårt. Är det luftfjädring även fram med det aktiva chassit?

Sedan ett par andra funderingar:
1) Vad är tjusningen med svart innertak? ALLA demobilar hade detta.
2) Går det att justera HUD? I demobilen så såg jag bara halva siffrorna resten klövs av. I övrigt anser jag att den inte är särskilt kostnadseffektiv.
3) Är det semielektriska draget krångligt? Kanske lika bra att ha ett fast drag...
4) Hur är V90 CC D5 som dragbil, någon som testat dra stort och tungt?
5) Vad ligger er förbrukning på i era V90 CC D5? Alltså vid normal vardaglig körning.
6) Hur är det med plats för barnstolar jämfört med tex XC70? Vi har två framåtvända nu och snart ett babyskydd, alltså 3st stolar totalt.
7) Går en Emmaljunga superviking in på längden i bagaget?

Tack för förhand.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1190875
1) Oklart för mig också. Tror smaksak.
2) Ja den går att justera inom ett i och för sig för litet område. riktigt långa personer har ibland problem med vinkeln.
3) Ej krångligt, smidigt. Mkt snyggare än fast.
4) Utmärkt!
5) Pass till nästa. XC90 D5 ca 0,7l.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg.
#1190889
Ser i mångt och mycket ut nästan som min beställning, jag tog aktiv fjädring och B&W ljud....

1. Valde inte det, med svart klädsel som jag valde tycke jag att det skulle bli för mörkt.
2. Valde bort HUD, har inte varit speciellt fascinerad av det på någon bil så, de som valt det verkar nöjda......
3. Draget fungerar väldigt bra och det mycket snyggare att åka omkring med det uppfällt när man inte använder den.
4. Kört 2000kg släp med grävare på med bilen inga problem.
5. Min har rullat ca 1300 mil nu, är nere på 0,69 i snitt mätt vid pump, började på 0,73
6. -
7. -
av Flajjan
#1190908
En PRO med div paket är väl en rätt välutrustad bil...

1
smaksak vissa gillar det andra inte, jag hade en svart M5 med svart skinn och svart innertak, den passade i det. Min v90 har jag vanligt tak i.
2
Hud hade jag skitit i om jag skulle köpt en ny, den flyttar sig hela tiden och den måste stängas av och på för att jag ska kunna justera den. Förhoppningsvis är det inte så på alla.
3
Jag tycker att det är lite slappt, man får ibland slå upp det flera gånger, fast funkar ju!
4
Det går utmärkt att köra släp med bilen, men jag upplever den krångligare att backa släp med jämfört med min gamla V70 eller vår merca. Ska jag köra släp gör jag det hellre med vår merca. Än med v90
5
Ingen aning har en t5 å den drar betydligt mer än andras och vad som är deklarerat.
6
Något mer plats blir det, inte så man kan sitta bakåtlutad, men lite bättre utrymme än i XC70. Långa passagerare som åker med så lossar jag den bakåtvända stolen.
7
Pass är förbi vagntiden, ta med en till en handlare och provpacka. Bagageutrymmet ÄR betydligt sämre än xc/v 70 det går inte att komma ifrån, vi får inte in lika mycket när vi packar bilen för att åka till båten, det blir två vändor, så var det inte med xc70. Är du i behov av ett funktionellt bagagerum - titta på någon annan bil..
av Magnus70
#1190978
Hej
Jag har en V90 D5 AWD med all utrutning utom bälteskuddar, har stora barn, har gått 7500 mil, fick den 10 september 2016.
714 Osmium Grey Metallic, bar färg smuts syns inte så lätt
1, Svart innertak, jag tycker det är riktigt snyggt, i kombination med panorama tak så upplever ingen i familjen det som mörkt.
2, HUD går att justera, jag har inte haft några problem, dock är den onödig, kul i början men inget som jag idag skulle välja om.
Har bytt vindrutan 2 gånger p.g.a. stenskott och då måste rutan/HUD kalibreras något som medför 2 dagar utan bil, samt kostnaden är 15,000 Sek
något som idag går på glas försäkringen, men hur blir det i framtiden? förmodligen högre premie med HUD.
3, Dragkrok, semi funkar kanon, har inte haft några problem. Tycker förövrigt det ser för d-j ut med fast drag, speciellt på en sådan här dyr bil.
4, Dra tungt med V90 D5 AWD funkar utmärkt, har provar 1800 kg i 150 mil inga problem, gick mycket stadigt.
5, Har ett snitt på 0,7.
6, Ingen erfarenhet
7, Ingen erfarenhet.

Jag är mycket nöjd med min bil.
Med vänlig hälsning
Magnus
av Xanthopteryx
#1190989
Angående HUD och rutan. Hur då kalibreras? Och varför tar det en dag extra?
Vad kostar ett normalt rutbyte? (alltid kört via försäkring så har noll koll på priserna)

Edit: Såg att mobilglas har ungefärlig prislista och där verkar en V70 eller XC90 av modernare snitt kosta runt 10.000.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg.
av Petzzon
#1190998
Grym bil, och framför allt en riktigt bra dragbil. Jag har bara en D4 men tycker den räcker till bra, har dragit min husvagn närmare 250 mil i sommar och som vid kontroll visade sig väga drygt 2600kg (lite överlast ja jag vet :)) Det gick hur bra som helst
av TurboJonte
#1191016
Xanthopteryx skrev:
Magnus70 skrev:Hej
Jag har en V90 D5 AWD med all utrutning utom bälteskuddar, har stora barn, har gått 7500 mil, fick den 10 september 2016.
714 Osmium Grey Metallic, bar färg smuts syns inte så lätt
1, Svart innertak, jag tycker det är riktigt snyggt, i kombination med panorama tak så upplever ingen i familjen det som mörkt.
2, HUD går att justera, jag har inte haft några problem, dock är den onödig, kul i början men inget som jag idag skulle välja om.
Har bytt vindrutan 2 gånger p.g.a. stenskott och då måste rutan/HUD kalibreras något som medför 2 dagar utan bil, samt kostnaden är 15,000 Sek
något som idag går på glas försäkringen, men hur blir det i framtiden? förmodligen högre premie med HUD.
3, Dragkrok, semi funkar kanon, har inte haft några problem. Tycker förövrigt det ser för d-j ut med fast drag, speciellt på en sådan här dyr bil.
4, Dra tungt med V90 D5 AWD funkar utmärkt, har provar 1800 kg i 150 mil inga problem, gick mycket stadigt.
5, Har ett snitt på 0,7.
6, Ingen erfarenhet
7, Ingen erfarenhet.

Jag är mycket nöjd med min bil.
Med vänlig hälsning
Magnus
Angående HUD och rutan. Hur då kalibreras? Och varför tar det en dag extra?
Vad kostar ett normalt rutbyte? (alltid kört via försäkring så har noll koll på priserna)

Edit: Såg att mobilglas har ungefärlig prislista och där verkar en V70 eller XC90 av modernare snitt kosta runt 10.000.
Jag har svårt att tro att det är HUD som behöver kalibreras. Däremot stereokameran framför backspegeln.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Fisch
#1191148
Tack för era kommentarer.

HUD förblir avbockad, då fler av av er, likt mig, inte ser behovet. Helt vansinnigt dyrt att byta ruta förövrigt, kan tänka mig att självrisken kommer påverkas av detta på sikt.

Är det någon som har erfarenhet av aktivt chassi på V90 eller V90 CC? Bra eller dåligt, värt eller ovärt?
av Flajjan
#1191153
Magnus70 skrev:Hej

2, HUD går att justera, jag har inte haft några problem, dock är den onödig, kul i början men inget som jag idag skulle välja om.
Har bytt vindrutan 2 gånger p.g.a. stenskott och då måste rutan/HUD kalibreras något som medför 2 dagar utan bil, samt kostnaden är 15,000 Sek

Magnus
Det är ju sanslöst! Oaktat om det är HUD eller kamerorna som kräver kalibrering, två dagar och 15,000 kr!
Helt seriöst så borde denna typ av kostnader specificeras så man som köpare VET innan vad saker kommer att kosta!

Jag hade kameror i min XC70, den behövde provköras och testas efter rutbyte, men inga två dagar och dyra kalibreringar!

Känns som en konstruktionsmiss om det kräver så omfattande arbete - 15,000 kr är det ruta med två dagars arbete eller är det bara extrajobb? Eller så har dom gjort en billigare grundkonstruktion för att ha marginal och bara låter köparna ta kostnaden i efterhand.

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]