Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1191629
Håller med Flajjan att A6 Allroad kan vara ett alternativ, men upplever inte att den är större i, men jag har inte kollat med barnvagnar, sen är väl dax för en refresh av A6 i höst eller något. Det var tajt mellan A6 Allroad och V90 när jag la beställning för typ 10 månader sen. Mercedes E klass försvann fort från listan, gillar inte alls inredningen på den och den stora digitala displayen ser ut som de har har kommit på i efterhand att de måste ha den, inte snyggt i mina ögon men andra faller säkert för det.
av AndS
#1191661
Flajjan skrev:En PRO med div paket är väl en rätt välutrustad bil...

3
Jag tycker att det är lite slappt, man får ibland slå upp det flera gånger, fast funkar ju!
Handhavande, tar man det lite lugnt och väntar ca 2-3 sekunder efter det att draget släppt så missar den aldrig, man hör ett motorljud under den tiden som troligtvis aktiverar något med fastsättning. Och man behöver inte slå det uppåt utan skjuter det lätt till det tar stopp så fastnar det.
Har aldrig missat för mig utan fungerar klockrent.
av Malmstroem
#1191716
Jag har en A6 Allroad. Att välja en sådan istället för V90 p.g.a. större bagageutrymme kan närmast ses som ett skämt. De är väldigt nära varandra i storlek, och har ungefär samma lutning på bakrutan. Det enda som är klart bättre i Audin är genomlastningslucka som är stor nog för att få igenom några par slalomskidor. Det är den inte på V90.

Storleken bör räcka även för småbarnsföräldrar. De enda som ser ut att kunna få problem de som behöver större hundburar. De får problem i både A6 och V90.
av Xanthopteryx
#1191747
Flajjan skrev:En tanke - du har barn och vagn, bagageutrymmet Är ganska begränsat i V90.
Om du inte har några begränsningar och kan köpa bil för ganska mycket pengar (V90CC Är Dyr), Mercedes All terrain? Där får du garanterat plats med familj, vagn och väskor.
Eller en Audi Allroad, iof ingen superny bilmodell, men du sitter på samma sätt som i V90CC, lågt och tillbaka lutat, lite rakare, V6 diesel som är riktigt härlig att köra, dessutom luftfjädring fram och bak på båda..
Du pratar om att CC är dyr och föreslår sedan Mercedes?
Den är ju schweinigedyr!
av Hoppe
#1191821
Jag valde mellan CC och All-Terrain. MB ÄR dyrare, men det var inte huvudorsaken att All-Terrainen föll bort utan det var följande 4 skäl:

1. För låg markfrigång
2. Trivs inte alls med inredningen och instrumenteringen
3. Den är så ful att klockorna stannar. Personlig åsikt
4. Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen. :lol:

All-Terrain har dock betydligt större bagageutrymme och kommer med en rak dieselsexa. :D

Mvh

Hans Olof
Användarvisningsbild
av GustavB
#1192199
Hoppe skrev:Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen.
Tror det är 75år faktiskt!

Nog med OT

Jag har precis beställt en V90cc och då jag kommer från XC90 var jag tvungen att provlasta V90;n ordentligt innan jag bestämde mig. Visst, det är mycket mindre än XC90, men jag tror det kommer räcka. Stod och valde mellan nya 5-serie och V90CC och det som fällde avgörandet för min del var:

1) V90 är större i baksätet
2) V90 ger mer utrustning för pengarna (speciellt all körhjälp)
3) BMW har fortfarande ganska tråkig och gammalmodig inredning

Till fördel för BMW fanns:
1) Lägre förbrukning
2) Trevligare drivlina
Användarvisningsbild
av Fisch
#1192229
Nu har jag haft en V90 D5 AWD Inspriction för provkörning i 24h. Anledningen till att det inte blev en provkörning av CC var att ÅF inte hade en CC med Inspriction stolarna, endast sportstolar vilket jag inte vill ha. Kan även konstatera att Crystal White gör sig väldigt bra på en V90 Inscription, bättre än osmium grey på en CC faktiskt. Grymt fin färg!

Jag hade goda möjligheter att testa hur mycket plats det är i en V90. Kan konstatera att det inte borde vara problem med 3st barnstolar, det var mer plats över i baksätet än i våran XC70. Däremot var bakluckan, som befarat, en besvikelse för mig. Det går inte att ha hundbur och barnvagn (med liggdel) i samtidigt, vilket fungerat utmärkt i V70N, V70 -15 och XC70 -13. Barnvagnen går däremot in på bredden, men då blir det väldigt trångt för hunden. Lösningen, vilket är en kompromiss, är att dela vagnen. Först måste insynsskyddet kastas ur. Chassiet får ställas på högkant mot baksätets rygg och liggdelen får ställas diagonalt på högkant. Då finns det hyfsat med plats för hunden, men som sagt då får han sitta utan bur. Allt detta pga rutans lutning, dåligt Volvo! Marknadsförningen som familje- och friluftsbil är enligt mig vilseledande. En Passat Alltrack får plats med både och...

Nu har man ju inte liggdelen under jättelång tid, kanske går det bättre med sittdelen senare.

I övrigt är jag mycket nöjd med provkörningen. Har också kommit underfund med att HUD inte är något för mig, jag stängde av denna under provkörningen till och med. Det svarta innertaket var heller ingen höjdare, smaken är som baken.
av Xanthopteryx
#1192258
Fisch skrev:Nu har jag haft en V90 D5 AWD Inspriction för provkörning i 24h. Anledningen till att det inte blev en provkörning av CC var att ÅF inte hade en CC med Inspriction stolarna, endast sportstolar vilket jag inte vill ha. Kan även konstatera att Crystal White gör sig väldigt bra på en V90 Inscription, bättre än osmium grey på en CC faktiskt. Grymt fin färg!

Jag hade goda möjligheter att testa hur mycket plats det är i en V90. Kan konstatera att det inte borde vara problem med 3st barnstolar, det var mer plats över i baksätet än i våran XC70. Däremot var bakluckan, som befarat, en besvikelse för mig. Det går inte att ha hundbur och barnvagn (med liggdel) i samtidigt, vilket fungerat utmärkt i V70N, V70 -15 och XC70 -13. Barnvagnen går däremot in på bredden, men då blir det väldigt trångt för hunden. Lösningen, vilket är en kompromiss, är att dela vagnen. Först måste insynsskyddet kastas ur. Chassiet får ställas på högkant mot baksätets rygg och liggdelen får ställas diagonalt på högkant. Då finns det hyfsat med plats för hunden, men som sagt då får han sitta utan bur. Allt detta pga rutans lutning, dåligt Volvo! Marknadsförningen som familje- och friluftsbil är enligt mig vilseledande. En Passat Alltrack får plats med både och...

Nu har man ju inte liggdelen under jättelång tid, kanske går det bättre med sittdelen senare.

I övrigt är jag mycket nöjd med provkörningen. Har också kommit underfund med att HUD inte är något för mig, jag stängde av denna under provkörningen till och med. Det svarta innertaket var heller ingen höjdare, smaken är som baken.
Litet tips med alla er som krånglar med barnvagn: Bärsjal, en fantastisk uppfinning som alldeles för få känner till.
Vi har aldrig använt vagn, enbart bärsjal. Den tar plats som en mindre handväska, beroende modell så passar alla personer oavsett längd, kan bära barnen så länge man självbara orkar (tror maxlasten på våran stora är 135 kg...), kan ha på ryggen eller magen eller höft, kan bära tvillingar, kan användas som hängmatta, bra sittunderlag på skogspromenad, funkar fint som extrafilt, o.s.v.
Och allt detta ryms i en liten tygpåse med remmar att bära runt axeln, som ryggsäck e.t.c.

Edit: Icke att förglömma den höga markfrigången på en sjal. Går lätt igenom skog och mark, snö och slask, grus och sten.
av Mwi
#1192382
Hoppe skrev:Jag valde mellan CC och All-Terrain. MB ÄR dyrare, men det var inte huvudorsaken att All-Terrainen föll bort utan det var följande 4 skäl:

1. För låg markfrigång
2. Trivs inte alls med inredningen och instrumenteringen
3. Den är så ful att klockorna stannar. Personlig åsikt
4. Man måste ha fyllt 50 år innan man köper en MB, tror det står i grundlagen. :lol:

All-Terrain har dock betydligt större bagageutrymme och kommer med en rak dieselsexa. :D

Mvh

Hans Olof
För info :wink: det var många år sedan Mercedes slutade med raka sexor, de har V6:or nu eller som i All-Terrain en rak fyra (i vissa länder finns 350d V6) och givetvis finns V8 och V12 motorerna kvar hos Mercedes om man vill köra det. Tycker All-Terrain är helt klart intressant alternativ till V90 CC, man får luftfjädring, niostegs automatlåda och ett baksäte som är fällbart 40/20/40 samt konstant fyrhjulsdrift som standard, det Volvo kan erbjuda av det är luftfjädring som tillbehör.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]