Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190610
Lite erfarenheter efter sommarens semester med XC90 D5
Jag är väl medveten om att XC90 nu börjar räknas till en etablerad modell där det mesta redan är sagt, och jag vet att det har skrivits något liknande av någon annan, då om V90 CC, men tänkte att jag skulle delge lite av våra erfarenheter med bilen efter sommarens semester.

Allmänt
Körsträcka: 841,6 mil, fördelat på 269 mil under semestern i Sverige och 572 mil under Europa semestern. Ca 16 mil på dåliga grusvägar i Lappland.
Förbrukning: 0,79 liter/mil, mätt vid pump. Lägst uppmätta var 0,76 liter/mil.
Snitthastighet: 80 km/h, Franska byar kör man inte fort i.
Maxhastighet: 155 km/h, har en väldigt bestämd farthållare i passagerarsätet som inte accepterar farter över 130.

Började med en resa i Sverige, mälardalen - lappland ToR.
Därefter ner till Medelhavet via Danmark, Tyskland, Belgien och Frankrike. Valde denna resväg för att vi samtidigt skulle hinna se lite sevärdheter, kan rekommendera Bastogne, Avinon och Arles.
Var även en sväng i Monaco, junioren uppskattade alla sportbilar och lyxbåtar.

Sensus navigation
Har överlag fungerat riktigt bra, jämfört med bla Maps och färdvägen har varit densamma, har varit konstant uppkopplad, funkat bra. Detta gäller dock vid större vägar, när man kör i städer mm tycker jag inte att systemet är tillräckligt exakt. Röstinstruktionerna kommer för sent,och är inte direkt precisa, frasen “Håll snart till höger.” hjälper inte särskilt mycket när vägen delar sig fyra gånger, där skulle jag vilja veta avståndet till platsen där jag skall hålla höger. Även den grafiska presentationen i samhällen kan bli tydligare.

Jag tycker även att röstinstruktionerna är lite inkonsekvent, ibland får man veta vilken avfart man skall ta i cirukulationsplatsen, ibland inte. Upplever det också lite segare än i till exempel XC70, instruktionerna hur man ska köra kommer i senaste laget då och då.

Efter ett byte till den manliga rösten så har det blivit bättre, tycker att den är tydligare.

Head up display
Fungerar hur bra som helst, gör att man inte behöver flytta blicken från vägen för att kontrollera tillåten hastighet, aktuell hastighet och instruktioner för vart man är på väg. Får inte upp exakt samtliga skyltar, men fullt tillräckligt.

Fungerar inte ihop med polariserande glasögon och vid enstaka tillfällen har jag behövt justera den.

Pilot assist
Tog ett tag att vänja sig med pilot assist , men fungerar över förväntan.
Körningen upplever jag blir mer avslappnad med dessa system, man blir väldigt lätt bekväm med dem, och det är nästan så att man behöver stänga av pilot assist ibland för att man inte skall glömma bort hur det är att köra bilen manuellt.

Komfort och ljudnivå
Man åker riktigt, riktigt bra i bilen, och även med 22 tums hjul så går den mjukt över de flesta skarvar. Sätena, har sportstolar, är hårdare än på tidigare bilar, men man sitter stadigt och bekvämt, 100 mil på en dag är inga problem.

På normal europeisk asfalt, som är bättre än svensk så är ljudnivån mycket låg,bättre än i tidigare bilar. Är asfalten riktigt grov så är det en annan femma, då fortplantar sig ljudet in i bilen. Upplever dock inte detta som särskilt störande.
Bilen går hur stadigt som helst, visst, både höjd och vikt kan kännas i vissa kurvor, men inte så att det känns otryggt.

AC:n fungerar som förväntat, nu har vi i och för sig inte haft varmare än 36 grader, men det är inget problem, bilen kyls nästan omgående.

Har B&W anläggningen, riktigt trevlig bekantskap, även om jag sällan får njuta fullt ut av det jag vill lyssna på och på den volym jag vill ha.

360 kameran, underbar, skulle inte klarat oss utan den i vissa parkeringsgarage, Belgiska och Franska garage är verkligen inte byggda för stora bilar, passar bäst med en Polo eller liknande i dem

Motor och drivlina
Tycker att bilen går relativt snålt, inte som angivet av Volvo, men ändå rätt ok för en så pass stor bil. Har mestadels kört i komfort läget, men även ca 200 mil i eco läget, några mil i prestanda läget samt även lite i offroad läget.
Tycker att motorn räcker, men det är knappt, går bra när man kommit upp i fart, men omkörningar eller då man behöver accelerera på påfarter, ja då upplever jag den på tok för klen, saknar verkligen V8 i vår föregående XC90.
Inte helt nöjd med växellådan, det känns som om den behöver fundera en stund på om den verkligen ska växla ner, skulle gärna se att den växlade snabbare.
Bromsarna är ok,får stopp på ekipaget, men efter ca 50 mil på autobahn så har jag nu fått vibrationer vid inbromsning i lite fart och ett mycket skarpt gnisslande vid svaga inbromsningar i lägre farter. Det ser ut som om en bromsskiva är sprucken fram.
Är något som Bilia ska få kika på den 16:e.

Brister/saker jag saknar från tidigare bilar
Motorn, räcker allt som oftast, men som tidigare nämnts, jag saknar V8.
Vibrationer och gnisslande ljud från bromsarna.
Efter turerna på grusväg har vi fått återkommande missljud från dörrarna, låter som om något lossnat och ligger löst i ett par av dörrarna.
Krokarna i bagaget som vi hade på XC70, hade fyra på varje sida där det gick att hänga kassar mm, helt underbar grej som vi verkligen saknar. De två som finns på den här bilen är inte mycket att ha.
Nätfickorna som fanns på XC70, perfekta att stuva mindre saker bakom.
Lastgallret i stål från XC70, klart mycket bättre än det här nätet som nu sitter i bilen. Gallret var perfekt att hänga blöta badkläder på, samt att det till skillnad från det lastgaller som finns i XC90 gick att fälla upp.

Övrigt
Körde bil för första gången i Europa för 20 år sedan och fransmännen har blivit bättre bilförare för varje år jag varit nere, men inte mycket. Ser färre bilar med parkeringsskador och övriga plåtslagare,men dagligen har vi sett olyckor av de mest märkliga sorter såsom tanten som körde rakt in i trottoaren och knäckte framvagnen framför ögonen på oss eller mopedbilen som plöjt ned avspärrningarna på Promenade des Anglais i Nice. Den hade för övrigt blivit några decimeter kortare efter närkontakten med stolparna.
Fransmännen kan fortfarande inte hålla avståndet till framförvarande, lösningen på det har varit att köra ifrån dem.
Älskar de franska betalvägarna, de är ett under av effektivitet, om än lite tråkiga, särskilt i norra Frankrike. Slår autobahn med hästlängder, visst, i teorin kan man köra fort där, men otroligt sällan det faktiskt går, var enklare för tjugo år sedan, då var det inga problem. På tok för mycket trafik i Tyskland också, eller så är bara vägarna som inte har tillräcklig kapacitet för dagens trafik.

För övrigt tycker jag att vi med likhet med övriga Europa skall införa omkörningsförbud för lastbilar och bilar med släp under större delen av dagen på våra motorvägar.

Har sett massor av XC90 och V90, särskilt Belgiska, Franska och Holländska. Har även sett några S90 men inga CC. Européer verkar föredra Volvos mindre modeller.
#1190649
Har också kört i Tyskland nyligen. Håller med om att det är mycket trafik. Mycket köbildningar. Vilket det för övrigt var i England också. När man kom närmare London. Trots i princip fyrfiligt överallt,och tvåfiliga av och påfarter,på motorvägen. Mycket skarvar på vägarna i Tyskland. Holland har fina släta vägar
#1190658
Linqid skrev:Kul & intressant läsning!

Ja, D5 är nog lite för slö i en semesterpackad XC90. Om du kört V8 innan detta, hur kommer det sig att du valde D5 istället för T6?
Bilia köpte tillbaka vår XC70 D5, och vi fick XC90 till ett riktigt bra pris, 200.000 under listpris. Sedan började det bli rätt dyrt med bensin, rent ekonomiskt så tjänar vi på D5 framför T6.
#1190663
Robbi skrev:
Linqid skrev:Kul & intressant läsning!

Ja, D5 är nog lite för slö i en semesterpackad XC90. Om du kört V8 innan detta, hur kommer det sig att du valde D5 istället för T6?
Ha ha, för slö. Allt är relativt.
Visst är det så! Vad jag menar är att den är lite för slö för sin klass och pris. Framför allt om man jämför med t ex känslan i en 3.0TDI eller 30d. Den är givetvis inte för slö rent praktiskt. Jag har kört V70 2.0F, så jag vet vad slö innebär på riktigt... :D
uniformerad skrev:
Linqid skrev:Kul & intressant läsning!

Ja, D5 är nog lite för slö i en semesterpackad XC90. Om du kört V8 innan detta, hur kommer det sig att du valde D5 istället för T6?
Bilia köpte tillbaka vår XC70 D5, och vi fick XC90 till ett riktigt bra pris, 200.000 under listpris. Sedan började det bli rätt dyrt med bensin, rent ekonomiskt så tjänar vi på D5 framför T6.
OK, missade din signatur och tänkte att ni hade gått direkt från XC90 V8 till XC90N D5. Tyvärr tycker jag inte att T6 är någon höjdare i XC90 heller. T8 är bra, men oavsett så saknar jag en sexa i 90-serien.
#1190669
Linqid skrev:
Robbi skrev:
Linqid skrev:Kul & intressant läsning!

Ja, D5 är nog lite för slö i en semesterpackad XC90. Om du kört V8 innan detta, hur kommer det sig att du valde D5 istället för T6?
Ha ha, för slö. Allt är relativt.
Visst är det så! Vad jag menar är att den är lite för slö för sin klass och pris. Framför allt om man jämför med t ex känslan i en 3.0TDI eller 30d. Den är givetvis inte för slö rent praktiskt. Jag har kört V70 2.0F, så jag vet vad slö innebär på riktigt... :D
uniformerad skrev:
Linqid skrev:Kul & intressant läsning!

Ja, D5 är nog lite för slö i en semesterpackad XC90. Om du kört V8 innan detta, hur kommer det sig att du valde D5 istället för T6?
Bilia köpte tillbaka vår XC70 D5, och vi fick XC90 till ett riktigt bra pris, 200.000 under listpris. Sedan började det bli rätt dyrt med bensin, rent ekonomiskt så tjänar vi på D5 framför T6.
OK, missade din signatur och tänkte att ni hade gått direkt från XC90 V8 till XC90N D5. Tyvärr tycker jag inte att T6 är någon höjdare i XC90 heller. T8 är bra, men oavsett så saknar jag en sexa i 90-serien.
Jag håller med, en sexa eller åtta hade varit trevligt.
#1190722
Jag har kört rätt mycket med vår XC90 T6:a i sommar. Med fullpackad bil och 3 passagerare. Upplever att motorn räcker mer än väl. Inga som helst problem att köra om bilar på landsvägar eller motorväg, oavsett om jag kör komfort eller prestanda (har dock Polestaroptimerat). :) Tvärtom kommer jag snabbt upp i alldeles för hög fart (från 90 till 130 på några få sekunder) och måste ha koll på hastigheten vid omkörning.
#1190750
Intressant läsning, tack!

XC90 D5 har väl alltid fått betyget "något undermotoriserad" i alla tester man läst, så du är nog inte ensam om att tycka det.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]