Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jodo2017
#1189681
Jag har precis varit på långresa med min XC90 och haft med mig cyklarna på en Thule VeloCompact 927.
Så fort jag åker upp på motorvägen märker jag att Pilot Assist inte fungerar eftersom bilen tror att jag har ett "släp" påkopplat. (PA hade fungerat med cykelhållaren tidigare under våren)

Lite efterforskning gjorde att jag hamnade på http://support.volvocars.com/se/Pages/a ... 511916dab3
Där står det:
OBS
Med Sensus Connect-mjukvara från maj 2017 kan Pilot Assist inte aktiveras om ett släpfordon, cykelhållare eller liknande har anslutits till bilens elsystem.


Detta är ju jättetrist då jag har vant mig vid det extra stödet som Volvon ger mig. Jag kan (kanske) förstå att det finns en säkerhetsrisk att ha PA påslaget om man har ett tungt släp påkopplat eftersom släpet påverkas av eventuella ryckigheter i Volvon. Men det vore bra om det fanns något sätt att stänga av begränsningen om man har en cykelhållare eftersom den inte påverkas på samma sätt. Det enda alternativet jag kommer på är att inte koppla ihop hållaren med elsystemet (men då funkar inte blinkers, bromsljus, etc.på cykelhållaren) :cry:
av V70_2005
#1212748
Ja det var tråkig läsning. Det är nog som du säger ett problem med tunga släp som har uppdagats. Kanske blir det JAS-krasch av det hela med ett svajande ekipage som bilen försöker motstyra och till slut kan hamna i självsvängning.

Då bilen inte kan veta vad som sitter där bak tar dom det säkra före det osäkra och stänger av så fort man kopplar in något. Väljer man att inte koppla in en cykelhållare lär ju backsensorer och möjligtvis BLIS balla ur (förutom att man inte har bromsljus och blinkers).

Ingen som har några förslag på workaround? Känns ju lite onödigt att stänga av denna funktion inför sommarens långresor bara för att man har några cyklar där bak.
av PartyNordmann
#1212922
Påverkar detta även adaptive farthållare eller annat? Kör själv många mil med cyklar på drag om året.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]