Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189222
Jag har nu haft min T8 i lite drygt halvåret.
Har under den tiden hittat en del bra ställen för laddning av el i diverse gallerior, uteparkeringar och andra ställen.
Jag har många sträckor som vi ofta åker som är riktigt bra planerade så jag jan köra långt på bara el vilket blivit lite av en utmaning.
Något som stör mig riktigt mycket är när det är fullt med bilar på el platserna men ingen av dessa är elbilar!
Jag själv parkerar inte på platser som är tänkta för annan än mig så därav stör det mig lite extra.

Sist ställde jag mig på tvären bakom tre bilar och drog sladden mellan, det gick kanon men det var två mindre nöjda förare som blev inparkerade.
Inte helt rätt av mig men efter lite snack kommer i alla fall inte dessa herrar stå där igen.

Kan man få böter om man parkerat på elplats utan elbil eller är det även andra bilar som får stå där?
Det står att enbart bilar med pågående laddning men frågan är då om man kan få böter om man inte har elbil alternativt inte har kabeln i?
#1189225
Jacobsson skrev:Jag har nu haft min T8 i lite drygt halvåret.
Har under den tiden hittat en del bra ställen för laddning av el i diverse gallerior, uteparkeringar och andra ställen.
Jag har många sträckor som vi ofta åker som är riktigt bra planerade så jag jan köra långt på bara el vilket blivit lite av en utmaning.
Något som stör mig riktigt mycket är när det är fullt med bilar på el platserna men ingen av dessa är elbilar!
Jag själv parkerar inte på platser som är tänkta för annan än mig så därav stör det mig lite extra.

Sist ställde jag mig på tvären bakom tre bilar och drog sladden mellan, det gick kanon men det var två mindre nöjda förare som blev inparkerade.
Inte helt rätt av mig men efter lite snack kommer i alla fall inte dessa herrar stå där igen.

Kan man få böter om man parkerat på elplats utan elbil eller är det även andra bilar som får stå där?
Det står att enbart bilar med pågående laddning men frågan är då om man kan få böter om man inte har elbil alternativt inte har kabeln i?
Enklaste är att kontakta parkeringsansvarig (brukar ju stå skyltar om det) och meddela så får de komma och lappa om reglerna medger det.
Jag gör likadant vad gäller handikapplatser där jag ibland sett slöpellar parkera utan att ha giltigt tillstånd.
#1189228
Undrar om alla begrepp osv är definierade vad gäller parkeringsbestämmelser för just elbilar. De skyltar jag sett för elbilsparkering ser ofta lite "amatörmässiga" ut, som att fastighetsägaren själv bestämt hur det ska se ut. Oklart om sånt håller vid ett rättsfall exempelvis.
#1189230
Där jag parkerat oftast är
Liljeholmens centrum i Stockholm
Ikea Stockholm och Västerås
Eskilstuna kommuns parkeringar
Västerås stads parkeringar
Och sen lite mindre där det kanske inte är helt seriösa skyltar.
#1189231
Här är ett exempel på skylt där jag inte fick plats då enbart andra bilar stod där så jag tog ytan på sidan.Bild


//J
#1189232
Jacobsson skrev:Här är ett exempel på skylt där jag inte fick plats då enbart andra bilar stod där så jag tog ytan på sidan.Bild


//J
Anar vilken av de bilarna som hade fått böter...tyvärr.
#1189235
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/

Sitter det ett sådant märke så borde alla icke-elbilar/hybrider gå att bötfälla då det är med i vägmärkesförordningen.
Sitter det inget sådant märke så lär det ju vara fritt fram för vem som helst utan att det går att göra något.
#1189236
drbrain skrev:https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... Laddplats/

Sitter det ett sådant märke så borde alla icke-elbilar/hybrider gå att bötfälla då det är med i vägmärkesförordningen.
Sitter det inget sådant märke så lär det ju vara fritt fram för vem som helst utan att det går att göra något.
Är det privata parkeringar gäller de bestämmelser som bestämts där. DÄrav enklast att ringa p-bolaget som har tillsyn.
#1189237
tolkningsfråga kan jag tycka står ju p och sen avgift olika tider ,vet man inte hur reglerna är så borde dom ju skylta bättre att det bara gäller laddbilar på ex antal platser,sen på privata parkeringar som ofta är på affärer mm så kan dom nog inte göra något om dom inte har något avtal med Securitas mm, finns en parkering på Kungsmässan utanför gbg där det sitter 3 tesla laddare men som sagt finns ingen skylt som säger något att andra bilar inte får stå där
#1189238
Jacobsson skrev:Jag har nu haft min T8 i lite drygt halvåret.
Har under den tiden hittat en del bra ställen för laddning av el i diverse gallerior, uteparkeringar och andra ställen.
Jag har många sträckor som vi ofta åker som är riktigt bra planerade så jag jan köra långt på bara el vilket blivit lite av en utmaning.
Något som stör mig riktigt mycket är när det är fullt med bilar på el platserna men ingen av dessa är elbilar!
Jag själv parkerar inte på platser som är tänkta för annan än mig så därav stör det mig lite extra.

Sist ställde jag mig på tvären bakom tre bilar och drog sladden mellan, det gick kanon men det var två mindre nöjda förare som blev inparkerade.
Inte helt rätt av mig men efter lite snack kommer i alla fall inte dessa herrar stå där igen.

Kan man få böter om man parkerat på elplats utan elbil eller är det även andra bilar som får stå där?
Det står att enbart bilar med pågående laddning men frågan är då om man kan få böter om man inte har elbil alternativt inte har kabeln i?
Liknelsen är slående när det gäller handikapparkering. Respekt för skyltar och en förståelse för vad de innebär är önskvärt. Hälsningar från en som förklarat för många personer genom åren varför en person i rullstol behöver en sådan parkering. Som sagt slående liknelse, låt oss kämpa för båda skyltarnas betydelse. Bild

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]