Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1187172
Idag gjorde vi en obehaglig upptäckt. Vi hade gett oss iväg på en semesterresa via bil och skulle tanka - och upptäckte då att tankluckan på vår XC90 MY17 inte gick att öppna. Det hände inget när jag tryckte på den.

Vi prövade att stänga av och starta om bilen, men det gick inte. Ringde VOC, bara för att inse att de som sitter där inte kan någonting om vår bil, utöver det som står i manualen, utan bara vill skicka bärgare.

Som tur är hade vi bensin kvar och stod parkerade 500 meter från en Bilia. Vi åkte dit, fick en servicetekniker att titta på bilen - och då fungerade tankluckan igen.

Case closed, for now.

Men vad händer nästa gång? Och hur gör vi då? Uppenbarligen någon form av mjukvarufel gällande styrningen till tankluckan, men det måste väl finnas en manuell öppning, på något sätt? Jag vet att tidigare modeller har haft en sådan. Vi kunde dock inte hitta någon lucka att öppna inifrån bagageutrymmet eller liknande. Men det måste väl finnas, eller? Det är ju extremt viktigt att man kan fylla på soppa i bilen, annars går den ju inte att köra!

Någon annan som har stött på denna bugg? Jag kommer ju rapportera den till min verkstad, men hur kan de laga något som nu funkar som det ska? Känns rätt obehagligt, detta. Tänk att bli fast någonstans i obygden utan möjlighet att tanka ...
#1187182
Har råkat ut för samma, en gång på V90 m17.
Kom fram till pumpen, stängde av motorn och gick och tryckte på tankluckan. Ingen öppning trots några försök. Jaha vad nu då ?
Provade med att låsa bilen med fjärren och sedan låsa upp igen. Nu fungerade det !
#1187201
Haft samma problem 2 ggr. Första gången var på väg hem från Kastrup, inte mycket bensin kvar... Ringde VOC, och som ni säger kunde de tyvärr inte mer än mig. Men då kom hans kollega med ett tips: lås bilen, gå bort från nyckelns räckvidd för Keyless Go, gå tillbaka och lås upp. Löst! Men man undrar ju såklart varför det händer.
#1187230
Finns garanterat en manuell öppning. Brukar vara ett grönt "plastpluppssnöre", är det fackspråk? :) Men det kan man säkert komma åt via närmaste lucka där bak. Kunde själv i all hast inte hitta detta snöre i manualen vilket är lite konstigt.
#1187231
Micce1980 skrev:Finns garanterat en manuell öppning. Brukar vara ett grönt "plastpluppssnöre", är det fackspråk? :) Men det kan man säkert komma åt via närmaste lucka där bak. Kunde själv i all hast inte hitta detta snöre i manualen vilket är lite konstigt.
På de äldre modellerna ja, finns ingen lucka på den sidan i V90.
#1187237
Har läst om samma fenomen på olika utländska forum.
Vad händer när mantrycker på knappen inne i bilen?
e33f70c53ac906eabb93ae85ee500f46.jpg
e33f70c53ac906eabb93ae85ee500f46.jpg (96.52 KiB) Visad 5410 gånger
#1187331
LViken skrev:Har råkat ut för samma, en gång på V90 m17.
Kom fram till pumpen, stängde av motorn och gick och tryckte på tankluckan. Ingen öppning trots några försök. Jaha vad nu då ?
Provade med att låsa bilen med fjärren och sedan låsa upp igen. Nu fungerade det !
BiTu skrev:Haft samma problem 2 ggr. Första gången var på väg hem från Kastrup, inte mycket bensin kvar... Ringde VOC, och som ni säger kunde de tyvärr inte mer än mig. Men då kom hans kollega med ett tips: lås bilen, gå bort från nyckelns räckvidd för Keyless Go, gå tillbaka och lås upp. Löst! Men man undrar ju såklart varför det händer.
Tycker det låter som byrålådseffekten på låssprinten eller vad det nu är för anordning som ser till att luckan låses med centrallåset.

Ponera att det luckan inte är helt i position, men tillräckligt för att kunna låsa den när du låser bilen. När du sedan låser upp centrallåset så orkar den inte dra ur låssprinten på grund av det spänner kring sprinten. När du trycker på tanklocket så släpper spänningen, men låssprinten förflyttar sig inte eftersom den inte endast rör sig på kommando av centrallåset. Om du då låser bilen och låser upp den igen kommer tanklocket att låsas upp. Låsningen kärvar fysiskt helt enkelt.

(Snillet har spekulerat)
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]