Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mike68
#1185309
Måste tyvärr säga att denna bil har den sämsta navigatorn av alla de jag har upplevt.
Ologiska vägval och relativt svårarbetad.
Sedan, hur svårt kan det vara att få kortaste väg och undvik grusväg, det kunde min första Garmin för över 10 år sedan.
Användarvisningsbild
av olsin
#1186143
Borlin skrev:Någon som vet vad valet "ECO" i resväg innebär, ser ingen skillnad.
Oftast är den likställd med kortaste väg, men jag upplever att det är i väldigt få fall som den skiljer sig från "Vacker".
Användarvisningsbild
av Borlin
#1186554
Elektrikern84 skrev:Ja den ledde av mig på Essingeleden på en avfart för att köra på igen. Helt ologiskt med tanke på att man faktiskt kan fortsätta på leden...
Jag får ibland helt galna resvägar och ibland, som du skriver, köra av för att sen köra på igen.
Är tvungen att kolla resvägen varje gång innan färd. Navigatorn väljer inte kortaste väg utan snarare snabbaste verkar det som.
Användarvisningsbild
av olsin
#1186571
Borlin skrev:
Elektrikern84 skrev:Ja den ledde av mig på Essingeleden på en avfart för att köra på igen. Helt ologiskt med tanke på att man faktiskt kan fortsätta på leden...
Jag får ibland helt galna resvägar och ibland, som du skriver, köra av för att sen köra på igen.
Är tvungen att kolla resvägen varje gång innan färd. Navigatorn väljer inte kortaste väg utan snarare snabbaste verkar det som.
Det har hänt för mig att ECO eller vacker är snabbare än snabb, men på snabb får man köra fortare.
Användarvisningsbild
av na96gen
#1186579
Man kan ju inte välja alternativa rutter som man fick upp i V70n, känns inte på topp. Märkte att en hel del fartkameror saknas fast senaste uppdateringen är uppladdad. Kan man ladda in egna POI som förr? Hittade inget i menyn, dags att söka i instruktionsboken kanske.. :roll:
av perhall
#1186599
Tycker navi i bilar är ett sorgligt kapitel. Funnits sen ca 1995, hade själv i en BMW 528i MY98 för första gången.

Den i 90-serien är inte särskilt bra, hittar konstiga vägar enligt ett test jag läste i tyska ams.

"Vettigaste väg" finns aldrig, bara kortaste eller snabbaste.

Bilproducenterna vill inte gärna släppa in Google i bilen, Google Maps hade gjort det bättre... kanske är BMW:s navi bättre men den kostar 30 000, den stora...
av Hagge310
#1186614
Jag körde i Tyskland nyligen och för att komma bort från Autobahn en stund testade vi vacker väg. Det vi upptäckte var att den tog extra vändor för att sedan återkomma till den väg vi kunde ha följt alltså bara svängde av och sedan tillbaka, ibland bara runt ett kvarter. Så vi bytte till Eco och då följde den vägen bättre men ändå inte ut på Autobahn. Det skilde över 30min på ETA tiden när vi bytte från vacker till Eco. Håller med övriga att det finns mer att önska när det gäller navigatorn men den gör ändå sitt jobb.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]