Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#1184535
Jag får regelbundet en mkt störande solreflex i, eller i närheten av, min headup. Nästan alltid samma ställe, en stark gulvit krumelur, ca 3 cm, i vindrutan - i anslutning till det område där headup-informationen visas. Har letat så gott jag kan efter källan till reflexen och just nu tror jag att det är en viss del av glaset ovanför headup-projektorn som reflekterar solljuset. Tidigare har jag tänkt att det är något olyckligt stenskott (har ett gäng) som koncentrerar solljuset på ett icke önskvärt sätt.

Känner någon igen problemet?
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1184561
Jag har samma, har dock inte undersökt mer noggrant.

Har tänkt fråga min pst om det men glömt det varje gång jag varit där. Borde finnas något antireflexmaterial att sätta dit beroende på vad som reflekterar.
av maranander
#1184711
Sleeper skrev:Jag får regelbundet en mkt störande solreflex i, eller i närheten av, min headup. Nästan alltid samma ställe, en stark gulvit krumelur, ca 3 cm, i vindrutan - i anslutning till det område där headup-informationen visas. Har letat så gott jag kan efter källan till reflexen och just nu tror jag att det är en viss del av glaset ovanför headup-projektorn som reflekterar solljuset. Tidigare har jag tänkt att det är något olyckligt stenskott (har ett gäng) som koncentrerar solljuset på ett icke önskvärt sätt.

Känner någon igen problemet?

Samma problem här! Faktiskt ganska störande i vissa solvinklar.
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1184737
Att kunna uppvisa felet kräver ju att det är rätt tid på dagen och solen står rätt. För mig så uppstår reflexen när solen lyser ganska rakt uppifrån.
av maranander
#1184781
Sleeper skrev:Att kunna uppvisa felet kräver ju att det är rätt tid på dagen och solen står rätt. För mig så uppstår reflexen när solen lyser ganska rakt uppifrån.
Jag har taklucka, har du?
av maranander
#1184966
Jag fick den på bild, gula fläcken mitt i siktfältet. Den har inget med takluckan att göra. När solen står högt till höger något bakåt så reflekteras den i headup-enheten.

Finns det någon TJ på detta?
IMG_0557.JPG
IMG_0557.JPG (127.85 KiB) Visad 621 gånger
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1184971
Tack för det inlägget!

Det är exakt samma reflex i min bil. Och exakt samma solljusvinkel.

Tror ej TJ. Har inte hittat ett skit när jag letat efter andra med samma problem. Bokade just ett besök på verkstaden för bland annat detta. Får se vad min kille kan hitta på. Anar ju att han kommer sucka åt svårigheten med felsökning:)

Och nej, jag har ingen taklucka.
av DonutTony
#1185031
Sleeper skrev:Tack för det inlägget!

Det är exakt samma reflex i min bil. Och exakt samma solljusvinkel.

Tror ej TJ. Har inte hittat ett skit när jag letat efter andra med samma problem. Bokade just ett besök på verkstaden för bland annat detta. Får se vad min kille kan hitta på. Anar ju att han kommer sucka åt svårigheten med felsökning:)

Och nej, jag har ingen taklucka.
Det finns en teknisk journal, vet inte om den syftar exakt på ert fel dock?
TJ 31049
Technical Journal
TITLE:
Reflection in glass from HUD (Head Up Display)

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -02-03.pdf

Är någon film som monteras för att minska reflexer från Head-Up displayen.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]