- mån 26 jun 2017, 08:03
#1181546
Att köra tvättmaskinen och diskmaskinen klockan 2 på natten när elpriset är 0,29 öre (sic!) per kWh (plus skatter och jadajada) känns helt klart bättre än klockan 18 då elpriset är 114 öre.
Crankshaft skrev:Helt rätt. Det är två värden som styr:Då bilen redan har internetanslutning så kan det ju inte vara svårt att ordna. Vi har själva timpris hemma och varje eftermiddag släpps kommande dags priser. Det har ingen som helst koppling till din elmätare mer än att den rapporterar vad du förbrukar varken timme. Sedan styr din adress vilket elområde du tillhör och där kan timpriserna skilja (långt ifrån alltid det skiljer).
- Vad boxen säger att man max kan ta ut, vilket kan vara fast värde, inställbart värde eller dynamiskt (= som boxen automatiskt kan ändra under laddförloppet) värde
- Vad bilen säger att den max kan ta emot, vilket kan vara fast värde eller inställbart värde
Tanken är att laddströmmen aldrig får överskrida något av dessa värden. Av detta följer att man kan begränsa max ström antingen från dosan (om den har denna funktion) eller från bilen (om den den har denna funktion). Givetvis kan båda samverka, med avsikt att inget av värdena skall överskridas.
I vissa bilar kan man ställa in önskat värde (t ex Tesla, som du mycket riktigt påpekar), men i andra inte. Vad jag förstår kan man inte göra detta i en T8, men här är jag måhända ute på djupt vatten, då jag inte fått lev ännu. Om så är fallet känns det ju ganska primitivt, då det ju rimligen bara är fråga om mjukvara.
Koppling till t ex elbörsen känns ju som en rimlig funktion, men gissningsvis kommer sån'a funktioner först (finns redan?) i väggboxar. Skall det vara någon vits (ekonomiskt) för ägaren så bör det ju vara kopplat till aktuell tariff, och där borde det ju vara enklare att ordna ett interface från min väggbox till min elcentral, för att vara säkra på att bil och elmätare har samma uppfattning om aktuell elkostnad för just mig just nu. Å andra sidan kanske man kan tänka sig att bilen pratar WiFi direkt med elcentralen, så ingenting är omöjligt. Bara fantasin sätter gränser....
Att köra tvättmaskinen och diskmaskinen klockan 2 på natten när elpriset är 0,29 öre (sic!) per kWh (plus skatter och jadajada) känns helt klart bättre än klockan 18 då elpriset är 114 öre.