Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christerv70
#1181233
Hur upplever ni att p-assist fungerar vid fickparkering? Själv har jag skrapat fälgarna 3 gånger och jag känner att det inte går att använda detta hjälpmedel utan att riskera fälgarna.
Användarvisningsbild
av jcartel
#1181236
Aldrig hänt mig
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1181241
Jag har noterat att detta är en risk. Har avbrutit den automatiska parkeringen vid ett par tillfällen pga detta. Numera tittar jag alltid noga i den vinklade sidospegeln medan när jag använder funktionen, vilket i och för sig är rätt sällan - mest som en kul grej.
Användarvisningsbild
av jcartel
#1181259
Tycker park assist är riktigt bra, använder den ofta.
Händer att den inte hittar fickan ibland men oftast inga problem.

Helt klart att att funktionen är mer "nice to have" än "need to have" men glad att jag beställde den.
av Xanthopteryx
#1181273
jcartel skrev:Tycker park assist är riktigt bra, använder den ofta.
Händer att den inte hittar fickan ibland men oftast inga problem.

Helt klart att att funktionen är mer "nice to have" än "need to have" men glad att jag beställde den.
På vårt jobbparkering är den ibland typ must to have nästan.
av Pekå
#1181356
Vi har en Mb v-Klass på firman. Helt klar så fungerar den p-assistenten betydligt bättre o smidigare än min Xc90. När man ska fickparkera med xc 90 så är det alltid något som felar Mb går alltid smidigast.
av Christerv70
#1182065
Flajjan skrev:Jag har aldrig provat funktionen själv, men om bilen kör sönder fälgarna själv måste det vara ett garantirelaterat ärende.
Enligt manualen "faller" skador på däck/fälg på föraren=föraransvar

Föraransvar
Föraren bör ha i minnet att PAP är ett hjälpmedel
– inte en ofelbar helautomatisk funktion. Därför
måste föraren vara beredd att avbryta ett parkeringsmoment.
Det finns även några detaljer att tänka på i samband
med parkering, t.ex:
• PAP utgår från på aktuell plats parkerade
fordons placering – är dessa olämpligt uppställda
kan t.ex. den egna bilens däck och
fälgar skadas mot trottoarkanter.
av Turbodanne
#1182067
Flajjan skrev:Jag har aldrig provat funktionen själv, men om bilen kör sönder fälgarna själv måste det vara ett garantirelaterat ärende.
Nu måste du väl skämta med mig ? Så för att du tar hjälp av ett system i bilen så släpper du allt ansvar som förare?

Om du krockar trots city saftey borde ha hunnit bromsa , är det oxå garanti eller?
Användarvisningsbild
av Vojje
#1182104
Flajjan skrev:Jag har aldrig provat funktionen själv, men om bilen kör sönder fälgarna själv måste det vara ett garantirelaterat ärende.
Sant, om inte Volvo friskriver sig i marknadsföringsmaterialet.
Att i efterhand, via bilens manual som man inte har tillgång till före köp, försöka glida undan ansvar bör inte gillas...
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney