Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1180890
Har fått stenskott i framrutan för ett tag sedan.
Vad ska man föredra, glasmästare eller volvohandlare som byter den?
Vad är riskerna med att byta ruta?

/S
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1180913
Mike68 skrev:Volvohandlare med tanke på allt som sitter där och troligen ska kalibreras.
De seriösa stora aktörerna som sysslar med bilrutor kalibrerar med där det behövs.
SundanceKid skrev:Har fått stenskott i framrutan för ett tag sedan.
Vad ska man föredra, glasmästare eller volvohandlare som byter den?
Vad är riskerna med att byta ruta?
Ta det som är billigast, kanske kan du få det via din försäkring?

Kanske kan de laga det?

Risken är att det inte blir tätt och att det läcker in vatten, eller att den inte är korrekt monterad och att det spricker och där klantar de sig ibland, om än rätt sällan om man ska tro trådarna här
Användarvisningsbild
av Robbi
#1180938
Nja, det är ju så att glasmästare idag har full insyn i alla bilar med kalibrering och allt. Dessutom sysslar de endast med glas och kan den biten bra. Så självklart är en glasfirma bäst.
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
#1180943
Robbi skrev:Nja, det är ju så att glasmästare idag har full insyn i alla bilar med kalibrering och allt. Dessutom sysslar de endast med glas och kan den biten bra. Så självklart är en glasfirma bäst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min erfarenheter är att om jag lämnat till auktoriserad verkstad så ha de sedan kört den till glasfirma för själva glaset. Sedan gör verkstaden eventuella eftergrejor som kalibrering och så. Gällt Mazda.
av Jacobsson
#1181220
finns nog lika många åsikter som bilar i denna fråga..
För min del skulle jag byta (har också gjort den för ett tag sedan)
lagningarna har alltid synts i solljus vilket är trist (kan givetvis bero på dåligt jobb, att jag är för petig eller krångliga lagningar så som dubbla stenskott osv)
När jag lämnat till Bilia har bytet blivit kanon, dom ha inte heller lämnat bort det då dom har en egen glasmästare. Jag har aldrig lämnat till annan än märkes så det säger jag inget om.
Skulle tro att dom är minst lika bra på jobbet, frågan är bara om Volvo ger dom samma förutsättningar med information om vad som ska göras vid byte.

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]