Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180656
Har V90cc D4 aut. Undrar hur farthållaren ska fungera vid exempelvis rödljus och man står bakom en bil som står stilla så att motorn stängs av? Kommer motorn starta automatiskt när bilen framför åker iväg eller måste man gasa för att motorn ska starta?

/Steffe
#1180658
I det scenariot stannar bilen själv men du behöver sätta igång den med gaspedalen. Om bilen bara blir stilla ett kort ögonblick kan den starta och köra iväg själv, men jag vet inte var gränsen går exakt.
#1180723
Sleeper skrev:I det scenariot stannar bilen själv men du behöver sätta igång den med gaspedalen. Om bilen bara blir stilla ett kort ögonblick kan den starta och köra iväg själv, men jag vet inte var gränsen går exakt.
Tack! Så som jag upplever det också. Står dock i handboken att den ska gå från 0- typ 200 automatiskt.
#1180748
SteffeCC skrev:
Sleeper skrev:I det scenariot stannar bilen själv men du behöver sätta igång den med gaspedalen. Om bilen bara blir stilla ett kort ögonblick kan den starta och köra iväg själv, men jag vet inte var gränsen går exakt.
Tack! Så som jag upplever det också. Står dock i handboken att den ska gå från 0- typ 200 automatiskt.
"Automatisk bromsning
Vid korta stopp i samband med krypkörning i långsam trafik eller vid trafikljus återupptas körningen automatiskt om stoppen inte överstiger ca 3 sekunder – tar det längre tid innan framförvarande bil börjar rulla igen, ställs den Adaptiva farthållaren i beredskapsläge med automatisk bromsning."
#1180750
Ett tips: Vi har tankat ner manualen som PDF och sedan läst hela (i omgångar dock. :-P)
Funktioner vi inte valt till har vi skummat igenom bara.
Detta gjorde att jag nu faktiskt hade ett hum om svaret och bara bekräftade med att leta upp i manualen.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
#1180899
Petzzon skrev:Men man kan väl trycka på resumé knappen på farthållaren så åker den iväg igen.
Ja det kan man.

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]

Lyfta går men det lossnar det en bit av vent[…]

016 och 007 går inte att byta öht d&a[…]