Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adv1
#1180518
Hej!

Föräldrarna ska ha en ny bil och jag har lyckats övertala dem att välja en V90 :) Vi har byggt ihop en bil på Volvos hemsida som passar dem men jag funderar lite på om man ska välja en diesel eller bensin. De kör mest i staden och sällan mer än 5-10km åt gången. Jag har i bakhuvudet att korta sträckor + partikelfilter inte är någon höjdare så därför rekommenderade jag T5an till dem.

Ni som har dessa bilar, rekommenderar ni T5an? Någon av er som köpt en diesel men kör kortare sträckor, har ni haft problem?

Tacksam för svar :)
av Xanthopteryx
#1180530
adv1 skrev:Hej!

Föräldrarna ska ha en ny bil och jag har lyckats övertala dem att välja en V90 :) Vi har byggt ihop en bil på Volvos hemsida som passar dem men jag funderar lite på om man ska välja en diesel eller bensin. De kör mest i staden och sällan mer än 5-10km åt gången. Jag har i bakhuvudet att korta sträckor + partikelfilter inte är någon höjdare så därför rekommenderade jag T5an till dem.

Ni som har dessa bilar, rekommenderar ni T5an? Någon av er som köpt en diesel men kör kortare sträckor, har ni haft problem?

Tacksam för svar :)
Med det körmönstret skulle jag inte välja V90 alls. Faktiskt.
Stor (städer brukar vara trånga) och onödigt törstig i stadstrafik.
av SundanceKid
#1180532
T5 låter som ett utmärkt val. Jag har mycket kortkörning och den ligger långt under litern i förbrukning. T5 ligger väldigt bra i pris också. Sen slipper du dieselknatter, d4 låter tråkigt och störande.
av volvofantast
#1180535
Hade valt en t5 om det är dessa 2 ni väljer på och med erat körmönster.En diesel motor hinner ju inte bli varm med så korta körsträkor,blir till att använda diesel värmare jämt då
av AndS
#1180538
Fundera en gång till också om V90 är rätt bil, mest i staden och sällan mera än 5-10km. V90 är klumpigare än den tidigare V70 vi hade, så vi tar familjens lilla bil när det blir stadsbesök.

Lagt till: Det som gör den klumpigare i stadskörning är den längre hjulbasen mot V70 som gör att den behöver mera plats. Det som inträffat för mig ett antal gånger är att där jag av gammal vana svängt runt hörn med markering av "gatsten" nu har touchad mot stenen, än så länge bara betongsten med lite rundning. Men det kanske bara är jag som lyckats med det och nu kör jag fram lite extra innan man börjar svänga.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av Flajjan
#1180553
Med det körmönstret är en mindre el/hybridbil vettigare, sen hyr man en stor bil dom två gångerna man ska på lång semester.

Hur man kan köra V90 T5 långt under litern är för mig en gåta.

Jag har kört 1000 mil med min häck sedan April, 0,94 i snitt. Körde på motorväg i Ecoläget, precis på hastighetsgränsen 100, nollade färddatorn och fick en kort stund ett snitt om 0,78. När det sen kom en lång uppförsbacke gick förbrukningen upp och kom aldrig ner till 0,78 igen. Med lite vardagskörning, mestadels i ECO läget ligger jag på 0,95 igen.

Visst är T5 en helt ok motor i en standardbil, men förbrukningen som Volvo deklarerar är rena skämtet. Nu ligger säkert deras Dieslar oxå över vad dom deklarerar, men skulle jag gjort om beställningen skulle jag köpt en D4 (ungefär lika inspirerande), lite snålare, men man vet ju inte med andrahandsvärdet eller förmånsvärdet om Miljömupparna får göra om sitt MalusMalus system - då blir det kaos och superdyrt att köra Volvo - men det är en annan sak.

Att jag tycker att förbrukningen är ett skämt är för att jag jämför med min gamla M5 V10, 507 hk, gick bra och hade en förbrukning på 1,6L/mil. 6 cylindrar till, dubbla effekten och 0,65L mer..

Dock är autopilotläget väldigt bekvämt i kökörning, man behöver inte flytta foten mellan pedalerna och ha sig, lite ryckig gång blir det, speciellt när framförvarande bromsar, men det blir säkert bättre framöver. Detta system kommer alla biltillverkare att ha inom 3 år tror jag.
av Flajjan
#1180554
Med det körmönstret är en mindre el/hybridbil vettigare, sen hyr man en stor bil dom två gångerna man ska på lång semester.

Hur man kan köra V90 T5 långt under litern är för mig en gåta.

Jag har kört 1000 mil med min häck sedan April, 0,94 i snitt. Körde på motorväg i Ecoläget, precis på hastighetsgränsen 100, nollade färddatorn och fick en kort stund ett snitt om 0,78. När det sen kom en lång uppförsbacke gick förbrukningen upp och kom aldrig ner till 0,78 igen. Med lite vardagskörning, mestadels i ECO läget ligger jag på 0,95 igen.

Visst är T5 en helt ok motor i en standardbil, men förbrukningen som Volvo deklarerar är rena skämtet. Nu ligger säkert deras Dieslar oxå över vad dom deklarerar, men skulle jag gjort om beställningen skulle jag köpt en D4 (ungefär lika inspirerande), lite snålare, men man vet ju inte med andrahandsvärdet eller förmånsvärdet om Miljömupparna får göra om sitt MalusMalus system - då blir det kaos och superdyrt att köra Volvo - men det är en annan sak.

Att jag tycker att förbrukningen är ett skämt är för att jag jämför med min gamla M5 V10, 507 hk, gick bra och hade en förbrukning på 1,6L/mil. 6 cylindrar till, dubbla effekten och 0,65L mer..

Dock är autopilotläget väldigt bekvämt i kökörning, man behöver inte flytta foten mellan pedalerna och ha sig, lite ryckig gång blir det, speciellt när framförvarande bromsar, men det blir säkert bättre framöver. Detta system kommer alla biltillverkare att ha inom 3 år tror jag.
av Strei73
#1180616
Har en T5-Bifuel och förbrukningen på bensin och gas stämmer inte med Volvos uppgifter.
Sedan så bryr man sig kanske inte om det men vill ha en trygg, snabb och fin bil. Kör man mest stadskörning så hade jag nog valt en D3 med mera utrustning istället.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]