Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av horvendile
#1180140
Hej! Jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig att hitta svar på något jag helt enkelt inte hittat svaret på än.
Ända sedan V90 kom har jag varit grymt sugen på den, till stor del pga Pilot Assist. Vår nuvarande bil har inga sådana hjälpsystem alls. Jag har kört V90 lite grann och gillade verkligen assistansfunktionen.
Men jag har också kört en VW-produkt (Skoda Kodiaq i det här fallet). Den har också adaptiv farthållare, och den har en filhållningsassistent som håller en på plats i filen så länge det finns vägmarkeringar.
Frågan är: vad är egentligen skillnaden mellan systemen?

Jag fattar att det finns en skillnad, annars skulle inte just Volvo (och Mercedes) framhållas som ledande på det området. Med vari ligger den? Vad gör Pilot Assist som VW-sfärens system inte gör?
Det kan vara så att Pilot Assist funkar i lägre farter. Något annat?

Tacksam för upplysning!
av Lövet
#1180143
Lane Assist i Kodiaq är ett stödsystem, det är inte till för att styra bilen hela tiden. Klarar i princip bara av att hålla bilen innanför markeringarna på motorväg. Den adaptiva farthållaren i den är dock grym, klarar av att köra bilen från 0.

Om du är sugen på Kodiaq - var beredd på väldigt långa leveranstider. Mina kollegor som beställde i april fick först oktober som leverans, sedan sköts det till februari 2018...
av Xanthopteryx
#1180147
horvendile skrev:Hej! Jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig att hitta svar på något jag helt enkelt inte hittat svaret på än.
Ända sedan V90 kom har jag varit grymt sugen på den, till stor del pga Pilot Assist. Vår nuvarande bil har inga sådana hjälpsystem alls. Jag har kört V90 lite grann och gillade verkligen assistansfunktionen.
Men jag har också kört en VW-produkt (Skoda Kodiaq i det här fallet). Den har också adaptiv farthållare, och den har en filhållningsassistent som håller en på plats i filen så länge det finns vägmarkeringar.
Frågan är: vad är egentligen skillnaden mellan systemen?

Jag fattar att det finns en skillnad, annars skulle inte just Volvo (och Mercedes) framhållas som ledande på det området. Med vari ligger den? Vad gör Pilot Assist som VW-sfärens system inte gör?
Det kan vara så att Pilot Assist funkar i lägre farter. Något annat?

Tacksam för upplysning!
Lane Assist är som Volvos Lane Keeping Aid: Om du riskerar att korsa en linje så styr den tillbaka dig men gör du inget så kommer du ju riskera korsa andra linjen och då styr den tillbaka dig, likt pingpong mellan linjerna.

Pilot Assist: Lite förenklat så kör den helt enkelt bilen åt dig genom en kombination av att hålla dig i din fil (utan att studsa fram och tillbaka längs linjerna alltså) samt adaptiv farthållare. Så även i kösituationer kan den hjälpa dig att sega fram. Funkar från 0 till 140 tror jag det är (automat - manuell ej ner till 0).
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1180149
Har en Passat med “Lane Assist”. Principen är nästan samma som Volvos Pilot Assist men funkar ej lika bra. Bilen studsar lite grann mellan fillinjerna.


Sent from my iPad using Tapatalk
av horvendile
#1180210
Tack för svar! Jo, jag gillade Kodiaq. Volvos system är förmodligen mer elegant men jag blev positivt överraskad av Kodiaq-systemet när jag provade. Nå, jag har inte superbråttom med att bestämma mig. Men ja, handlaren indikerade ett halvårs leveranstid. Det är ju relevant om man beställer något med bensin eller diesel och därför vill ha bilen registrerad före 1 juli 2018. (Gäller Volvo också förstås.)
av Xanthopteryx
#1180216
horvendile skrev:Tack för svar! Jo, jag gillade Kodiaq. Volvos system är förmodligen mer elegant men jag blev positivt överraskad av Kodiaq-systemet när jag provade. Nå, jag har inte superbråttom med att bestämma mig. Men ja, handlaren indikerade ett halvårs leveranstid. Det är ju relevant om man beställer något med bensin eller diesel och därför vill ha bilen registrerad före 1 juli 2018. (Gäller Volvo också förstås.)
Har du provat Volvo? Om inte, gör det - men se till att få en med ny mjukvara. Saker förfinas ju hela tiden.
av horvendile
#1180244
Xanthopteryx skrev: Har du provat Volvo? Om inte, gör det - men se till att få en med ny mjukvara. Saker förfinas ju hela tiden.
Jadå. Jag hade en sprillans ny V90 CC som hyrbil Stockholm-Arboga tur och retur i förra veckan (körde dock inte själv hela vägen). Gillade skarpt.
Men jag har inte kört Kodiaq - och egentligen inte V90 heller - tillräckligt mycket för att kunna säkert vilka skillnaderna i assistanssystemen är, rent konkret.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]