Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sorsj
#1179709
Dessutom är det faktiskt så att en exakt konstant hållen hastighet (backe up och backe ner) ger bäst ekonomi för viss önskad medelhastighet. Det är alltså bra för både ekonomi och trevnad i trafiken om alla använder konstantfarthållaren.
#1179737
sorsj skrev:Dessutom är det faktiskt så att en exakt konstant hållen hastighet (backe up och backe ner) ger bäst ekonomi för viss önskad medelhastighet. Det är alltså bra för både ekonomi och trevnad i trafiken om alla använder konstantfarthållaren.
För trevnad i trafiken håller jag med dig, dock jag har ännu inte hittat någon farthållare som kör
snålare än jag själv gör, inkluderande V90 CCn, även om skillnaden genom åren har minskat....
Användarvisningsbild
av Robbi
#1179738
Visst fungerar ECO med ACC, du ser ju att förbrukningen blir noll nedför backen. Frihjulet är ju inte allt och kör man ner för en backe med ACC så får den vara väldigt sluttande för att inte bilen ska bromsa och därmed förbruka bränsle, det ser man snabbt på förbruknigssiffran. Jag låg 12 mil varje dag till mitt förra jobb med en XC70 D4 vea och testade att köra ECO och utan och med ACC i. Det gjorde 10% på förbrukning. (Alingsås - Göteborg). En sträcka med lite backar och mestadels 100-väg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
#1179743
troubleshooter skrev:
sorsj skrev:Dessutom är det faktiskt så att en exakt konstant hållen hastighet (backe up och backe ner) ger bäst ekonomi för viss önskad medelhastighet. Det är alltså bra för både ekonomi och trevnad i trafiken om alla använder konstantfarthållaren.
För trevnad i trafiken håller jag med dig, dock jag har ännu inte hittat någon farthållare som kör
snålare än jag själv gör, inkluderande V90 CCn, även om skillnaden genom åren har minskat....
Att du kör snålare än farthållaren beror nog snarare på att du släpper av i uppförsbackar, men det ger ju faktiskt en lägre medelhastighet (det ska ganska branta backar till om man ska öka farten i nedförsbacke om man redan håller 100 km/h) så jämförelsen haltar ju lite...
#1179768
Jag anser inte att den haltar, om jag kör 10 mil på en timme med farthållaren på 100km/h och bilen drar 0,75 eller om jag enligt ditt exempel släpper lite i uppförsbackarna och fortfarande kör 10 mil på en timme men med en förbrukning på 0,72 så kör jag fortfarande bilen snålare....
#1179784
Jag menar att om du kör 100 km/h i en timme på farthållaren kommer du såklart 100 km. Men släpper du av till ex 90 km/h i uppförsbackar som låt säga utgör 5 % av körsträckan måste du kompensera med att köra 100,5 km/h resterande tid annars kommer du ju inte upp i 100 km på given tid. På plan mark håller farthållaren farten väldigt exakt så jag skulle tro att skillnaden du märker främst beror på att du minskat medelhastigheten.

Skulle du däremot minska hastigheten till 90 km/h i uppförsbackarna som utgör 5 % av sträckan och sedan kört 100 km/h restande skulle dina 100 km istället ta 1 h och 18 sekunder. Så det blir knappt märkbart i tid, men kanske i förbrukning?

Skillnaden är så liten att inbördes mätosäkerheter blir stora. Även om man dagligen kör samma stäcka och tar tid påverkar vind, trafik, olika pumpar resultatet mer än de +/- 2 % i förbrukning du säger att du sparar. Pratar vi addaptiv farthållare däremot kan den ju bli väldigt oekonomisk om man ligger bakom en bil som inte håller jämn hastighet...
av sorsj
#1179959
Ja det är ett vanligt missförstånd att det går att spara genom att 'utnyttja rullenergi' i nerförsbackar och släppa av lite i uppförsbackar. Men det är faktiskt så att för viss medelhastighet, hållen antingen
a) genom att släppa av i uppförsbackar och låta det rulla motsvarande fortare i utförsbackar eller
b) genom exakt konstanthållen hastighet uppför som nerför (t.ex. genom konstantfarthållare)
så är b) mest ekonomiskt (bl.a. på grund av att luftmotståndet är så kraftigt hastighetsberoende).
av Mike68
#1180007
Nja håller inte alls med, det skiljer ganska mycket mellan samtliga mina bilar om man kör farthållare eller inte på backig väg, jag kör betydligt snålare utan farthållare med samma medelhastighet.

Men gör som ni vill...
av AndS
#1180747
Jag såg en kul sak på Teslas hemsida där man kan bygga bilar och se hur långt man kommer på en laddning.
Där kan man välja hastighet, utetemp, hjulstorlek, etc. Så går man från t.ex. 19" hjul till 21" så minskar räckvidden med någon mil, lite intressant att ta hänsyn om väljer stora hjul för utseende och sedan fokuserar på förbrukning i cl. :wink:
Så allt som sätts på en bil, även elprylar, påverkar energiförbrukning och bränsle.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder