Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1179250
Robbi skrev:
Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.[/quote]

Då har du valt fel bil, välj en V90 med minsta motor så gör du det bättre för miljön eller i kombination med eldrift. Vi som handlar V90 med motorer på 200hk eller mera tänker inte så mycket på miljön men att spara någon cl kanske dövar samvetet litet. Så nej det argumentet köper jag ingen dag i veckan. :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1179294
AndS skrev:
Robbi skrev:
Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.
Då har du valt fel bil, välj en V90 med minsta motor så gör du det bättre för miljön eller i kombination med eldrift. Vi som handlar V90 med motorer på 200hk eller mera tänker inte så mycket på miljön men att spara någon cl kanske dövar samvetet litet. Så nej det argumentet köper jag ingen dag i veckan. :wink:[/quote]

Nja, att behöva den storlek på bil och samtidigt vara lite miljömedveten är väl knappast en motsägelse? Vilken skulle jag valt då? Möjligtvis en D3 eller en hybrid, men det hade jag inte råd med.
av AndS
#1179330
Robbi skrev:
AndS skrev:
Robbi skrev:
Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.
Då har du valt fel bil, välj en V90 med minsta motor så gör du det bättre för miljön eller i kombination med eldrift. Vi som handlar V90 med motorer på 200hk eller mera tänker inte så mycket på miljön men att spara någon cl kanske dövar samvetet litet. Så nej det argumentet köper jag ingen dag i veckan. :wink:
Nja, att behöva den storlek på bil och samtidigt vara lite miljömedveten är väl knappast en motsägelse? Vilken skulle jag valt då? Möjligtvis en D3 eller en hybrid, men det hade jag inte råd med.[/quote]

Tyvärr är det så, vi som nu valt V90 med stor förbränningsmotor har valt det framför möjligheten till något miljövänligare. T.ex. att välja större fälgar med bredare däck ökar förbrukning generellt, så väljer man det och sedan jagar någon cl med eco-läge för att då känna att man är miljömedveten är i grunden ett feltänk :wink:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1179343
AndS skrev:
Robbi skrev:
AndS skrev: Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.
Då har du valt fel bil, välj en V90 med minsta motor så gör du det bättre för miljön eller i kombination med eldrift. Vi som handlar V90 med motorer på 200hk eller mera tänker inte så mycket på miljön men att spara någon cl kanske dövar samvetet litet. Så nej det argumentet köper jag ingen dag i veckan. :wink:
Nja, att behöva den storlek på bil och samtidigt vara lite miljömedveten är väl knappast en motsägelse? Vilken skulle jag valt då? Möjligtvis en D3 eller en hybrid, men det hade jag inte råd med.
Tyvärr är det så, vi som nu valt V90 med stor förbränningsmotor har valt det framför möjligheten till något miljövänligare. T.ex. att välja större fälgar med bredare däck ökar förbrukning generellt, så väljer man det och sedan jagar någon cl med eco-läge för att då känna att man är miljömedveten är i grunden ett feltänk :wink:[/quote]


Bra att jag valde 18 då? Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Paglar
#1179345
Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.[/quote]


Från 0,61 till 0,55 med Eco är 10% snålare, det är ju en i bränsleförbrukningssammanhang grym förbättring.
#1179375
Jag köpte en D5 för att den är lite underhållande att köra, eco läget må göra skillnad på vissa vägar, och kanske är det bara jag som inte sitter och byter körlägen hela tiden, men vid min blandade körning så är jag för slö att ändra körläge för att jag ska köra en stäcka där eco läget kanske kommer att att ge en besparing och jag kanske kommer 3 mil längre per tank

Bränsle förbrukningen stog inte högt på priolistan när jag valde bil då den aldrig stämmer med verkligheten i alla fall.
#1179376
AndS skrev:
riha skrev:
LazerHawke skrev:om ni inte märker skillnad så kör ni inte logiskt till funktionen! bromsa mindre ha blicken långt fram släpp gasen använd levande kraften! sen återkom om skillnad eller ej
De tipsen för skillnad oavsett körläge.
Håller med för det är körstilen som påverkar mest. Och många här verkar köpa bilar med mycket tillägg och sedan försöka snåla någon cl i bränsle t.ex. att inte nyttja klimatanläggningen fullt ut känns på gränsen till d...snålt, men det är ju min åsikt :wink:
För mig är det mer sporten att försöka komma ner i så låg förbrukning som möjligt. Det är kul att ha ett nyttigt projekt under vissa resor, liksom. Sen brukar det ha den välkomna bieffekten att man kör mer ansvarsfullt och i enlighet med hastighetsbegränsningarna (förutom kanske när man motorbromsar ner för någon backe...). Det handlar inte om pengar, i så fall hade jag köpt en Passat Plug-in Hybrid.

Jag menar, min förra bil var en Land Cruiser med bensin-åtta och jag roade mig ständigt med att se hur snålt jag kunde köra den. Rekordet (mätt vid pumpen) var 1,48 i snitt. Med avstängd AC. :D
av sorsj
#1179380
Nu är det tyvärr så att det egentligen inte finns några motorval liten/stor i S90/V90, eftersom det är samma motorstorlek i alla, bara att 'man hindras ge fullgas' i D3 och D4. Kör man lika så har man samma förbrukning i t.ex. D3 AWD, D4 AWD och D5 AWD.
av Malmoo
#1179400
Själv så tycker jag den blir ganska så skön att köra i ECO-läget. (t5) Jag kanske inbillar mig men tycker att gaspedalen inte alls är lika känslig, krävs större rörelser med foten för att få någon större respons. Något som bidrar till ett mycket smidigare, lugnare och jämnare gaspådrag. Något som leder till en bekväm tur som inte är så mycket Av/På.



:)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1179493
Paglar skrev:Det handlar väl också om mlljön, varje cl gör ju skillnad. Eco-läget spar om man kör på landsväg och över 70 km/h. Mest effektiv i kuperad terräng där frihjulsfunktionen kommer i bruk. I min förr bil såg jag hur samma sträcka gick från 0.61 till 0.55 med Eco. Så lite gör det.

Från 0,61 till 0,55 med Eco är 10% snålare, det är ju en i bränsleförbrukningssammanhang grym förbättring.[/quote]

Jo, men jag märkte att jag körde mycket annorlunda, mindre gas och rullade ner för backar. Det p.g.a att bilens känns mer avslappnad med trögare gas och styrning och lägger motorn på lägre varv. Man måste vila i det och inte gasa på som vanligt för då hade det nog inte blivit stor skillnad. Detta var en tråkig pendling på 5 mil och jag bestämde mig för att köra ECO då det handlade om vardagspendling.

Jag undrar om skillnaden blir så stor på plan motorväg i ca 110?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]