Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1180749
AndS skrev:Jag såg en kul sak på Teslas hemsida där man kan bygga bilar och se hur långt man kommer på en laddning.
Där kan man välja hastighet, utetemp, hjulstorlek, etc. Så går man från t.ex. 19" hjul till 21" så minskar räckvidden med någon mil, lite intressant att ta hänsyn om väljer stora hjul för utseende och sedan fokuserar på förbrukning i cl. :wink:
Så allt som sätts på en bil, även elprylar, påverkar energiförbrukning och bränsle.
Även hur mycket skit man kör omkring med i bilen, och på bilen. Finns nog många som skulle tjäna på at städa ur alla onödiga prylar de fruktar hela tiden.
av sorsj
#1180756
Här är det också lite grann missförstånd. Extra medförd vikt i bilen medför naturligtvis ökad bränsleförbrukning, men egentligen bara i stadstrafik, där det är mycket start och stopp. Talar vi däremot om landsvägskörning märks den i stort sett inte. Vad som däremot påverkar bränsleförbrukningen starkt i landsvögstrafik är luftmotståndet - en 'bortglömd' takbåge eller en takbox märks t.ex. direkt.
#1180761
sorsj skrev:Här är det också lite grann missförstånd. Extra medförd vikt i bilen medför naturligtvis ökad bränsleförbrukning, men egentligen bara i stadstrafik, där det är mycket start och stopp. Talar vi däremot om landsvägskörning märks den i stort sett inte. Vad som däremot påverkar bränsleförbrukningen starkt i landsvögstrafik är luftmotståndet - en 'bortglömd' takbåge eller en takbox märks t.ex. direkt.
Fast all vikt påverkar, även i landsväg. Tyngre bil ger mer friktion. Även om påverkan är mindre där.
Många bäckar små...

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]