Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#1178794
Jag tycker som i rubriken stt min bil varnar lite för ofta i onödan. Jag har fått totalt kanske 10 varningar för kollisionsrisk, ni vet symbolen med röd bil på vit bakgrund, och tillhörande ljud.Endast en gång har varningen varit motiverad. 2 gånger har jag kunnat förstå vad varningen syftar på - då tror jag att bilen varnade för en bil i mötande fil när jag körde i kurva, Övriga gånger, vilka ju utgör majoriteten av varningarna har jag haft svårt att ens förstå vad bilen varnar för. Vissa gånger tycker jag att varningen får motsatt effekt-nämligen att den skrämmer mig, vilket skulle kunna utgöra en ökad risk i sig.

Någon som känner igen sig? Tankar?
#1178800
Vår XC70 gjorde likadant, varnade i tid och otid, men slutligen kom jag fram till att många gånger så varnade den för parkerade bilar som man närmade sig snabbt bakifrån.
Har inte upplevt samma problem med vår XC90, än.
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1178801
Sleeper skrev:Jag tycker som i rubriken stt min bil varnar lite för ofta i onödan. Jag har fått totalt kanske 10 varningar för kollisionsrisk, ni vet symbolen med röd bil på vit bakgrund, och tillhörande ljud.Endast en gång har varningen varit motiverad. 2 gånger har jag kunnat förstå vad varningen syftar på - då tror jag att bilen varnade för en bil i mötande fil när jag körde i kurva, Övriga gånger, vilka ju utgör majoriteten av varningarna har jag haft svårt att ens förstå vad bilen varnar för. Vissa gånger tycker jag att varningen får motsatt effekt-nämligen att den skrämmer mig, vilket skulle kunna utgöra en ökad risk i sig.

Någon som känner igen sig? Tankar?
Testa att ändra känsligheten i inställningarna, det finns tre olika nivåer om jag inte minns fel. Ställde min i känsligaste läget och då betedde den sig så som du beskriver. Använder nu "normalläget" och då är det bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1179423
Jag råkade häromdagen vid en vanlig inbromsning i kö ut för artbildning surrade fast mig och min dotter stenhårt med bältessträckarna. Min dotter fick nästan panik men så fort jag gick från broms till gas släppte försträckningen. Grymt bra faktiskt men håller med om att den är aggressiv
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1179504
Tack för era kommentarer. Men jag har redan inställningen för kollisionsvarning på "normal". Upplever varningarna nästan som anomalier, fast för ofta. Det där med försträckningen har jag aldrig upplevt däremot. Vad hände Racetwin? Du bromsade kraftigt, bilen kollisionsvarnade inte, men försträckte bältena?
#1179752
Jodå - den varnade men jag hade marginal. Trots detta sträckte den bältena. Grymt bra faktiskt. Hände igår igen när jag var själv i bilen. Förmodligen är det också för att asfalten hade dålig friktion för ABS:en gick in. Förmodligen därför som bältessträckare aktiverades.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1179753
Ja om ABS går igång så har jag inget emot att den drar åt bältet [FACE WITH TEARS OF JOY] Grymt bra med elektriska sträckare faktiskt.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Användarvisningsbild
av jcartel
#1179783
svergie2 skrev:Grymt bra med elektriska sträckare
Är det standard på alla V90?
#1179799
Hur mycket sträcker den och är det tills de. Känner motstånd?
Tänker på gravida i bilen och vikten av att ha bältet korrekt.
V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney

Har inte kollat nu och vet inte dom tidigare d&ari[…]