Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
#1176089
AndS skrev:Hur håller systemen koll på vad bilen har för klassning?
En vild kvalificerad gissning:
Kameror som läser regnummer. I trafikregistret står din klassning samt din adress.
Användarvisningsbild
av Derank
#1176091
joel80 skrev:Det man kan vara lite fundersam över är hus snabbt det sprider sig.. 2025 är om 8 år... Beroende på vad som händer med det här och hur det sprider sig kan det ju påverka andrahandsvärdet. Köper man en bil idag och tänker sig att man ska ha den i kanske 4-5 år så kommer ju 2025 att vara rätt nära.
Alltså. I min bekantskapskrets byts det bil med jämna mellanrum och jag har inte hört nån nämna nåt om det som skrivs här. Den dagen den sorgen.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av joel80
#1176113
Nej jag skriver ju att jag tror att det kan börja påverka om 4-5 år.. Just nu har det inte i Sverige börjat påverka priserna av vad jag sett. Däremot i Norge ses bensin och dieselbilar som inte är hybrider som lite sämre av bilhandlare vid inbyte. Lite mer svårsålda.. det påverkar priset.
Användarvisningsbild
av joel80
#1176120
andersuw skrev:Ja fast ULEZ ser inte ut att träda i kraft förrän september 2020. Och den vanliga LEZ ser bara ut att gälla nyttotrafik.
Du har helt rätt.. det var LEZ vi fick varningsbrev om...

Vi fick ett sånt här brev:
LEZ_london.jpg
LEZ_london.jpg (138.24 KiB) Visad 718 gånger
Verkar som att det då kanske bara är så att vi inte är registrerade hos TfL i London...? Jag uppfattade det först som att vi inte fick köra med våd Caddy från 2012...
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1176198
Derank skrev:käns ju som ett ikkeproblem för oss i Sverige om man nu inte är extremt resande med bil. Och innan 2025 har man ju bytt bil igen, Hur många åker till Aten el paris en gång i sin livstid med bil? Jag tar inet ens bilen runt i s-holm de 2gg per år jag är där.
Min granne ska till Aten med sin XC60 i sommar. Det närmaste jag kommer med bil är nog Ljubljana och Bukarest...
av AndS
#1191119
Lite uppdatering kring detta med våra Euro6 bilar men framför allt äldre där man nu har siffror som visar på att i svenska städer är det inte ekonomiskt försvarbart att ens förhindra Euro5 och äldre bilar, Känsligt då det dessutom blir en "klassfråga" för regering att hantera. Kostar 10 miljarder med en samhällsvinst på 330miljoner enligt statens egna utredningar, https://www.nyteknik.se/miljo/hardare-u ... -122831618
Användarvisningsbild
av StefanN
#1191121
Derank skrev:
joel80 skrev:Det man kan vara lite fundersam över är hus snabbt det sprider sig.. 2025 är om 8 år... Beroende på vad som händer med det här och hur det sprider sig kan det ju påverka andrahandsvärdet. Köper man en bil idag och tänker sig att man ska ha den i kanske 4-5 år så kommer ju 2025 att vara rätt nära.
Alltså. I min bekantskapskrets byts det bil med jämna mellanrum och jag har inte hört nån nämna nåt om det som skrivs här. Den dagen den sorgen.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag har ett visst fordonsansvar på min arbetsplats och det kommer en hel del frågor till mig hur folk ska göra med sina dieselbilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1191146
Beroende på hur ni kör med era bilar kan ni ju faktiskt, på ett helt ekonomiskt plan, börja kolla på om det är billigare att när ni ska köpa nytt köpa elbilar. Många kommuner och så går över till det, och det blir billigare totalkostnader. Även taxi i många länder håller på att ställa om till det nu, och det handlar mest om ekonomi.

AndS
Dom räknar ju på ett totalt förbud direkt. Troligen blir det väl lite som med dubbdäckförbudet. Man inför det på vissa gator och i vissa områden först.. och successivt ökar man det. Då hinner folk ändå byta bilar och tänka till hur dom kommer köra framöver. Det kan vara dyrare för staden att ha för höga halter av NoX och annat skit än vad det blir i sammhällskostnader förett förbud. Jag tyckte 50k byten i Stockholm lät rätt lågt,slår man ut det på en lite längre tid och ger folk ett par år på sig för byten, alltså säger typ "Förbud där och där från och med 2020, sen utökning till dit 2022"... o.s.v så ger man folk tid på sig att välja den bil dom behöver beroende på var dom tänkt åka.

Att rakt av säga att det inte går p.g.a ekonomiska kostnader går ju inte då det beror helt på hur man faktiskt inför förbudet och under vilken tidsperoid.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1191151
joel80 skrev:Beroende på hur ni kör med era bilar kan ni ju faktiskt, på ett helt ekonomiskt plan, börja kolla på om det är billigare att när ni ska köpa nytt köpa elbilar. Många kommuner och så går över till det, och det blir billigare totalkostnader. Även taxi i många länder håller på att ställa om till det nu, och det handlar mest om ekonomi.

AndS
Dom räknar ju på ett totalt förbud direkt. Troligen blir det väl lite som med dubbdäckförbudet. Man inför det på vissa gator och i vissa områden först.. och successivt ökar man det. Då hinner folk ändå byta bilar och tänka till hur dom kommer köra framöver. Det kan vara dyrare för staden att ha för höga halter av NoX och annat skit än vad det blir i sammhällskostnader förett förbud. Jag tyckte 50k byten i Stockholm lät rätt lågt,slår man ut det på en lite längre tid och ger folk ett par år på sig för byten, alltså säger typ "Förbud där och där från och med 2020, sen utökning till dit 2022"... o.s.v så ger man folk tid på sig att välja den bil dom behöver beroende på var dom tänkt åka.

Att rakt av säga att det inte går p.g.a ekonomiska kostnader går ju inte då det beror helt på hur man faktiskt inför förbudet och under vilken tidsperoid.
ren fantasi tycker jag

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]