Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1176014
Vad jag kan se klarar V90 Cross Country miljöklass Euro 6.
Är detta tillräckligt för inte drabbas av de förbud som utfärdas mot dieselbilar i vissa städer?

Vad innebär Euro 6b?

Enligt uppgift kommer AdBlue på XC90 D5 inom kort.
Kommer AdBlue även att introduceras på V90 D5?

Henry
Användarvisningsbild
av joel80
#1176035
Aten, Madrid, Mexico City och Paris har skrivit under ett beslut om ett totalförbud av dieselbilar till år 2025. Oslo är också ev på gång.

I dagsläget är det väl vissa tyska städer man inte får köra i om man har sämre än Euro6. Och i London får man en extra avgift på några hundra per dag man kör med en dieselbil som är sämre än Euro6.
Användarvisningsbild
av Derank
#1176045
käns ju som ett ikkeproblem för oss i Sverige om man nu inte är extremt resande med bil. Och innan 2025 har man ju bytt bil igen, Hur många åker till Aten el paris en gång i sin livstid med bil? Jag tar inet ens bilen runt i s-holm de 2gg per år jag är där.
Användarvisningsbild
av fmcarv
#1176048
Derank skrev:käns ju som ett ikkeproblem för oss i Sverige om man nu inte är extremt resande med bil. Och innan 2025 har man ju bytt bil igen, Hur många åker till Aten el paris en gång i sin livstid med bil? Jag tar inet ens bilen runt i s-holm de 2gg per år jag är där.
Mexico City då? Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1176051
Det man kan vara lite fundersam över är hus snabbt det sprider sig.. 2025 är om 8 år... Beroende på vad som händer med det här och hur det sprider sig kan det ju påverka andrahandsvärdet. Köper man en bil idag och tänker sig att man ska ha den i kanske 4-5 år så kommer ju 2025 att vara rätt nära.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#1176053
Finns planer på förbud även i Sverige och då främst i delar av Sthlm.

Detta finns att läsa om man söker lite...
"Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vill undersöka om Stockholm kan införa ett förbud mot dieselbilar för att sänka utsläppen."

Kan tänka mig att det kan gå snabbt om herr Helldén får vind i seglen. :wink:

Henry
av andersuw
#1176070
joel80 skrev:Aten, Madrid, Mexico City och Paris har skrivit under ett beslut om ett totalförbud av dieselbilar till år 2025. Oslo är också ev på gång.

I dagsläget är det väl vissa tyska städer man inte får köra i om man har sämre än Euro6. Och i London får man en extra avgift på några hundra per dag man kör med en dieselbil som är sämre än Euro6.
Inget av detta stämmer riktigt när man tittar närmare på saken. Det finns en del vapenskrammel men inte så värst mycket mer.

Vad beträffar de fyra storstäderna handlar det bara om att deras borgmästare ställt sig bakom en deklaration om att eliminera dieseltrafik till år 2025. Den har så vitt jag vet ingen som helst bindande kraft och det skulle ju förvåna storligen om någon av städerna betedde sig så korkat som att förbjuda moderna och förhållandevis rena dieslar men tillåta smutsigare bensinbilar.

I Oslo finns ett temporärt beslut som ger möjlighet att förbjuda dieslar vissa dagar när luften är särskilt dålig. Det har tillämpats i mycket ringa utsträckning och den norska polisen har vägrat verkställa beslutet och utfärdar således inga böter. Även i detta fall handlar det förstås om ett tekniskt illa genomtänkt beslut från kommunstyrelsen i Oslo eftersom man försöker förbjuda förhållandevis rena dieslar samtidigt som man tillåter smutsigare bensinbilar.

I Tyskland finns sedan ca 10 år tillbaka ett system med miljözoner som förbjuder körning i vissa städer eller delar av städer om bilen inte uppfyller vissa miljökrav. För den tuffaste nivån (grön plakett) krävs katalysator för bensinbilar och partikelfilter för dieslar. En högre nivå (blå plakett) har diskuterats men ej blivit föremål för beslut. I Stuttgart kommer eventuellt ett förbud för körning med dieslar som inte tillgodoser Euro 6 att implementeras 2018.

I London har man beslutat införa en extraavgift på 10 pund för körning med bilar som inte tillgodoser Euro 4 (som infördes 2005) i centrala London. Detta gäller både bensin- och dieselbilar. Beslutet börjar verkställas först i höst.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1176073
Henry_Fågeljazz skrev:Vad jag kan se klarar V90 Cross Country miljöklass Euro 6. Är detta tillräckligt för inte drabbas av de förbud som utfärdas mot dieselbilar i vissa städer?
Se mitt svar till joel80 ovan.
Henry_Fågeljazz skrev:Vad innebär Euro 6b?
Liksom vissa tidigare Euro-nivåer har Euro 6 i vissa hänseenden implementerats lite gradvis. Euro 6b är den variant som just nu gäller och Euro 6c är på väg att införas. Lite info om vad som skiljer de olika varianterna åt finns i tredje inlägget på den här sidan:

http://forums.outandaboutlive.co.uk/for ... -6c/37431/
Användarvisningsbild
av joel80
#1176075
London måste ha ändrat det på senare tid isåfall.. Vi var där med vår Caddy från 2012 (My 2013) med 149g co2 I utsläpp per km. Den ska vara Euro 5... och vi fick hem ett brev efter nån månad om att vi inte hade betalat avgiften... Och det var tydligen 2 passager under samma dag som skulle kosta runt 240kr eller nått sånt..

Angående förbuden 2025 skriver ju typ alla att det är ett beslut...
Paris verkar ju gått ännu längre och redan börjat.. Ska snart förbjuda alla dieselbilar i Paris som tagits i bruk innan 2010.

http://teknikensvarld.se/paris-madrid-o ... ar-362528/

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]